Gå til innhold

Misfornøyd kjøper på bruktmarkedet! Forslag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har store vansker med å sjå kvar selgar har brutt med kjøpslovens paragraf 17 i dette tilfellet.

1)Speltitlane var annonsert.

2)CDene er originale

3)Varene blei levert på døra (kunde hadde mogelegheit til å sjekke før betaling)

I forhold til klage:

1)Klage var at spela var "gamle" -> hadde kunde undersøkt litt så kunne han funne ut dette sjølv før kjøp.

2) Eit av spela hadde forskjellig produksjonsland på cdene --> funker det så er dette ingen problem.

At kjøpar har fått 13 spill/ekspansjoner til 30,- pr stykk inkl frakt vil eg definere som veldig billig, og ingen grunn til å klage.

Til slutt vil eg sei at det det er litt rart at ein kjøper 13 spel/ekspansjonspakker

samtidig som ein ikkje veit kva spel det er.

mvh

Jan Eirik

Lenke til kommentar
Har store vansker med å sjå kvar selgar har brutt med kjøpslovens paragraf 17 i dette tilfellet.

Kjøpsloven gjelder bare for business mellom en næringsdrivende og en privatkunde da, ikke en handel mellom to privatpersoner. Da gjelder ingen slike lover uansett.

Lenke til kommentar
Det er vel heller ikke lov til å selge spill og programvare som er bundlet?

Hvorfor skulle ikke det være lov? Så lenge man selger og samtidig ødelegger/gir med alle kopier/backups, er det ingen lov her i landet som kan hindre deg. Man har lov til å skru ifra hverandre en bil og selge dem som deler... man kan selge en pakke ris, et korn av gangen..

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke det være lov? Så lenge man selger og samtidig ødelegger/gir med alle kopier/backups, er det ingen lov her i landet som kan hindre deg. Man har lov til å skru ifra hverandre en bil og selge dem som deler... man kan selge en pakke ris, et korn av gangen..

Det bruker å stå følgende på bundlet programvare "bundled software. Not to be sold separatly from product. Separate sale or duplication is a violation of copyright laws" Dette tolker jeg dit at det ikke er tilatt å selge dette uten at man også selger hardwaren. Ikke det at det bryr meg men det er nå slik at det er regler for alt.

Lenke til kommentar

Den setningen gjelder forhandlerene, det er ikkje lov å splitte pakkene opp for salg av produktene separat.

Slik det ikkje er lov å selge ein kontantkort telefon utan simkort og selge simkortet for seg sjølv. Så ein "sold seperatly" lapp er at dette ikkje er eit salgbart produkt i kommersiell forstand. Men som privatkunde er det fritt fram.

mvh

Jan Eirik

PS: når det gjeld kjøpslov gjelder den gamle for salg mellom privatpersoner og varer kjøpt før den nye blei virksom, mens den nye forbrukerkjøpsloven gjelder mellom profisjonelle selgarer og forbrukarar.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Det bruker å stå følgende på bundlet programvare "bundled software. Not to be sold separatly from product. Separate sale or duplication is a violation of copyright laws" Dette tolker jeg dit at det ikke er tilatt å selge dette uten at man også selger hardwaren. Ikke det at det bryr meg men det er nå slik at det er regler for alt.

Det gjelder for butikker. De har ikke lov til å kjøpe inn en masse skjermkort og så ta ut spillene for å selge dem separat etter de avtalene butikken har med produsenten. Det er likevel ingen lov her i landet som forbyr slik aktivitet, men butikken vil da kunne få problemer med å handle med den produsenten senere. Produsent/distributør kunne sikkert saksøkt butikken, men vil ikke få medhold pga. de lovene som gjelder. Eneste unntak er hvis butikken har godkjent en avtale med distributør/produsent om at bundlet software ikke må selges separat.

Vi som privatpersoner er IKKE bundet på noen som helst måte av de avtaler butikken har med produsenter/distributører. Hvis jeg har lyst til å selge minnechip'ene fra mitt GeForce-kort, så kan ingen i verden hindre meg i det.

Onkel Ben's kan godt skrive på rispakka at riskornene ikke må spises separat, men de kan ikke komme her og anmelde deg om du likevel ikke hele pakka i en stor jafs ! Hvem som helst kan skrive slikt, lage skilt og merkelapper, men det betyr likevel ikke noen nødvendigvis må rette seg etter dem.

Lenke til kommentar

at du i det hele tatt har orket å kjøre så langt pga salg hadde jeg aldri gjort. Det væreste er at han klager. 10 spill for 400kr, rimelig nye spill og.

Aldri tenk på å gi tilbake pengene. Du kan si til han at du skal ha igjen 500kr og han skal komme på din dør med spillene.

Kan jo aldri vite om han har kopiert alle spillene, for så å si at han vil ha pengene tilbake. Evt. tatt serial kodene.

Lenke til kommentar
at du i det hele tatt har orket å kjøre så langt pga salg hadde jeg aldri gjort. Det væreste er at han klager. 10 spill for 400kr, rimelig nye spill og.

Aldri tenk på å gi tilbake pengene. Du kan si til han at du skal ha igjen 500kr og han skal komme på din dør med spillene.

Kan jo aldri vite om han har kopiert alle spillene, for så å si at han vil ha pengene tilbake. Evt. tatt serial kodene.

Når du nevner det, så.. Det slo ikke meg først, men man skal ikke se bort i fra at det er

akkurat det han har gjort..

Lenke til kommentar
Kjøpsloven gjelder bare for business mellom en næringsdrivende og en privatkunde da, ikke en handel mellom to privatpersoner. Da gjelder ingen slike lover uansett.

FEIL!!!

Skolelekse; skjekk ut forskjellene mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven!

Lenke til kommentar

Fy faen for en noob :!:

Er det sant det du sier? Kan man seriøst klage på 100% orginale spill, til 400,-? CS:Z koster alene 250,- og er nytt. Og uansett, du er jo fjortiss når du bryr deg om de penga der. OMG. La fjortissen få whine i fred du. At det går ann...

Endret av pain
Lenke til kommentar

Hmm, der sa du noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...