Gå til innhold

Skal ha ny PC, men AMD 64 eller P4?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Kjøp Intel; den banker AMD i videoredigering.

Men kjøp AMD om du planlegger å ha maskinen lenge.

Mener du det at Intel streiker etter noen år da? Har hatt både amd og intel, aldri hatt problemmer med Intel ihvertfall. For så måte ikke amd heller.

EDIT: Leif

Nei, det gjør jeg ikke. Men som du sikkert vet er fremtiden 64-bit, det er ikke Intel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener personlig at du burde gå for den nye socket'n LGA 775 , der får du alt av det nyeste på markede +++ mye mer, vist du kjøper chipsetet i 925x så passer enn intel64 bits snart også.

Med andre ord veldig fremtidsrettet.

Fordelen er at den kan benyttes som varmeovn også! Hva med en CPU-kjøler koblet til en stekepanne?

Joa så sant så sant, men den der begynner å bli gammel, det er mange fordeler bare se hvor overklokkingsvillig prescott'n egentlig er.

HER!

EDIT: FEIL LINK

Endret av Perrrry
Lenke til kommentar

Bra ytelse får han med begge alternativer, ingen tvil om det. Det trådstarter må spørre seg om er hva som er viktigst; spilling eller videoredigering/bildebehandling. Er spilling viktigst, vil A64 gjøre jobben best. Hvis videoredigering/bildebehandling vil A64 gjøre også denne jobben veldig bra. Imidlertid vil det merkes god forskjell til et P4C system hvis programvaren som skal brukes støtter HT eller SMP. Da drar nok P4 fra så det klarer seg. Styr unna Prescott-kjernen. Lavere ytelse enn NW på under ca. 3500mhz, og ekstrem varmeutvikling/strømforbruk. 875p er fremdeles et bra brikkesett, og det er etterhvert blitt både gjennomtestet og knallstabilt. P4C 3.0/3.2 + 875p + nok ram er mitt tips til en maskin som skal kjøre f.eks. Premiere/Photoshop primært. Så lenge dual ikke er et alternativ.

Mener vel at forskjellen i ytelse på disse applikasjonene i er større til P4 sin fordel enn forskjellen på spill til A64 sin fordel. Så jeg ville valgt ovenstående oppsett hvis jeg måtte velge. Heldigvis slipper jeg det :dribble: ....

Lenke til kommentar
Ekstrem varmeutvikling tja, har man skikkelig kjøler så er det vel ingen problem

Den bruker jo selvsagt litt strøm, men hva gjør vel ikke det da

Poenget her er at jo mer varmeutvikling, jo mer støy. I hovedregelen, avhengig av kjølerens beskaffenhet.

Alt bruker strøm, men Prescott-kjernen bruker MEST uten at det gir seg utslag i økt ytelse med dagens applikasjoner. Dermed har den lite for seg. Ser ut som om Intel har forstått at den er et blindspor også, i og med den siste tids utvikling av roadmap`en. Ser ut som om særlig mye videreføring av Prescott-kjernen er skrinlagt.

Lenke til kommentar

Ingel tvil om at Prescott har sine fordeler og ulemper...

Det er vel allerede en realitet at neste type Dothan med 533Mhz blir å finne i samarbeid med enten 915 eller 925 chipsett...

Kommende P4 extreme Edition blir vel også en slags Dothan hybrid, ettersom den ikke vill være i 500 serien men i 700 serien. Og likevel skal være en topp desktop prosessor..

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for AMD64 ettersom den klokker seg pent ned når du sitter å ser film eller skriver litt i word. Samtidig slår den av viften ettersom den ikke lager så mye varme...

I tillegg så har den jevnt over like bra ytelse som P4 med unntak av videoredigering (der er den tregere) og spilling (der er den kjappere).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg ville gått for AMD64 ettersom den klokker seg pent ned når du sitter å ser film eller skriver litt i word. Samtidig slår den av viften ettersom den ikke lager så mye varme...

I tillegg så har den jevnt over like bra ytelse som P4 med unntak av videoredigering (der er den tregere) og spilling (der er den kjappere).

Hei, jeg er ny her og får vel starte med et litt dumt spørsmål? :blush:

Tenker selv å bygge meg ny PC og grubler på AMD 64 eller P4, man vil jo ofte ha i pose og sekk samtidig :w00t: Og jeg skal ha PCen en stund!

AMD er altså litt tregere på videoredigering.

-Hva med den dagen kommer hvor man har et 64-bit støtende video-redigeringprogram og 64-bit windows (som jo finnes i beta nå). Da har vel AMD overtaket igjen? -Eller er AMD slik bygd at den uansett 32/64-bit vil være litt slappere til slike oppgaver?

Det blir vel egentlig en del synsing om dette? :roll:

Lenke til kommentar

Hvis man er ute etter 64 bit system så kan man jo like gjerne vente

64-bit støtende video-redigeringprogram og 64-bit windows er jo ikke veldig vanlig og når det blir vanlig så vil man også 64bit prosessorer fra både intel og amd....

Og da blir det vel hipp som happ hva man velger

Tror ærlig talt at intel sine 64bit prosessorer vil bli vel så bra som AMD64

In late fall, a new Pentium 4 model called the 720 will be introduced to replace the Extreme Edition. This baby also runs at FSB1066, but comes with 2 MB L2 cache. At an initial clock speed of 3.73 GHz, this one should be able to set things on fire. And this could literally be the case, because the TDP (Thermal Design Power) will remain on a high level. Also included are all the features of E0 stepping, including DX and Thermal Monitoring 2.

As the Extreme Edition is condemned to obsolescence, and Intel has repeatedly tried to make clear that the processor numbers are not a measure of performance, we have reason to believe that the 720 will be EM64T-enabled. In addition, the implementation and validation of XD requires Intel's physical address extension PAE36. This was originally designed for the Xeon in order to exceed the 4 GB RAM maximum of 32 Bit processors.

http://www.tomshardware.com/motherboard/20040719/index.html

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt p4, har brukt amd i 3 år eller noe slikt, byttet til p4 for noen måneder siden, vil si at jeg merket stor ytelses forskjell på amd athlon 64 bit 3200+ og en p4 3.2, pentiumen var mye kraftigere. på spilling og programmer

men de er jo en grunn til at p4 er dyrere? :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg ville valgt p4, har brukt amd i 3 år eller noe slikt, byttet til p4 for noen måneder siden, vil si at jeg merket stor ytelses forskjell på amd athlon 64 bit 3200+ og en p4 3.2, pentiumen var mye kraftigere. på spilling og programmer

men de er jo en grunn til at p4 er dyrere? :D

Ikke narr meg til å le.

Intel-fanboy

Edit: Dessuten så er signaturen din for lang og det kostet deg en rapportering :tease:

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Uff... enda en AMD vs. Intel diskusjon. Det pleier å hagle med useriøse kommentarer, krangel og udokumenterte løse påstander i disse diskusjonene. Ettersom det uansett er diskutert om og om igjen før, stenger jeg denne posten, før det blir såpass hett her at advarsler og utestengelser må deles ut (noe som er mer vanlig i AMD vs. Intel diskusjoner enn noen andre).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...