Gå til innhold

Oppklare RAID spørsmål...

Anbefalte innlegg

RAID er for meg litt fremmed, og jeg har før alltid brukt 1 hardisk - eller 2 stk, men ikke i RAID.

Har lett littegranne om svar, men for meg synes det at RAID bare er i veien...

derfor har jeg noen spørsmål som vil hjelpe meg veldig om jeg får svar på.

1. Er det mulig å bruke bare en hardisk på et hovedkort som støtter RAID??(sikkert urtåpelig spørsmål)dvs. er RAID et nyttig tillegg som kan brukes om man vil, eller er det et must å bruke det siden hovedkortet støtter RAID??

2. Om jeg har 2 hardisker, går de i RAID automatisk?

3. Må de to diskene være like?

4. kan jeg fortsatt bruke gammel f.eks. 120 gb, sammen med ny 160gb - uansett merke som var mulig på min gamle pc som ikke hadde støtte for RAID?

RAID er for meg kun irritasjon så langt - har jo kjørt så bra uten....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Er det mulig å bruke bare en hardisk på et hovedkort som støtter RAID??(sikkert urtåpelig spørsmål)dvs. er RAID et nyttig tillegg som kan brukes om man vil, eller er det et must å bruke det siden hovedkortet støtter RAID??

2. Om jeg har 2 hardisker, går de i RAID automatisk?

3. Må de to diskene være like?

4. kan jeg fortsatt bruke gammel f.eks. 120 gb, sammen med ny 160gb - uansett merke som var mulig på min gamle pc som ikke hadde støtte for RAID?

1. Du kan bruke kunn 1 disk (men det blir ikke noe RAID ut av det). RAID er ikke noe must, for de fleste er det tvert i mot helt unyttig, sett fra et pris/ytelse/risiko perspektiv. (RAID0 = mye høyere risiko, liten praktisk ytelsegevinst, RAID1 = liten risiko, dobbelt så dyrt og uten særlig praktisk ytelsegevinst).

2. Nei

3. Optimalt sett (med tanke på plassutnyttelse og ytelse)

4. Ja (men det blir som sagt ikke optimal, hvis du skal sette dem opp i RAID)

For litt mer om RAID så ta en titt på vår RAID-guide

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...