Gå til innhold

Krigen fortsetter videre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten sammenlikning forøvrig: Hva er i dag Linux/FOSS sine "killer apps" innen det personlige skrivebord i dag? Slik jeg ser det, sikter FOSS hovedsakelig seg i dag inn mot NT/UNIX sine tradisjonelle domener: men hva er killer-apps for det personlige skrivebord?

Håper også STERKT på FOSS dominanse i programvareverdenen - programmer er kunnskap, og bør i aller høyeste grad være fritt!

Lenke til kommentar
Uten sammenlikning forøvrig: Hva er i dag Linux/FOSS sine "killer apps" innen det personlige skrivebord i dag?

Det er ikke akkurat en "app", men det at en bruker slipper å tenke på ormer og virus og slipper å holde vedlike antivirusprogrammer, antispywareprogrammer osv, det er noe nesten ingen av de populære ufrie operativsystemene som kan tilby i dag (eneste unntaket er MacOS). Jeg synes det er kjempeironisk at f.eks. Windows utgir seg for å kunne bli brukt av alle og enhver, mens virkeligheten er at man må ha god, oppdatert innsikt i aktuelle faremomenter for å bruke disse systemene skikkelig. Hver gang jeg hører noen bekymre seg over om de kanskje har virus eller at de må reinstallere og har mistet data og jeg vet ikke hva, tenker jeg "gud, for et brukervennlig operativsystem jeg bruker".

Endret av slime mold
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se vil Linux (eller DOS for den saks skyld) kunne nå virkelig poularitet fort ved å få en "killer app" - dvs ett eller annet supernyttig/kult du KUN kan gjøre hvis du har Linux installert.

MacOS har vært videoredigering og musikkproduksjon (hvorfor tror du de stoppet å gi ut windows-versjon av ett eller annet superbra musikk-program med en gang Apple hadde kjøpt det opp?). "Problemet" med FOSS er, at disse killer-appsene (dvs. programmvaren som muliggjør det) straks vil bli portet til blant annet windows. Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...