Gå til innhold

prosessor på 54grader

Håvard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bør tenke på misvisninger også. Er ofte stor forskjell på oppgitt temperatur mellom de forskjellige hovedkortene. Jeg er overbevist om at mitt HK viser for høy temperatur.

Intel P4 2,4@3,02 med max-temp på 79C. Kjenner jeg på kjøleren ved den tempen så er den knapt lunka. Samme CPU, kjøler, kabinett, etc. på et helt annet hovedkort gav en max-temp på 69C.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er utallige tråder om temp'en både på CPU'er og GPU'er.

Mange som "skryter" av hvor lave temperaturer de har... patetisk...

Det blir som regel feil å sammenlikne temperatur fra ett HK/CPU-kombinasjon til ett annet...

Og det er som Sedsberg skriver tildels store misvisninger..

Som jeg har nevnt i andre tråder nå.. jeg byttet HK.. fra MSI til Epox.. Via KM400 til Via KT600.. All "innmat" likt ellers...

Temperatur iflg. BIos *sank* 15 grader *med* OC fra FSB166 til FSB200.. Ja... det tror vi på!

I tillegg har jeg opplevd at MBM på ett eldre HK presterte å "tukle" til Bios-"målingene" slik at temp. liksom steg fra 50 til 80 grader!!

De av dere som skryter av diverse progs. som "leser"/viser temp på HK eksempelvis MBM. Alle sammen leser av adresser i ROM og "poker"/kalkulerer via en algoritme hva en gitt verdi (strøm/motstand) lest av fra en føler skal vises i Celsius/Fahrenheit... Det er ihvertall slik jeg har forstått det... En *ekte* dataingeniør kan sikkert komme en fin nerdeforklaring som korrigerer den oppfattelseb...

Og dette med temp'en sitter vi her og er *veldig* opptatt av.. :p

Lenke til kommentar

Skal man ha det noenlunde nøyaktig så må man montere et frittstående termometer med løs sensor. Temp-målingene som er innebygd på HK bruker jeg bare for å se om noe kan være galt. Stiger den plutselig så kan det f.eks. tyde på at en vifte har stoppa, kjøleren full av dritt eller en kjøler som har dotte av. (Skjedde en gang! Kjørte i en måned HELT uten kjøler på chipsettet. (i845E))

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En *ekte* dataingeniør kan sikkert komme en fin nerdeforklaring som korrigerer den oppfattelseb...

Hehe, hvorfor tror alle at dataingeniører kan sånt? Vi kan ikke LITT sånt en gang. Hardware er noe vi knapt rører under hele utdanningen :-) Vi har hatt 1 fag der vi lærte datamaskinarkitektur (men vi fikk aldri se inni en maskin). I tillegg har vi hatt litt elektrofysikk og holder nå på med noe som heter PC-basert måleteknikk. Jeg trodde lenge at dataingeniører kunne sånt, men har nå skjønt at det er elektronikkingeniører som kan det.

Så nå vet alle at dataingeniører omtrent ikke lærer noe om hardware (bortsett fra det de leser seg til selv) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...