kongekrabben Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Slik som eg har forstått prinsippet for ei vinge er at den er krumma på eine sida og flat på andre sida. Og dette vil då igjen føre til at lufta som passerer på oversida på vinga har lengre vei og gå enn lufta som passerer på undersida, og da skapes det eit under trykk på oversida av vinga som drar flyet oppover... Men ka sjer da når flyet flyr oppner.... Vil det ikkje da bli dratt nedover (slik som vinga på ein bil.) Kossen kan da eit jager fly fly oppner uten og dette raskt mot bakken og bli knust.? Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Most of the fighter aircrafts have delta wings, and from an aerodynamic point of view, they are able to fly upside down provided the wing is pitched at the correct angle of attack. This is just like the kite! The pitching moment is provided by adjusting the elevators at the tail section of the aircraft. In practice, an aircraft cannot fly upside down for an extended period because of some physical constraints, like oil leaking etc. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 joda, de gjør det... men de må styre oppover når de kjører opp ned, så de ikke går nedover. man kan altså ikke bare snu flyet opp ned uten videre, man må styre det oppover det er snudd... vinger på jagerfly er neste like over og under vingene, da de ikke trenger å ha den utrolige oppdriften for å fly, det holder med litt da de kjører mye fortere enn andre fly, og aerodynamikken er viktig for at vingene skal tåle høye hastigheter.. tenk deg en bil med vingen nedover, det gir masse trykk nedover, men hvis du vender den opp, uten å gjøre noe mer med den, så drar den bilen oppover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå