Gå til innhold

A64, MSI K8N, Blåskjerm

sanyar

Anbefalte innlegg

Jeg har:

AMD Athlon 64 3000+

MSI K8N Platinum nForce3 250gb

Corsair PC3200XLPRO 2x512mb

Gainward GF6800GT

Soundblaster Audigy2

Jeg installerte WinXP ++, og gikk så til å oppdatere drivere og slikt gjennom MSI's utility. Etter å ha søkt frem oppdateringer via MSI Live-update og gikk i gang med å installere dem, fikk jeg blåskjerm. Jeg var usikker på hva det skyldtes, og tenkte det kanskje var noen komponenter som ikke burde kjøres sammen. Jeg disablet derfor onboard-lydkortet, siden jeg brukte Audigy2. Men det kan jo godt ha vært totalt unødvendig for alt jeg vet; det jeg la merke til var at det kom opp blåskjerm da jeg installerte drivere (ikke da jeg installerte bios).

Jeg får også blåskjerm når jeg kjører MSI's CoreCenter.

Nå begynner jeg å lure på hva det er med disse MSI-utilitiene. Det virker jo som om det resulterer i blåskjerm å kjøre dem!

Jeg har forresten onboard Gigabit-LAN, og i tillegg et 100mbit nettverkskort i PCI-slot'en. Kan dette være problemet?

Håper på hjelp; her har jeg ikke særlig mer skyts igjen å prøve på selv. Eksperter trenges! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fjernet corecenter i sin helhet; bare fjernet det fra oppstarten. Så lenge jeg ikke kjører det får jeg ikke blåskjerm.

Det rare er at jeg på forumet ble anbefalt å bruke Corecenter for best mulig overvåkning på temperaturer etc. Velvel, det er vel et eller annet mikkmakk som fungerer for noen og ikke fungerer for andre.

Jeg konkluderer ihvertfall med at MSI's programvare ikke er tilstrekkelig bug-fri til at jeg kan ta det i bruk på generell basis. Får heller sjekke innimellom med update-funksjonen for å sjekke om nye drivere er kommet inn.

Føler meg litt tryggere på at det er programvare og ikke hardware det er noe galt med :)

Forresten kjørte jeg memtest noen ganger på maskinen min. Testene ble kjørt på 6 timer av gangen, og de to første testene fikk jeg den samme feilen (minnebrikke i slot 1). Jeg byttet minnebrikkenes plass for å se om samme minnebrikke fikk feilen også i slot 2, men jeg har kjørt testen 2 ganger og enda ikke støtt på noen som helst feil.

Da er alt i orden? En og annen feil er vel kanskje alltid å påregne siden disse testene sjekker stabilitet over tid og under tung belastning for maskinen (også brukt Hot CPU Tester). De skal vel bare gi deg et innblikk på sjansen for hardware-feil.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Årsaken er at med engang core centre starter så setter det

vcore/fsb/memcore som er lagret idet .

Trykk på den venstre greia sett rigtige frekvenser og spenninger

trykk save .

Jeg bruker det ikke heller , kun til oc test fra windows .

Deretter setter jeg de verdiene jeg skal ha i bios permanent .

Skal du overvåke spenninger temp osv bruk MBM5 .

...

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt masse ustabiliteter og plutselig re-boots siden jeg oppdaterte til dette hovedkortet og Athlon 64 3200+.

Har prøvd ørten forskjellige BIOSer, kjører nå med 1.42, og er ca kvitt alle problemer. Litt kræsj har det da blitt, men det er pga. overklokking.

Jeg har også fjernet CoreCenter fra oppstarten (start-kjør: "msconfig"-oppstart) fordi jeg har det for meg at CoreCenter overstyrer innstillingene i BIOS litt.

Uoffisielle BIOS og mange andre tips finnes på dette forumet! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...