Gå til innhold

Mp3 = virus, Ogg = fremtiden

Anbefalte innlegg

Som det går frem av artikkelen om Winamp-virus, er dette - slik jeg ser det - bare begynnelsen. :sad:

Jeg synes at alle, absolutt alle bør satse på Ogg, :grin: siden dette er et åpent format. XMMS for linux har støtta det i en lengre tid, og når er det også støttet i Winamp 2.80 og 3.0 beta 3. :grin::grin:

Sålenge det kan bli enkelt å konvertere filene en har fra før av, vil jeg si at dette er et steg en bør ta... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:

On 2002-04-29 21:58, Flavabone skrev:

Som det går frem av
, er dette - slik jeg ser det - bare begynnelsen. :sad:

Jeg synes at alle, absolutt alle bør satse på Ogg,
:grin:
siden dette er et åpent format. XMMS for linux har støtta det i en lengre tid, og når er det også støttet i Winamp 2.80 og 3.0 beta 3.

Sålenge det kan bli enkelt å konvertere filene en har fra før av, vil jeg si at dette er et steg en bør ta...
:roll:

ogg er veldig bra lyd i.Men d ville ta vannvittig lang tid å konvertere fra mp3 til ogg.Eg bruker kun mp3pro nå mindre filer bedre lyd.
Lenke til kommentar

Ogg er det jo _både_ mindre filstørrelse og bedre kvalitet på. :grin:

Dessuten er det et åpent format :smile: , dvs. at hvis det skal lages bærbare Ogg-spillere, så ville disse produsentene ikke trenge å betale noe lisens, noe som de nå må betale til Fraunhofer Institute (eier av Mp3-formatet). :sad:

Lenke til kommentar

tror ikke at man skal undervurdere sitasjonen, slik som det tidligere ble gjort med "vanlige", og man kan jo bare se hvor mange virus det er...

og virus-"lagerne" har sikkert veldig lyst til å finne på nye måter å herpe maskiner og plage folk på... :mad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 22:53, Glassius skrev:

Er jo ikke snakk om noe virus i mp3filer da...

Greia er jo at det er en bug i winamp, som fører til buffer overflow. Og nå er jo det fiksa, så det skulle ikke være noe problem.

Riktig.

Dessuten, kan noen _dokumentere_ at OggVorbis er bedre enn MP3?

Har ikke det noe med hvordan man komprimerer filene selv aa gjoere? Og hvilket lydkort / forsterker / hoeytalere man bruker?

"Lame -b256 -ms -q0"

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 21:58, Flavabone skrev:

Som det går frem av
, er dette - slik jeg ser det - bare begynnelsen. :sad:

Dette har jo strengt tatt ingenting med mp3 å gjøre. Det er en bug i Winamp, som er en av mange mp3-spillere. Det kunne vel like gjerne vært en bug i forbindelse med ogg vorbis filer.

Quote:

Jeg synes at alle, absolutt alle bør satse på Ogg,
siden dette er et åpent format. XMMS for linux har støtta det i en lengre tid, og når er det også støttet i Winamp 2.80 og 3.0 beta 3.

Sålenge det kan bli enkelt å konvertere filene en har fra før av, vil jeg si at dette er et steg en bør ta...
:roll:

Over tid er jeg enig i at Ogg vil være et bedre format, men en slik overgang tar lang tid. Software kan jo enkelt oppgraderes, men tenk på alle hardware-baserte spillere: mp3-spillere, DVD-spillere, walkman m/mp3, mobiltelefoner. Hvor mange av disse støtter Ogg Vorbis?

Også trenger vi et nytt navn - Ogg klinger litt dårlig i mine ører :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-30 02:30, DrDoogie skrev:

Riktig.

Dessuten, kan noen _dokumentere_ at OggVorbis er bedre enn MP3?

Har ikke det noe med hvordan man komprimerer filene selv aa gjoere? Og hvilket lydkort / forsterker / hoeytalere man bruker?

"Lame -b256 -ms -q0"

Helt riktig at man kan velge kvalitet under komprimeringen, mp3 på 256Kbit låter mye bedre enn 128Kbit. Men poenget er at Ogg låter endel bedre i forhold til filstørrelsen grunnet bedre komprimerings-algoritme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...