Gå til innhold

Dobbel eller 2x single?

Squeegie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er at dersom du kjøper én og én brikke er det usikkert om du får to like brikker, siden et merke kan produseres ved ulike fabrikker og ulike minnebrikker osv.

Så mitt råd er: må du ha RAM NÅ, og du bare har råd til 512MB, kjøp 2*256MB. Kan du vente og spare, kjøp 2*512MB senere.

Lenke til kommentar

Alternativt kan du kjøpe 2x256MB nå ... og evt. slenge på 2x256MB til ved en senere anledning (hvis hovedkortet har 4 minneslotter).

Ellers går det heeeelt sikkert fint å kjøpe seg en ålreit 512MB-brikke nå ... og så siden slenge på en 512MB-brikke senere. Kravet for at dual-channel skal funke, er at man har like mange MB per kanal (helst også like mange brikker/banker per kanal). Etterpå blir innstillingene til den dårligst spesifiserte brikka brukt på begge to, dvs høyeste hastighet som begge garantert klarer. Det skulle forundre meg STORT om du klarte å finne to 512MB fra samme produsent som IKKE ville kjøre i dual-channel !

Lenke til kommentar

Hvordan vet jeg RAM'en kjører i dual channel da?

2x256 er uaktuelt da 256MB brikker er altfor lite. Gjenbruksverdien blir lik 0.

Jeg har allerede en Samsung PC2700 512MB brikke. Tenkte jeg kunne prøve med dual channel med en av de minnebrikkene jeg nevnte (jeg vet jeg får kun 333Mhz da). Og så kjøpe enda en ved en senere anledning, for så å ta ut den Samsung-brikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...