Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjempe treigt trådløst neettverk... HJELP

Anbefalte innlegg

Har ett 3com 54mbit acsesspunkt som er koblet inn i en switch som igjen er koblet inn i routeren. På desktopen har jeg d-link Airplus 54mbits kort.

Farten varierer ekstremt, det er enten eller. Enten full fart eller 0 fart, altså 1kb/s ned ca.. latterlig sakte iallefall.. noen som har peil på hva det kan være???

Karsten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk både PC og 3com boksen for firewall innstillinger, og packet check (eller noe lignende). Det innebærer at den sjekker all data for (et eller annet)..som gjør at hastigheten kan variere veldig mye opp og ned.

Det er det jeg kan komme på i farten.

Hvor langt er det fra boksen til PCen? Er det noen murvegger i mellom. Har du noen andre trådløse ting i nærheten?

AKIRA

Lenke til kommentar
Sjekk både PC og 3com boksen for firewall innstillinger, og packet check (eller noe lignende). Det innebærer at den sjekker all data for (et eller annet)..som gjør at hastigheten kan variere veldig mye opp og ned.

Hvor langt er det fra boksen til PCen? Er det noen murvegger i mellom. Har du noen andre trådløse ting i nærheten?

AKIRA

Hvordan sjekker jeg dette?

Lenke til kommentar

<fleip>

Du kan jo borre et hull i veggen og se på støvet som kommer ut. Er det trespon eller murpuss?

</fleip>

Jeg sliter også litt med hastigheten på tråløst nett her hjemme. Har en 3Com router/basestasjon + 3Com usb adapter + ibm thinkpad med tråløst innebygget.

Tar en evighet å kopiere filer mellom maskinene, og hvis jeg ser film fra en fil på den andre maskina hopper og hakker det noe voldsomt.

Finnes det noen gode nettverksmonitorerings/testing-programmer som viser hvor mye trafikk som går på nettet og hvor stor hastighet det er mulig å få til?

-Vegar

Lenke til kommentar

Til d-link kortet skal det være et eller annet program som installeres sammen med driverne, som viser signalstyrken. Du kan jo prøve å finne dette, og evt justere på antennen på accesspunkt og desktop og se om det hjelper.

Ellers har jeg opplevd at det beste er å ha samme produsent på kort og aksesspunkt. Vet ikke hvorfor, men slike hastighets og brudd problemer får en oftest ved slike tilfeller.

Bruk av mobil og trådløs telefon kan også virke inn på forbindelsen.

Lenke til kommentar
Det er sant. En kollega hadde kjøpt seg trådløs isdn-telefon som han hadde stående vedsiden av aksesspunktet. Det medførte store nettverksproblemer.

Jeg lider under samme skjebne. Jeg leier hybel i en kjeller. Ruteren/accesspointet står oppe. Desverre gjør også trådløstelefonen deres det. DANG! Ustabilt nett!

Lenke til kommentar

AKIRA

Hvordan sjekker jeg dette?

Les manualen. Den ligger sansynligvis på en CD i PDF format. Gå igjennom alle innstillinger som finnes på boksen og les om dem. Søk her på forumet om du er i tvil på noen av de.

Selv liker jeg å ha antivirus og firewall software på de enkelte PCer for å styre det der. (Norten Antivirus og ZoneAlarm firewall/Sygate firewall).

Så det tilsier at du kan skru av det meste av sikkerhets ting på den trådløse routeren siden PCen vil gjøre de tingene selv. Se om ting bedrer seg da.

Eller som nevnt over. Sjekk at ikke andre trådløse ting og tang forstyrrer inn. Bluetooth, trådløse telefoner, mobil, andre store ting som går på strøm..osv.

AKIRA

Lenke til kommentar

Sjekk signalstyrke og kvalitet i programmet som fulgte med kortet.

Sett maskina i nærheten av AP og se om det fortsatt er problemer. Er det det har du for mye vegg (eller annet drit) i mellom antennene. Da må du kanskje flytte litt på maskin og/eller AP. Ofte kan 10cm flytting gjøre underverker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...