Gå til innhold

Dårlig kvalitet på analog video

Anbefalte innlegg

I vinter kjøpte vi (foreldrene mine) et analogt capture-kort (pinnacle DC10 plus) for å få inn de gamle hjemmevideoene. Det ble også kjøpt DVD-brenner for å brenne filmene ut digitalt.

Da kortet ble montert viste det seg raskt at maskinen ikke var kraftig nok til å redigere filmen. Maskinen var en eldre Pentium 3og derfor tok omkodingen av videoen (DV - MPEG2) veldig lang tid og når den var brent så hakket filmen. Jeg konkluderte med at prosessoren var alt for liten og at nå måtte det kjøpes nytt.

Tidligere i sommer ble delene bestilt fra Komplett. Delene var:

Asus P4P800 - E Deluxe

Pentium 4 2,8 GHz HT basert på northwood-kjernen.

2 stk TWinMOS 256 MB matched DDR-DIMM

Og ny PSU fra NorthQ

Delene ble montert og Pinnacle studio ble innstallert. Jeg måtte lære foreldrene mine hvordan Pinnacle-programmet virket og alt var bare bra. All den digitale videoen fra DV kameraet ble redigert og brent ut på DVDer.

Nå skal vi begynne å laste inn analog video og jeg flyttet videospilleren ned til PCen. Jeg fikk også i oppgave å få alt til å virke bra (da ble det problemer). Jeg brukte en opptakskassett med gamle videoer av Mumitrollet som testvideo. Kvaliteten ble i programmet valgt til "Best". Det ble også valgt S-video som "capturekilde". Filmen kom på skjermen og jeg startet å laste inn på harddisken. Problemet viste seg først da jeg skulle se på den igjen. Kvaliteten var da blitt mye dårligere. Bildet var uklart og det virket som om det var fullt av firkanter i bildet.

Jeg har lagt ved et bilde av hvordan det ser ut her. Mulig at det ikke vises så veldig på bildet... Bildet er hentet fra et opptak på NRK, fra programmet "industriens underverker".

Da kortet ble kjøpt hevdet de folkene på komplett at kvaliteten på det som kommer inn på PCen skal være lik kvaliteten på det som kommer ut av videoen. Når filmen blir sett på TV er den ikke sånn.

Jeg lurer da på om det er noen som vet hva det skyldes at det blir slik dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DC10+ har innebygd hardwarekompresjon, motion JPEG, så du må sørge for at du bruker den ved capture. Det vil da gi best resultat. Alle andre innstillinger bruker softwarekompresjon.

Video fra VHS har ofte mye støy som virker inn på kompresjonsrutinene, så du må sørge for å krysse av for filtrering i Pinnacle Studio når du danner DVD.

Det anbefales også å kjøpe egen harddisk til å lagre videofilene på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...