Gå til innhold

Ny innen digitalkameraverden

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et digitalkamera til min bursdag for litt siden. Det er et Casio Qv-R41.

Ang minnebrikke så fikk jeg med en 128 som gave, men siden jeg trengte litt mer kjøpte jeg meg en til på 128. Den kjøpte jeg på Papershop når det var på tilbud. Eneste jeg passet på var at det stod SD på det, men er det ellers noen forskjeller på kvalitet på slike minnebrikker? Utgjør det forskjell på bildekvaliteten? Hvilke er i såfall bedre enn andre?

Så var det zoom. Jeg har testet ut dette litt. Ser ut som om når jeg zoomer litt nærme (husker ikke hva de to forskjellige betegnelsene på zoomen er, men jeg har ikke zooma over den røde streken) at bildene blir gromsete. Er det min skyld eller kamera sin skyld? Kan det være noe jeg rett og slett gjør galt?

Og når jeg fokuserer på et motiv med mitt speilreflekskamera så kan jeg trykke utløserknappen halvt ned så har jeg fokusert og kan da senere flytte kamera om jeg ønsker uten at fokuset forandrer seg, finnes det slik mulighet på mitt kamera? Eller rettere og enklere spurt, hvordan fokuserer jeg? Eller tar jeg bare bilde uten at noe skal være i fokus?

Er det viktig å holde kamera i ro for at det ikke skal bli grumsete? hvor viktig er det med innstillingene på set- menyen? Kan jeg i starten stort sett bruke portrett og likevel få ok bilder? (virker slik)

Nei dette får være for denne gang. Håper noen har litt svar til meg og at dere har forstått hva jeg lurer på. Som dere skjønner så er jeg totalt grønn innen digitalkameraverden, men har virkelig lyst til å lære mitt kamera å kjenne. Har prøvd å lese bruksanvisningen, men synes det er en ulempe at jeg ikke har en norsk bruksanvisning foruten på cd. Det er det negative. Finnes det å få tak i "arkversjon"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte noe vesentlig. Ang oppløsning og størrelse på bilde. Jeg har satt min størrelse til 2240x1680, hva er forskjellen på den og de andre som er større og mindre? hva har det for betydning? har det noe med kvaliteten på bilde å gjøre? Eller har kvaliteten bare med "quality" å gjøre? Jeg har innstilt min på "fine" siden jeg regner med det blir best kvalitet når jeg skal ha papirbilder.

Finnes det noe sted på nettet (helst på norsk) hvor jeg kan lete opp viktig informasjon ang innstillinger på et digitalkamera?

Lenke til kommentar

For å ta det første først.

SD minnekort kan brukes i alle digitalkamera som støtter SD. Det kan være forskjell i hastighet, men på kompakte digitalkamera har dette mindre betydning. Det kan også være forskjell i stabilitet. Ett stabilt minnekort har mindre sjanse for krasj som kan føre til at du mister bildene før du rekker å overføre de til datamaskin. Det er jo leit å miste alle bildene fra en fin ferie. Derfor kan det være lurt å ha to minnekort (som du har), og bruke annet hvert minnekort, annen hver dag. Selv om du skulle miste ett kort, eller ett av de krasjer, har du fortsatt halve ferien intakt. De mest stabile minnekortene er Lexar og Sandisk. Hold deg unna no-name minnekort, og minnekort med ukjente navn. Twinmos, Crucial og Kingston er ok merker, men har større feilrate enn Lexar og Sandisk. Uansett... bildekvaliteten er det samme, uansett hvor bra minnekortet ditt er. Kvaliteten kan du stille på kameraet etter behov, men det lønner seg å ha størst oppløsning og minst kompresjon ettersom man aldri vet når man har lyst til å skrive ut en forstørrelse av ett bilde.

Grunnen til at bildet kan bli mer grumsete når du zoomer inn, er at du mister lysstyrke jo mer du zoomer. Da velger kameraet gjerne en høyere ISO innstilling (lysfølsomhet) og jo høyere ISO du har, jo mer støy genererer kameraet i bildene. Høyere lukkertid kan også føre til uskarpe bilder (mer om det senere). I tillegg kan du også oppleve dårligere optisk kvalitet når du zoomer. Men så lenge du ikke beveger deg over den røde streken (digitalzoom), mister du ikke oppløsning. Men du kan miste detaljer ved dårlig optisk kvalitet og høy ISO verdi.

Nå kjenner ikke jeg ditt kamera spesielt godt, men de aller aller fleste kamera skal "låse fokusen" når du trykker utløseren halvt ned. Skal bare være å gi riktig trykk på utløseren, så skal det fungere. Hvis ikke, vil jeg kalle det en grov mangel i kameraet. Har du sjekket manualen og menyen?

Hold kameraet så rolig som mulig når du skal ta bilder. Jo dårligere lysforhold du har, jo lenger lukkertid har du. Og jo lengre lukkertid du har, jo mer følsomt mot bevegelser er kameraet. Beveger du kameraet, kan bildet virke uskarpt og ute av fokus. Bruk stativ om det er mørkt og/eller du skal bruke zoom.

Bruk stort sett AUTO i starten (du har vel det valget?). Hvis ikke er ikke portrett det beste å bruke i alle situasjoner. Da bør du heller velge det valget som best passer den situasjonen du er i.

Nå har jeg allerede sagt litt om oppløsning. Selv 1500x1000 kan være godt nok for papirkopier i 10x15cm format (vanlig bildestørrelse), men man vet aldri når blinkskuddet kommer... det man vil skrive ut i 20x30 eller enda større, og henge på veggen. Derfor vil jeg anbefale å alltid bruke høy oppløsning, helst max hvis du har muligheten. Men jo høyere oppløsning du har, jo færre bilder får du plass til på minnekortet. Det fine med digitalkamera, er at du kan alltid slette de dårligste bildene om du får for lite plass. Fine eller Super fine er stort sett de høyeste kvalitetsinnstillingene, og går på hvor mye kameraet komprimerer bildet. Jo mindre kompresjon, jo finere bilde. Høy kompresjon kan føre til synlige defekter i bildet ved utskrift eller ved visning på dataskjerm i full oppløsning.

Håper dette besvarte de fleste av dine spørsmål. Hvis jeg har brukt uttrykk du ikke forstår, så er det bare å spørre om jeg kan oversette det til norsk :-)

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende og raskt svar. Ble litt klokere nå, og håper jeg blir enda klokere når jeg får skrevet ut alle sidene av bruksanvisningen. Må ha arkene slik at jeg kan sette meg ned i ro og fred å lese gjennom og test ut.

Jeg kan ikke se at jeg har noen autofunksjon og har faktisk letet etter nettopp det. Hvis jeg ikke finner noe om dette skal jeg ta med meg kamera til fotobutikken en av de nærmeste dagene for å forhøre meg.

Håper jeg kan rope ut hvis det er andre ting som dukker opp i min digitale verden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For å ta det første først.

SD minnekort kan brukes i alle digitalkamera som støtter SD. Det kan være forskjell i hastighet, men på kompakte digitalkamera har dette mindre betydning. Det kan også være forskjell i stabilitet. Ett stabilt minnekort har mindre sjanse for krasj som kan føre til at du mister bildene før du rekker å overføre de til datamaskin. Det er jo leit å miste alle bildene fra en fin ferie. Derfor kan det være lurt å ha to minnekort (som du har), og bruke annet hvert minnekort, annen hver dag. Selv om du skulle miste ett kort, eller ett av de krasjer, har du fortsatt halve ferien intakt. De mest stabile minnekortene er Lexar og Sandisk. Hold deg unna no-name minnekort, og minnekort med ukjente navn. Twinmos, Crucial og Kingston er ok merker, men har større feilrate enn Lexar og Sandisk. Uansett... bildekvaliteten er det samme, uansett hvor bra minnekortet ditt er. Kvaliteten kan du stille på kameraet etter behov, men det lønner seg å ha størst oppløsning og minst kompresjon ettersom man aldri vet når man har lyst til å skrive ut en forstørrelse av ett bilde.

Grunnen til at bildet kan bli mer grumsete når du zoomer inn, er at du mister lysstyrke jo mer du zoomer. Da velger kameraet gjerne en høyere ISO innstilling (lysfølsomhet) og jo høyere ISO du har, jo mer støy genererer kameraet i bildene. Høyere lukkertid kan også føre til uskarpe bilder (mer om det senere). I tillegg kan du også oppleve dårligere optisk kvalitet når du zoomer. Men så lenge du ikke beveger deg over den røde streken (digitalzoom), mister du ikke oppløsning. Men du kan miste detaljer ved dårlig optisk kvalitet og høy ISO verdi.

Nå kjenner ikke jeg ditt kamera spesielt godt, men de aller aller fleste kamera skal "låse fokusen" når du trykker utløseren halvt ned. Skal bare være å gi riktig trykk på utløseren, så skal det fungere. Hvis ikke, vil jeg kalle det en grov mangel i kameraet. Har du sjekket manualen og menyen?

Hold kameraet så rolig som mulig når du skal ta bilder. Jo dårligere lysforhold du har, jo lenger lukkertid har du. Og jo lengre lukkertid du har, jo mer følsomt mot bevegelser er kameraet. Beveger du kameraet, kan bildet virke uskarpt og ute av fokus. Bruk stativ om det er mørkt og/eller du skal bruke zoom.

Bruk stort sett AUTO i starten (du har vel det valget?). Hvis ikke er ikke portrett det beste å bruke i alle situasjoner. Da bør du heller velge det valget som best passer den situasjonen du er i.

Nå har jeg allerede sagt litt om oppløsning. Selv 1500x1000 kan være godt nok for papirkopier i 10x15cm format (vanlig bildestørrelse), men man vet aldri når blinkskuddet kommer... det man vil skrive ut i 20x30 eller enda større, og henge på veggen. Derfor vil jeg anbefale å alltid bruke høy oppløsning, helst max hvis du har muligheten. Men jo høyere oppløsning du har, jo færre bilder får du plass til på minnekortet. Det fine med digitalkamera, er at du kan alltid slette de dårligste bildene om du får for lite plass. Fine eller Super fine er stort sett de høyeste kvalitetsinnstillingene, og går på hvor mye kameraet komprimerer bildet. Jo mindre kompresjon, jo finere bilde. Høy kompresjon kan føre til synlige defekter i bildet ved utskrift eller ved visning på dataskjerm i full oppløsning.

Håper dette besvarte de fleste av dine spørsmål. Hvis jeg har brukt uttrykk du ikke forstår, så er det bare å spørre om jeg kan oversette det til norsk :-)

Vil det si at det jeg kjøpte på Papershop er et no-name?

Eller er noen av de betegnelsene som står under navnet på kortet? *uvitende*

Lenke til kommentar

Hvis det kun står SD, og ikke ett fabrikknavn (Kingston, Lexar, Sandisk, Twinmos eller lignende), så har du nok ett no-name. Disse kan være relativt ustabile, men det kan også vare i mange mange år. Det ryktes at mange no-name kort egentlig er laget av mer kjente produsenter, men solgt av andre som billige no-name kort. Noen no-name kort er også laget av kjente produsenter, men solgt billig til andre selskaper da de ikke besto den strenge testen som mange produsenter har på minnekortene sine.

Men jeg har også hørt rykter om at minnekort fra f.eks Hama (som høres ganske jalla ut) egentlig er laget av Sandisk. Ikke skyt meg om dette er feil, men jeg har hørt dette fra en troverdig kilde.

EDIT : sjekket linken nå. Ja, det ser ut som ett no-name kort. Får du litt penger til overs, vil jeg vurdere å bytte det inn i ett mer kjent kort som Lexar eller Sandisk.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...