andykrog Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Håper noen som har peiling kan hjelpe meg med et aldri så lite videoredigerings-problem! Har et problem med en musikkvideo jeg redigerer. Bruker Adobe Premiere 6.5.. Problemet er at jeg har to forskjellige formater på råfilmene, slik at i den redigerte filmen dukker hvite horisontale linjer fram i bildet titt og ofte... dette pga feil i frame size'en på de 2 råfilmene.. Det jeg da lurer på er hvordan jeg kan eliminere disse horisontale linjene, som bare dukker opp da bilde fra hi8 kamera 720x 540 vises... Nærmere beskrivelse: Den ene er hi8 tatt inn med studio 9, med pinnacle studio dc 10 + kort. Oppløsningen som filmen er captured med er "best" dvs 720 x 540, 25 fps, horisontal resoultion = full, vertical fields = both, Compressor: 'MJPG', PICVideo MJPEG Codec. (.avi fil) Den andre filmen er digital film fra fotokamera fujifilms s7000. Med oppløsning 640 x 480 og 30 fps, Compressor: 'MJPG', PICVideo MJPEG Codec. (.avi fil) I Adobe Premiere 6.5 så har jeg følgende setting: Editing Mode: Video for Windows Timebase: 25 Time Display: 25 fps Timecode Current Settings: Video Settings Commpressor: Cinepak Codec by Radius Frame Size: 720 x 540 Frame Rate: 25,00 ... Rendering Options Field setting: Upper Field First ... Pixel Aspect Ratio: Square Pixels (1.0) ->Er den feil? I den redigerte versjonen er filmen med 640x480 helt glimrende, mens da den andre filmen vises kommer disse "stygge" linjene frem. De dekker ca halve skjerm bildet på det verste.. Hva kan jeg gjøre? Og har Fields setting i Premiere noe med full/half horisontal resolution og both/one vertical fields (studio)? Eller Pixel Aspect Ratio? Ak Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Som kompresjon bør du benytte hardwarekompresjonen i DC10+. Prøv også med Lower Field First. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Om jeg skal tippe vil jeg tippe at det er videoen fra Hi8 kameraet som gir stripene. Hvordan blir det om du spiller tilbake til f.eks. VHS? Har opplevd mange ganger at det vises striper på dataskjermen, men ikke på TV'en til slutt. /Øystein Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Her er en side som forklarer litt om lower og upper fields: http://www.greatdv.com/video/fields.htm Jeg mener at det i en eller annen readme-fil som følger med DC10+, står at man alltid skal bruke lower field first ved capture. (Jeg hadde DC10 for noen år siden, og strevde mye med dette.) Hvis det er interlace-striper, så skal du bare la det være, det blir som sagt borte når det vises på TV igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå