Gå til innhold

Vg skriver om Doom3 lattis hihi

Anbefalte innlegg

"«Doom 3» opererer med et «Low, medium, high, ultra»-system når du skal velge hvor pent det hele skal se ut. «Low» er for dem med et skjermkort på 64 MB.

Råtasser

De fleste av oss sitter med skjermkort på 128 MB, og avhengig av resten av maskinvaren skal det være mulig å kjøre «Doom 3» på et komfortabelt «Medium»-nivå. «High» er reservert dem som sitter inne med et 256 MB-skjermkort og en prosessor og antall RAM som står i stil med dette.

«Ultra» er for de aller verste råtassene, gjerne med utstyr som ikke er på markedet enda en gang. Skjermkort med 512 MB minne, for eksempel."

Ja for MB på grafikk kortet sier MYE Om å bra kortet er, Å jeg lurer FÆÆÆlt på åssen kort du skal bruke til Ultra som er på 512mb.. Matrox kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Det var jeg som skrev saken for VG (og ja, jeg har jobbet i Gamer.no før, i nesten tre år, hvis noen kjenner igjen navnet).

Det må forklares at poenget med denne saken var å gi en veldig enkel informasjon om oppgradering og systemkrav for mennesker som ikke har så mye peiling på dette. Med andre ord: Det var ikke ment for Hardware.no-entusiaster.

Dette med videominne er veldig viktig når det gjelder Doom III. Det er klart at det finnes "low-end" kort med 256 MB videominne, og hver minnekategori har kort på forskjellige nivåer. Grunnen til at dette med videominne er så sentralt i denne saken, er fordi både id Software og HardOCP har gått ut og sagt hvor mye videominne du trenger for hver av grafikkgradene ("Low", "Medium", "High", "Ultra"). Og hvem har vel ikke hørt ropene: "Vil min PC kunne kjøre på Ultra, eller?".

Dette er fordi måten spillet er bygd på, og et skjermkort med 64 kan ikke kjøre på samme nivå som et med 128 MB, uansett om 64-kortet er "High end" og 128-kortet er "low-end". Derfor må personen med 64 MB på kortet sitt nøye seg med "Low"-graden for en grei spillopplevelse.

Jeg håper og tror jeg greide å skrive en sak som var dekkende nok for normale mennesker å peke seg ut etter, og at den ikke ble for teknisk. Og jeg beklager til dem her på Hardware.no som føler den ble for lettfattet, men det var poenget med saken. I stedet for å legge ut i det vide og det brede om forskjellige kort, x800 eller Fx5600, ble det gjort på en te-skje-måte, og da er antall videominne enklest å forholde seg til, spesielt pågrunn av grafikkgradene til Doom 3.

Og angående Elkjøp: Dette var bare en kjede vi kontaktet, en kjede som en vanlig person vet hva er og kan benytte seg av. Vi kunne godt begynt å sitere og nevne de ørten hundre andre butikkene som selger PC i Norge, men da hadde litt av poenget forsvunnet. Dette var ikke reklame for Elkjøp, vi ønsket bare å høre hvordan en så stor kjede, også på elektronikk, opplever salget av maskindeler i forhold til utgivelsen av spill.

- Erling E.

Lenke til kommentar
Folk uttaler seg om ting de ikke har greie på. Bedre å la vær :ermm:

Edit: Et 64MB Geforce 3 vil yte bedre i Doom 3 enn et FX 5200 256MB forhåpentligvis.

Feil VG.no har helt rett i denne saken. Doom 3 bruker tonnevis av shading og texturlag som krever veldig mye mellomlagring av minne . Teknologisk sett er ikke Doom 3 så veldig krevende siden det er så ultra småe maps og veldig lite som skjer på skjermen samtidig så å ha ett skjermkort med mye minne vil hjelpe på mye bedre enn ett kort som er raskere :)

Lenke til kommentar

Erling

Du har ikke noe å unskylde deg for. At noen gutter her ikke har gangsyn til å se hva du skriver og føler en indre trang til å høre sin egen stemme er ikke din skyld.

Artikkelen var fin fin den. Den fikk poenge frem og jeg tror de som likker på medium til ingen datakunnskap skjønner at spillet krevet sin maskin.

AKIRA

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...