Gå til innhold

Nye hodetelefoner til mp3

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nye hodetelefoner. De vil bli brukt mest på en mp3 spiller men også på anlegget i stua. Jeg har sett på Sennheiser hd497 og Beyerdynamic dt231. Kom med meninger om disse eller andre hodetelefoner til under ca.800kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sammenliknet HD497 og DT231 direkte, hjemme på mitt eget anlegg, og DT231 var bedre, med ganske stor margin, faktisk. Det er bra med guffe i bassen på HD497, men sammen med den iherdige diskanten, overskygges mellomtonen en del. Så DT231 blir mye mer "korrekt" med sin flotte mellomtone.

Jeg sier det igjen: Beyerdynamic DT231 er kanskje det aller beste kjøpet i klassen under 1.000,-.

Sennheiser HD555 til ca. 800,- er også en å ta med i betraktningen. Dette er en ganske stor hodetelefon der putene ikke presser direkte mot øret, veldig behagelig. Lyden er balansert og behagelig, noen vil kanskje synes den er en smule kjedelig? Merk at HD555 er helt åpne. I USA koster faktisk HD555 ca. $150.

Det er visst litt leveringsproblemer på HD555, Sennheiser har enda ikke fått helt fart på produksjonen i Irland etter at mesteparten brant ned i mai.

Lenke til kommentar

Størrelsen på putene på HD497 og DT231 er omtrent den samme, men på HD497 er de trukket med et tynt skinnliknende materiale, mens på DT231 er det brukt velur. Sennheiser-putene er også litt hardere. Begge hodetelefonene er omtrent like lette.

Jeg syntes ihvertfall DT231 var en god del mer behagelig å ha på seg, stort sett bare pga. at putene er mykere.

HD555 er nok enda mer behagelig enn DT231, da putene ikke ligger mot øret i det hele tatt. Her er det også brukt velur.

HD555 ser nok litt mer elegant og raffinert ut, men hvor nøye er vel det?

Det går helt fint å drive HD555 med det meste av MP3-spillere. De burde ha god nok utgangseffekt for tilstrekkelig volum. DT231 er bare marginalt bedre her.

Lydmessig er det litt smak og behag hva man velger av DT231 og HD555. Sennheiseren er litt mer "høflig" i diskanten, den er ikke like frampå og direkte som Beyeren. For noen er denne litt mørke lydgjengivelsen til HD555 å foretrekke, men jeg liker bedre den fine energien i DT231, den blir litt mer morsom. Så til energisk musikk passer DT231 best, og til sløy jazz (f.eks. Diana Krall) passer vel den litt mykere HD555 bedre. Forskjellene er små, dog.

Husk at dette er mine synspunkt, det er ikke sikkert alle er enige.

Lenke til kommentar

takk igjen for svaret.

jeg ser at sennheiser hd 515 er litt rimeligere enn hd 555. hvordan er denne i forhold til hd 555 og dt 231.

edit: skulle også prøvt de ja. sennheiserene også. bor i Haugesund

Endret av thom
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd HD515 også, jeg... :p

Ganske nylig, faktisk.

For å si det kort og greit:

HD515 er slettes ikke gæerne, men den hundrelappen opp til HD555 er vel anvendt.

I forhold til DT231 blir det litt av samme som for HD555, bare at HD515 er litt dårligere på alle punkter.

HD515 er dog like behagelig å ha på seg som HD555 og HD595, og det er et pluss.

Når det gjelder å få prøvd Beyerdynamic og Sennheiser i Bergen og Haugesund, er jeg litt usikker. Det er nok lurt å tråle musikkbutikker som har instrumenter og slikt.

Ellers mener jeg å ha sett Beyerdynamic hos Hi-Fi Center kjeden og Spaceworld, og disse finnes visst både i Bergen og Haugesund.

Her er en oversikt over noen butikker som selger Sennheiser i Norge:

http://www.lydrommet.no/artikkel/ordforkla...vis.html?id=333

Elkjøp har vel hatt litt Sennheiser i ny og ne? Bare pass på prisene hos dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...