ti-guru Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 For å være helt spesifikk og gå rett til saken: sett at jeg kjøper et domenenavn (eks. www.etellerannetnavn.com) og har et hjemmeområde på UiO (eks folk.uio.no/brukernavn). Hvordan kan man koble domenenavnet jeg kjøpte med domenet til blindern? Altså da at man baer skriver det kjøte domenenavnet og havnet på blinderndomenet? Eller kan man gjøre dette på en anne måte? Kan man lagre siden min på et annet område? I så fall hvordan? Hmmm... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Du får vel et slags kontrollpanel ved kjøp av domene, og kan skrive inn URI som domenet skal peke mot, eller noe sånt Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Snakk med de du kjøpre domenet av om det Det må jeg nesten være sånn når du bare skal ha domenet og ikke webhotell EDIT: Mr.Berg skrev rett før meg, DOH! Endret 11. august 2004 av Stish Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Siden du har serverplass, trenger du bare domene og ikke noe webhotell (som noen påpekte). Da må du finne en registrar, f.x GoDaddy, Domeneshop (dem har jeg brukt på to domener, ikke noe å utsette på dem), EasyISP (har shellkonto der, egentlig ikke noe å utsette der, så lenge FBI ikke stikker av med serveren en gang til ) osv.. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Så lenge FBI ikke stikker av med serveren en gang til? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Så lenge FBI ikke stikker av med serveren en gang til? Hm ja.. Det var noe med noe med at firmaet som hostet linjer til serveren til EasyISP (serveren sto i USA) hadde begått (eller noen på samma linje) DDoS (denial of service) mot noe eller noen. Det resulterte i at FBI beslagla alle serverene som firmaet hosta (enormt mange visst) og de ville ikke gi den fra seg igjen. Aner ikke om EasyISP har fått dem igjen enda heller.. Lenke til kommentar
KinnShady Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Det du kan gjøre er å bare kjøpe domenenavn. Dette kan forwardes, dvs at folk som skriver inn www.dittnavn.com i adresselinja, kommer til folk.uio.no/brukernavn. I tillegg kan du "cloake" domenenavnet, dvs at da står det bare www.dittnavn.com i adresselinja, selvom den egentlige adressen din er folk.uio.no/brukernavn). Du kan kjøpe dette hos ServeTheWorld tror jeg... har gode erfaringer med de. Jeg VET at FastName har det, men tror det er litt dyrt...er ikke sikker... Endret 11. august 2004 av KinnShady Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Bare bruk frames du, så går alt bra ! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Bare bruk frames du, så går alt bra ! Vel. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Bare bruk frames du, så går alt bra ! Vel. forklare? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 ti-guru: Jeg tror Tready tenkte på frames, som i f.eks dot.tk. Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Når du har eget domene, men ikke ønsker å betale for DNS-tjenester og lignende finnes det et par allternativer: mydomain.com Mydomain.com lar deg bruke deres DNS-servere, og gir deg et kontrollpanel hvor du kan sette opp "forwarding" (peking av domene, som kinnshady beskriver), og eventuelt velge å "cloak"-e domenet (så domenet alltid befinner seg i adressefeltet uansett hvor på sia du går (tror den tjenesten bruker frames...)) Andre tjenester er "ip-pointing" eller "A-records" som det også kalles (peke domenet mot en IP, det er den "vanlige" måten å gjøre det på ellers.. (da får man dittdomene.som/filer, som vanlig..)) De tilbyr IKKE mailserver, men du kan 1. peke "MX records" mot en mailserver om du har tilgang til det.. 2. sette opp "Mail forwarding", dvs. at f.eks. mail til [email protected] blir sendt videre til [email protected] f.eks... en veldig grei tjeneste.. zoneedit.com Zoneedit.com tilbyr DNS servere, på hver konto du registrerer (du kan jo ha flere) får du 5 zones gratis (en zone = ett domene) Her kan du styre ALT.. sette opp subdomener, peke mot ip'er (også ipv6/AAAA Records), forwarding, MX-records, etc.. Zoneedit tilbyr desverre ikke mail-forwarding, så med mindre du har en egen server som også kjører en form for mailserver, eller tilgang til en mailserver hvor du kan legge til egne kontoer/domener, så står du på en måte uten mulighet for bruk av mail med det domenet.. men tjenesten er superb!, kjapp, og siden det egentlig også er en betaltjeneste er det ikke noe "DNS-server fra 486'en som står på gutterommet til en fyr i bulgaria med ADSL", men ordentlige servere med gode linjer og oppetid.. Endret 12. august 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 <frameset rows="*,1" framespacing="0" border="0" frameborder="NO"> <frame src="http://innholdshostig-en-din.com" name="ramme" scrolling="auto" noresize> </frameset> Når du får domene, bruk denne koden på index.php på domenet ditt Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) <frameset rows="*,1" framespacing="0" border="0" frameborder="NO"> <frame src="http://innholdshostig-en-din.com" name="ramme" scrolling="auto" noresize> </frameset> Når du får domene, bruk denne koden på index.php på domenet ditt De fleste steder hvor du kjøper ett domene, kjøper du kun domenet.. DVS. at du kan - sette opp hvilke DNS-servere domenet skal bruke (gratis) - BETALE EKSTRA for å bruke domene-leverandørens DNS-tjenester (noen tilbyr dette gratis) - BETALE ENDA MERE EKSTRA for å få en serverplass til å sette opp noe som den koden du skrev der, som ikke trengs fordi personen ALLEREDE HAR SERVERPLASS.. (hvis personen først kjøper plass for å få satt opp det der, kan han/hun like greit bruke den plassen til hele sia.. men det blir EN NY UTGIFT!!) du kan IKKE laste opp index.php på domenet ditt.. domenet du kjøper er en "record"(en oppføring) i en domene-database, hvor det eneste du kan forandre er registrerings-info OG DNS SERVERE... Endret 12. august 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 øhm... så ja. det jeg trenger er da en domenelevrandør som kan tilby meg ønsket domene og en gratistjeneste som sender folk videre fra www.etellerannet.com til http://folk.uio.no/brukernavnetMitt? Noen gode forslag da? Moro om man fremdeles ser www.etellerannet.com i adresselinjen når man egentlig er på uio-området mitt. kokeoppskrift? Lenke til kommentar
gather Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 prøv www.above.no de har det du er på jakt etter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå