Gå til innhold

Vi som skal i forcen til høsten

DuTTZi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tjenestegjorde på Jørstadmoen for en god del år siden, hadde mange artige opplevelser der og har anbefalt Sambandet til de som spør. Innlegget under får meg til å tro mye har endret seg siden da.

Er ikke helt sikker på hvordan i helvete jeg havnet her, men når jeg først er her....

hva klasse 4a drev med gjenspeilet seg i utdanningsnivå på soldatene!

Mener du utdanningen de hadde før de kom inn til førstgangstjeneste?

Du glemte å nevne noe om hvilken klasse som var den beste når det kom til ferdighetsnivå på soldatene ved slutt rekruttperiode"Breiker". Og i samme slengen kan det vel nevnes hvem som ledet denne klassen av personene omtalt i innlegget ditt...?

:thumbdown: 

Ellers kan det nevnes at "den sersjanten" som drev litt nattjeneste IKKE fikk så utrolig kjeft av DHO og plasskomandant. Faktisk ingen kjeft fra noen av de nevnte.

DHO registrerte ikke hendelsen en gang. Riktig nok en liten strekk av Kpsj, men tro meg: Det var verd det!

:D

Til deg som vil anmelde alt til MP --> du var antagelig tillitsmann, det er det slike maggoter som deg blir i forsvaret. Skal klage på alt og alle.

Stusselig taper....

:thumbdown:

Litt må da selv vernepliktige tåle, dere skjønner ikke befal gjør som vi gjør alikevel, skal nevne noen stikkord:

For endel år tilbake hadde et par sersjanter vært på byen, funnet seg damer og ganske enkelt gått på fylla. Damene hadde lånt uniformene av våre helter og "ordnet nattøvelse" for soldatene. Etter det har brå innfall til nattøvelser hatt en dårlig klang i lerien.

Felles skjebene ----> felles fiende ---> felles trøst --->Teambygging/ samhold

Det er nok også et prinsipp, men jeg har sterk tvil om å bygge opp fellesskap rundt indre fiender. Dere kjenner vel den opprinnelige betydningen av begrepet "Fragging"?

Hard start ---< ting blir lettere ---> forskjellige grader av mestring ---> følelse av personlig utvikling.

Da verden var ung og jeg var inne, hadde vi helt andre prinsipper:

grei start --> mestrer begynnernivået --> mer trykk og krav --> økende mestring --> visshet om reell personlig utvikling

Å gi en "følelse av personlig utvikling" ved å lette på trykket, eller holde det på konstant nivå er kort og godt et selvbedrag.

Har mange andre eksempler, det er en underforliggende årsak for nesten alt befal. En par ting er bare for egen underholdning. Det er også ting dere ler av og husker for resten av livet etter førstegangstjenesten.

Breiker: Hvis du husker persontypene som utgjorde befalet i troppen din, er det ikke noe som slår deg når du ser på hvordan troppen var sammensatt?

Den relativt snille troppsjefen

Den strenge, sinte NK tropp

Den snille, rolige klassesjef A

Den noe pedantiske, men alikevel joviale klassesjef B

Den humørsyke klassesjef C

Den psycho klassesjef D

Noe tilfeldig, javel. Men hvis folk som var der hadde tatt ett skråblikk på de andre troppene på en slik måte ville de ha sett en relativt lik oppbygning av de respektive tropper. Muligens ikke fullt så tilfelding?

Er dette rukket å bli en klisje allerede? I min tid:

- Den greie kompanisjefen (Han var trønder, det var akseptert RTX å melde at signalet "er sterkt og klart som heimbrenten i trønderlag")

- Den greie troppssjefen som ikke hadde problemer med å sette krav og fortsatt være sivilisert. Han er fortsatt på Jørstadmoen, men tror ikke det passer med navn her.

- De rolige og beherskede klassesjefene A, B, C og D

I tillegg var det et par offiserer med verdighet og stil som en engelsk lord, men fortsatt uten at det selvparodi.

Siden det er ett år siden det ble postet er det sikkert ingen som leser dette, men måtte alikevel kommentere dette!

Da den kpsj'en som ga meg nevnte strekk var den som sørget for at jeg forsatt finnes i systemet i disse "omorganiseringstider" kan jeg ikke ha skikket meg så aller værst....

Mvh

X - sjt. Satan, nå Løytnant og troppsjef

Det aner meg mangt har endret seg siden jeg tjenestegjorde.

Da jeg var inne, anså man seg i Sambandet for å være i eliten, og det forpliktet. Hollywood-inspirerte klisje-sersjanter var det 2 stykker av, men de passet overhodet ikke inn.

Storstilt humor var det mye av, og innenfor visse grenser var mye tillatt, men en måtte likevel yte. Har du muligheten bør du spørre leirsjefen om blodbadet i fontenen og om katta som ble skutt. Nå er det mulig han ikke vil snakke om disse tingene...

Jeg kunne ha skrevet en liten bok om alt jeg opplevde på Jørstadmoen, har vikelig alle historiene gått i glemmeboka? Er humoren borte?

EK-avdelingen tok dette til helt nye høyder. Eksempelvis var det nok bare i Sambandet at en soldat ville finne på å sette opp knappetelt forskriftsmessig på brakka og overnatte der, men bare i EK-avdelingen ville offiserene inspisere teltet - og godkjenne det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg tjenestegjorde på Jørstadmoen for en god del år siden, hadde mange artige opplevelser der og har anbefalt Sambandet til de som spør. Innlegget under får meg til å tro mye har endret seg siden da.

Artig å se at denne tråden fremdeles lever, og ikke minst med positive innslag i forhold til tjenesten :)

Dimmiterte forøvrig for godt i år, fra heimevernet denne gangen. Ble overført fra flyvåpnet til heimevernet for vel 8 år siden og har faktisk hatt mye morro der også, men nå er AG'en innlevert for alltid!

Mye har nok forandret seg, ikke minst i takt med reduserte bevilgninger til forsvaret. Flere og flere "slipper" førstegangstjenesten enten de vil eller ikke...

På en måte synes jeg det er bra! Om vi skal ha et forsvar i fremtiden er jeg rimelig sikker på at 10-15 tusen profesjonelle ville kunne gjøre en bedre jobb for mindre penger enn 100.000 læregutter :)

Men det er annen debatt! For min del er jeg glad jeg fikk oppleve det!

Lenke til kommentar

Yay!

Jeg fikk nettopp brev i posten om at jeg slipper!

Jeg er veldig nærsynt, så jeg ble av legen på sesjon klassifisert som felt-udyktig.. Men nå idag fikk jeg brev om at blablabla, du er fritatt eller no fra i førstegangstjenesten og militærtjeneste under fred... :)

For meg er det supert, jeg er glad, for livet mitt er supert nå, og jeg har ikke tid eller styy'n til noe militær--

Lenke til kommentar

Jeg skal inn 1. september i Sambandsbataljonen. Møte på Gardermoen kl 12 for å dra til Sessvollmoen i 1 fuckings dag før vi blir sendt til Bardufoss, Heggelia. Noen som har info om hva som er arbeids-/oppgavemuligheter i Sambandet? Det er vel ikke bare kabeltrekking og teleoperatør, vel? Jeg vil ha lista over ting som er fun og krevende, så jeg tar imot forslag med takk og smiler pent for det :love:

Er det noen her som jeg kanskje kommer til å støte på eller? :whistle:

Lenke til kommentar
Frihetsrøveri er det, og de som går med på slikt frivillig er dumme.

Jeg gikk ikke inn for å dimme, men ble erklært udyktig av andre årsaker. Jeg løy og sa at jeg var pasifist, noe jeg ikke er det spor stolt av. Hvis jeg hadde fått den dagen på nytt ville jeg ikke gjort det, og hvis jeg ikke hadde dimma ville jeg heller gått i fengsel enn å bli soldat.

Dumme?

Noen må forsvare dette landet om noe skulle skje, russisk, svensk eller arabisk er ikke mine sterke sider :p

Lenke til kommentar
Jeg skal inn 1. september i Sambandsbataljonen. Møte på Gardermoen kl 12 for å dra til Sessvollmoen i 1 fuckings dag før vi blir sendt til Bardufoss, Heggelia. Noen som har info om hva som er arbeids-/oppgavemuligheter i Sambandet? Det er vel ikke bare kabeltrekking og teleoperatør, vel? Jeg vil ha lista over ting som er fun og krevende, så jeg tar imot forslag med takk og smiler pent for det :love:

Mulig ting er svært anderledes enn da jeg var inne, da hadde vi opplæring 3-6 måneder på Jørstadmoen før de fleste ble sendt rett til Nordnorge, og noen få til andre stasjoner.

Det som krevde 6 måneders opplæring var vanligvis de mest interessante oppgavene, f.eks. telegrafist, radiolinjeoperatør, stabsassistent og kryptoassistent. Telegrafi brukes neppe lengre, så den går nok ut.

VI hadde et slags hierarki, og kabeltrekker "snelleboms" lå et stykke nede kan vi si.

Lenke til kommentar

arg eg fikk brev om at eg ikkje kommer inn pga nærsynhet osv osv :/ men skal ta operasjon til neste år (søkte meg inn om 2 år) men fikk bare 6 mnd tid på å ta den og gi mld til forsvaret at synet er fiksa igjen. Er det håp for meg å ta den neste sommer og allikevel komme inn om 2 år? Har 2-3 uker tid på meg til å ringe de viss eg hadde innvendinger på at eg ikkje kommer inn.

Lenke til kommentar
Så godt å vite at det er flere som får føle Fenrik Lind på kroppen. Kos dere i Heggelia.  :D

Jeg kan altså se frem til en mannevond og maktgal fenrik? Hipp hurra...

Har du noen tips til hva en bør ta med seg? Forskjellige episoder/tester en bør være forberedt på eller noe liknende?

En del herfra som skal inn i SBBN ser jeg, har kanskje noe å gjøre med interessen for "elektrisk utstyr" her på forumet? ;)

Lenke til kommentar
En del herfra som skal inn i SBBN ser jeg, har kanskje noe å gjøre med interessen for "elektrisk utstyr" her på forumet? ;)

Tror nok ikke vi skal se bort fra det:)

Reiser inn 1september du også?

Har sett en del bilder fra Heggelia, jaja... fått litt blanda følelser...

Lenke til kommentar

Tror nok ikke vi skal se bort fra det:)

Reiser inn 1september du også?

Har sett en del bilder fra Heggelia, jaja... fått litt blanda følelser...

Jepp, møte opp på Sessvollmoen den 1. september.

Kan ikke si jeg er overlykkelig pga dette jeg heller, det frister ikke så veldig.

Hvilken bataljon Myubi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...