keir Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 På forhånd ønsker jeg bare å si tusen takk hvis noen gidder å lese alt dette for så i tillegg svare!! Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et billig digitalkamera. Jeg vurderer nå enten Olympus Camedia 460 til 2299,- eller Canon ixus IIs til 2795,- Disse er valgt pga tilgjengelighet. Jeg har ikke fått testet bildekvaliteten til disse opp mot hverandre. Når det gjelder bruksområder så skal det erstatte et billig speilrefleks som mest blir brukt til "feriebilder". Det er tenkt som en gave til min frue før vi reiser til syden. Ixus er uten tvil det flotteste og det virker som det mest robuste kameraet. Olympusen har derimot 1Mpixel mer og 3x zoom, mot ixus sine usle 2x. Jeg er veldig redd for at jeg kommer til å irritere meg over å ha bare 2x zoom. Dette er eneste ulempen jeg ser med ixus IIs. Det jeg ser på som en ulempe med Camedia 460 er at det har dyrt minne pluss at man burde kanskje kjøpe seg oppladbare batterier pluss lader. Ellers så taper det også en del på design i forhold til Canon. Har dere noen inspill eller andre anbefalinger?? Lenke til kommentar
sarom Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hei! Av de to kameraene hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde kjøpt Olympusen. Olympusen er rimligere og da har du overskudd til en lader 0g fordelen med Olympusen er at du kan bruke alkaliske engangsbatterier når du er på ferie. Slipper å ta med lader. 2 x zoom som Canonen har er etter min mening alt for dårlig til feriebruk. Jeg sender deg to linker hvor du kan sammenligne bildekvaliteten. (Olympus 580 er det samme som 460. Heter 580 i USA). Når du ser på f.eks. bilde av lekeplassen vil du se at Olympusen har mye bedre bildekvalitet en Canonen. Se linker: http://www.steves-digicams.com/2004_review...80_samples.html http://www.steves-digicams.com/2003_review...00_samples.html Olympusen er litt større, men den glir lett ned i lomma. Så jeg tror dere vil bli mye mer fornøyd med den. Lenke til kommentar
keir Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Joda, jeg har samme inntrykk som deg. Det blir nok Olympusen. Tusen takk for svar og linker! Mvh Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Bare vært klar over at Olympus kameraet har en sterkere oppskarpingsprosess som gjør at bildene rett ut fra kameraet virker skarpere, men du mister noen detaljer. Men skal du bare føre de direkte over til PC'n, og ikke etterbehandle, er Olympusen bedre. Det fører dessverre til noe mer støy, som for enkelte kan virke sjenerende. Men hvis du ikke reagerer på det, gå for Olympusen. Vil du ha ett kamera med mindre støy, må du velge ett som er "snillere" mot bildene, men da kan det være det kan lønne seg å etterbehandle bildene manuelt for best mulig resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå