lobster Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Her er 5 bilder nogenlunde like bilder tatt med Nikon D70 og Canon 300d. Begge kameraene sto på AUTO. Begge kameraene sto på JPG Large. Ingen av bildene er etterarbeidet bortsett fra skalering. Dessverre ser jeg nå i etterkant at jeg ikke fikk stillt inn helt nøyaktig brennvidde i forhold til hverandre (zoom). Et stativ hadde også vært med på å gjøre bildene enda mere like.... (ser ut til at jeg må gjøre testen på nytt ved en senere annledning) Det kommer en oppdatert/ny versjon av denne testen i innen fredag) Endret 11. august 2004 av lobster Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Hei Lobster, Flott initiativ ettersom "diskusjonen" pågikk såpass lenge. Kan du legge ut lukker, blender, etc. som husene valgte på automatikk programmet. Lurer også på hvilke "glugger" som sto på husene under testen? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 For det første må kameraene stå på stativ. For det andre må de ha likeverdig optikk! (eks Sigma 105/2.8 EX. Lages for begge merker) For det tredje må bildene tas i RAW. Så kommer spørsmålet: Hva klarer man å dra ut av filene? Det er jo tross alt sluttproduktet man er på jakt etter. Å ta bilder med forskjellig optikk (ulik pris også) i jpg-modus viser bare hva folka i Nikon/Canon mener at de forskjellige parameterene skal vise. Autoinnstillinger er æsj Jeg er enda like sikker på at det er 2 likeverdige kamera, bare de blir stilt overfor like forhold Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Testen gir ingen mening fordi en test av to ulike kamerahus må foretas med samme objektiv, om man skal skille de fra hverandre. Ville uansett satset på en D70, for det har flest muligheter, og et bredere utvalg av objektiver, spesielt på vidvinkelsiden. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg kan nevne en ting som Canon 300D er bedre på. Det er at det har lossless RAW format. At kameraene må ha samme optikk og andre kunstige oppsett er bare tull. Kameraene må testes slik som du ville ha brukt kameraene hvis du hadde kjøpt dem. Jeg tviler sterkt på at alle ville brukt samme linsa på begge. Og jeg tviler på at alle bruker RAW format, stativ og manuelle instillinger når de tar bilder. Resultatet er at det kameraet som er best for en person kan være dårligst for en annen. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Bra initativ , men det blir vel på en måte litt håpløst . Etter min smak synes jeg bildene som ble tatt med D70 var penest...... Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Det hadde også hjulpet litt om man kunne sett bildene i full størrelse. Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Bra initativ , men det blir vel på en måte litt håpløst . Etter min smak synes jeg bildene som ble tatt med D70 var penest...... Enig,synes D70 tar bilder med mer "wow" effekt.. D70 ruules.. Tok nesten likt bilde som meg i går du,den øverste rosen.. Endret 12. august 2004 av -Pondus- Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Har denne "wow" effekten din noe å gjøre med at du eier D70 selv mon tro ? Nei selvfølgelig ikke, du hadde jo selvsagt innrømt at 300D bildene var bedre om du synes det... Synes du kunne posta bildene først, så fått synspunkter også sagt hvilke bilder som var hvilket kamera... Endret 12. august 2004 av prolixin Lenke til kommentar
lobster Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Har denne "wow" effekten din noe å gjøre med at du eier D70 selv mon tro ? Nei selvfølgelig ikke, du hadde jo selvsagt innrømt at 300D bildene var bedre om du synes det... ?? Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Har denne "wow" effekten din noe å gjøre med at du eier D70 selv mon tro ? Nei selvfølgelig ikke, du hadde jo selvsagt innrømt at 300D bildene var bedre om du synes det... Synes du kunne posta bildene først, så fått synspunkter også sagt hvilke bilder som var hvilket kamera... Ehm,jeg BYTTET i fra 300D til D70 for 1mnd siden jeg. Hadde utstyr for 26.000kr inkl 300D og solgte dette for 16.000kr,det var 10.000kr i tap det! Dette gjorde jeg for å gå over til D70,det sier jo litt om 300D.... Lenke til kommentar
sarom Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Jeg synes diskusjonen om hvem som er best av 300D og D70 bare er tull. Nikon er dyrere og burde ha bedre bildekvalitet, men har det det? Seriøse tester foretatt i Europa viser at det dyreste ikke altid er best. Og hvorfor er Canon mye større en Nikon i Eoropa? Jo for at nedover i Europa bruker ikke folk så mye penger på dyre kameraer som i Norge. I Norge kjøper folk det dyreste for at de skal vise at de har dyrt flott kamerea. Statussymbol heter det. Se foreksempel på bilstatistikken. Sammenlignet med folketall selges det f.eks. mye mer små biler i Tyskland. Og i italia o.s.v. Men i Norge skal det være stort. Og dette gjelder også masse andre vareslag. Men jeg skal si dere en ting. Nå oppfølgeren til EOS 300D kommer, da er det vel D70 som bare er "møkka". Og slik vil det fortsette i det uendlige. Men husk, når 300D kom var det et kjempegodt kamera, og fikk det noen dårlige omtaler da? Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Vel det sier vel mere om deg . Jeg vil nok også valgt D70 over 300D men det har ikke noe med bildekvaliteten til 300D og gjøre, og jeg hadde aldri betalt 10 lapper for å få D70 over 300D. Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Vel det sier vel mere om deg . Jeg vil nok også valgt D70 over 300D men det har ikke noe med bildekvaliteten til 300D og gjøre, og jeg hadde aldri betalt 10 lapper for å få D70 over 300D. Nei,ikke du.Men JEG ville gjøre det! Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Masse "Wow" effekt med 300D også. Wow-effekt Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Hei Åkken, Masse fine bilder i "albumet" ditt. Tenke jeg skulle anbefale deg (og for den saks skyld, resten av gjengen også) noen snutter som muligens kan bidra til å heve bildene enda noen hakk. Hvis det er mulig da... Pictocolor har akkurat sluppet en ny versjon av iCorrectEditLab (iCorrectEditLab Pro 4.5 Plug-in), som er vurdert som et av de bedre verktøyene for optimalisering av bl.a. farger i forbindelse med bildebehandling. Finnes som "stand-alone" versjon eller som Plug-Ins i Photoshop. Suverent verktøy! Mer info finnes på følgende side http://www.picto.com. Vil også anbefale at dere tar en titt på Fred Miranda's "The Intellisharpen II" som nylig er sluppet i ny versjon. Mycket bra! Mer info finnes her http://www.fredmiranda.com/ eller for direkte link til The Intellisharpen II http://www.fredmiranda.com/software/. Og nei, jeg har ikke laget disse snuttene, ei heller får jeg betalt for å promotere dem! Dette er kun ment som info dersom du i utgangspunktet er så interessert i denne hobbyen at du ønsker å få frem det beste i bildene dine... PS. Når jeg først er i gang med markedsføringen så kan jeg også anbefale SR Pro Plug-in. Se lin http://www.fredmiranda.com/shopping/SRpro . Blir antagelig ekskludert prompte med dette... Endret 12. august 2004 av Rob Halford Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Masse "Wow" effekt med 300D også. Wow-effekt Helt klart "wow" effekt på bildene dine ja.. 300D tar knall bilder det også! Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) http://akam.no/art.php?artikkelid=9315 Dette sier jo litt.. Folket ønsker d70 for tiden! Såklart er 300D også et knall kamera, men det når ikke helt opp til d70.. Endret 12. august 2004 av Pallesen Lenke til kommentar
dottnett Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Til saron; Jeg synes diskusjonen om hvem som er best av 300D og D70 bare er tull. Helt enig. Det rare er jo da at du fortsetter med en rekke argumenter som, beklager å måtte si det, er ganske tullette og som jeg bare ikke klarte å holde meg fra å kommentere Seriøse tester foretatt i Europa viser at det dyreste ikke altid er best. Jeg har til nå ikke kommet over en eneste test som har foretrukket 300D fremfor D70 dersom det er dette du mener. Som regel mener testerene at D70 har et hestehodes forsprang, men flere peker imidlertid på at valget til den enkelte godt kan baseres på hvilke linser man har fra før og følelsen "der og da" når man skal kjøpe.Snakker du på generelt grunnlag (altså at en dyrere ting ikke trenger å være bedre enn en billigere ting) har du selvsagt rett, men da blir samtidig argumentet verdiløst i denne sammenhengen Og hvorfor er Canon mye større en Nikon i Eoropa? Neppe et særlig godt argument for at det ene kamera skulle være bedre enn det andre ???Jo for at nedover i Europa bruker ikke folk så mye penger på dyre kameraer som i Norge. I Norge kjøper folk det dyreste for at de skal vise at de har dyrt flott kamerea. Statussymbol heter det. D70 er det billigste DSLR kamera fra Nikon, 300D er det billigste DSLR kamere fra Canon. Hvor er logikken ???Men jeg skal si dere en ting. Nå oppfølgeren til EOS 300D kommer, da er det vel D70 som bare er "møkka".Og slik vil det fortsette i det uendlige. Men husk, når 300D kom var det et kjempegodt kamera, og fikk det noen dårlige omtaler da? Etterhvert som det kommer nye kamera på banen vil jo som regel disse ha bedre speck og flere muligheter enn de eksisterende (ellers hadde det vel vært rimelig tåpelig å komme med dem Det betyr jo selvsagt ikke dermed at det foregående kamera er bare møkka. Samtidig vil det jo være veldig unaturlig å ikke kunne peke på de fordeler, de forbedringer som er gjort og hvorfor dette gjør det nye kamera til et bedre kamera enn det gamle, nærmest pga at dette da vil være urettferdig og dårlig gjort overfor det gamle kamera. PS: Husk at uansett hvor mange småbiler som selges i Tyskland (og jeg kan ikke huske at dette var inntrykket mitt de ganger jeg har kjørt der) så det aldri være noen tvil om at en Mercedes 500 SEL er en veldig mye bedre bil enn en Fiat Ritmo Endret 13. august 2004 av dottnett Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 så det aldri være noen tvil om at en Mercedes 500 SEL er en veldig mye bedre bil enn en Fiat Ritmo Jeg vil nok klassifisere den kommentaren som tullete også hvis du spør meg. Hvis jeg skal stjele en kommentar som mange på forumet er veldig glad i å bruke når folk spør hvilket kamera som er best så måtte det være "det er ikke kameraet som lager proffe bilder, det er fotografen bak kameraet". Sannheten er at både Canon EOS 300D og Nikon D70 er veldig bra kameraer, og begge er "billig-modellen" fra de respektive fabrikantene, uten at det nødvendigvis gjør dem 100% sammenlignbare. Hva som er best det vil i alle tilfeller være forskjellig for forskjellige personer. F.eks. vil 300D være det beste valget for en som allerede har Canon utstyr slik som objektiver, som vil passe. Hvis du spør hvilket som er best hvis du ikke har kamera vil kriterier slik som pris spille inn og da kan det hende at 300D er innenfor det man har å bruke på et kamera mens D70 ikke er det og da er ikke D70 det beste valget for den personen. Hvis du spør hvilket kamera som gir de beste bildene vil det være avhengig av hva slags glass man setter foran dem, men også andre faktorer spiller inn. F.eks. så kan de som kommenterer de bildene som ble postet lenger opp like utsnittet på D70 bildene bedre enn på 300D bildene men så lenge de ikke sier hvorfor de liker bildene bedre så er det kommentarer på lik linje med at "Microsoft Suxx" hvis du spør meg. Hvis jeg skal kommentere bildene i rekkefølge: - Jeg likte rosen fra Canon kameraet bedre, synes at highlights kom litt bedre frem - Jeg likte maiskolbene fra D70, 300D eksponerte litt under der - Begge de to hvite blomstene var undereksponerte etter mitt skjønn - D70 ga litt lysere bilde av klesklypene, men syntes kanskje fargene på 300D kom litt bedre frem - eplekartene kom bra frem i begge to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå