Gå til innhold

ang. lage egene kjøleblokker til vannkjøling...

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal lime sammen blokka, er dette en fin metode som forhindrer lekasje ?

-Tar på lim på alle de flatene som kommer til å berøre hverandre...

-presser dette godt sammen, og tar blokka i ei skrustikke å setter den under veldig mye trykk....og lar den stå over natta...

-tar å lodder rundt "sømmen" og pusser hele greia til slutt...

Kommer detta til å funke eller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville hellet fortinnet de flatene som kommer sammen, altså selve blokken og lokk. Når loddetinnet er stivnet så legger du disse to delene mot hverandre og varmer opp på nytt med blåselampe, pleier bli tett da. En annen metode er å kjøpe 0.5mm pakning på biltema og klippe ut en pakning. Så skru du hele greia sammen med mange M3 skruer :smile:

Lenke til kommentar

Hvilket materiale? Skal du lage den i kobber? I så fall, hvorfor skal du lime? Du bør lodde det sammen, ikke lime. Hvis du limer først, vil du få lim i fugene, og da har det ingen hensikt met lodd, kontaktflatene er jo griset til med lim. Limet vil heller ikke tåle temperaturen ved lodding. Få noen som har greie på det til å hjelpe deg, og skaff deg sølvlodd, ikke tinn.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 21:38, copyright skrev:

Hvis jeg skal lime sammen blokka, er dette en fin metode som forhindrer lekasje ?

-Tar på lim på alle de flatene som kommer til å berøre hverandre...

-presser dette godt sammen, og tar blokka i ei skrustikke å setter den under veldig mye trykk....og lar den stå over natta...

-tar å lodder rundt "sømmen" og pusser hele greia til slutt...

Kommer detta til å funke eller ?

Skruer, og silikon på tetningsflatene duger godt det også! Da har du muligheten for å demontere lokket siden også, i den grad det er interessant.

Glem det der med lodding etter liming! Det blir bare tull. Skal du lodde, så gjør det slik som allerede beskrevet.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke fortinne mer en den tykke delen, altså bunnen.

Planslip og gjør klar lokk og bunn. Smør loddefett på.

Så tar du og legger bunnen på en kokeplate. På ca 1500-2500 watt, så tar det utrolige 2-3 minutter og varme den opp till tinn smelter! Når den er varm nok, så tar du bare litt tinn på. Avhengig av hvilken type tinn du bruker, så er det ikke sikkert det flyter ut over et stort område. Slik at du må kanskje selv fordele tinnet rundt (da vil det kanskje gå med mere tinn en nødvendig) eller bare bruke den stekespaden i stål du har for hånden, til og fordele tinnet i et tynt lag på hele flaten som skal loddes.

Straks du ser det er fordelt tinn fint over hele overflaten, så tar du bare stekespaden og fjerner kobberblokken fra kokeplaten, for en raskere nedkjøling, og slik at du slipper overoppheting.

Nå kan du hvis tinnet ser veldig "bulkete" ut, gjerne planslipe overflaten, slik at du for bort det overflødige og at det blir et tynnere lag med tinn.

Når det er gjort, så legger du på lokket (som er rengjort og påført loddepasta) på blokken. Dette legger du nå bare på den samme kokeplata, og skrur på varmen. Når du ser tinnet er smeltet, så venter du 5 sekunder til for sikkerhets skyld, og skrur av varmen.

Nå kan du gjerne fjerne blokken fra kokeplaten av samme grunn som jeg nevnte lenger opp. Men husk at du nå må være stø på hånden, fordi lokket kan forskyve seg veldig lett. Smeltet tinn gjør overflatene såpeglatte!

Du trenger ikke og bruke noen klemmer eller andre ting. Gravitasjonen gjør at overflatene "sveises" i sammen.

Vent til den blir kald. Nå har du en blokk som er 100% tett.

Er den ikke det, så ta kontakt med meg, og jeg skal kjøpe deg en ny maze 3 om du vil :wink:

P.S. du kan selvfølgelig bruke en SVÆR loddebolt eller en propanbrenner til oppvarmingen, men jeg ser ikke helt vitsen.

Om noen dager så kommer jeg til og legge ut noen bilder av min(e) kobberblokker som jeg har laget og loddet.

Skjekk "kjølere" i slutten av uka hvis jeg har bildene klare.

Lenke til kommentar

God beskrivelse av prosessen Arctic!

Men for sikkerhet´s skyld ville jeg la blokka bli liggende til tinnet stivner, som du for såvidt også nevner.

Har man tålmodighet til å vente til blokk / kokeplate er bortimot kald, så er vel det det sikreste.

Lenke til kommentar

Quote:

Skruer, og silikon på tetningsflatene duger godt det også! Da har du muligheten for å demontere lokket siden også, i den grad det er interessant.

Glem det der med lodding etter liming! Det blir bare tull. Skal du lodde, så gjør det slik som allerede beskrevet.

Enig med onkel der!

Det beste er å gjøre som Skrue sier. Da kan du avmontere blokken etterpå dersom du skulle trenge det...

Lenke til kommentar

Skrue:

Ja, du har godt mulig rett. Det er neppe noen katastrofe og vente til tinnet stivner, på plata.

Men siden det er ganske stor masse som er oppvarmet så kan det ta noen minutter til det stivner etter du skrur av strømmen.

Er det en ulempe for tinnet tror du? Eller er det bare og passe på at den ikke blir overopphetet som det er mening i?

Uansett, jeg torde ikke å vente :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-30 00:14 ]

Lenke til kommentar

Temperaturen bør uansett ikke bli for høy ved slik lodding, da kan man risikere oksydasjon og porer i tinnet.

Men det skal ganske mye til før dette skjer. Om man passer på "feber´n" på blokk / tinn, så bør det bra!

Thermostatplate er tingen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...