pstub Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Hei! Har planer om å oppgradere PC'en min til en AMD 64 3800+ (Socket 939) i løpet av en mnd eller så. Spørsmålet er om jeg da også bør investere i WinXP 64? Vil det være noen merkbare forskjeller, eller er det bare tull? Hvordan er det med drivere etc? Kan jeg bruke de samme gamle, eller må jeg laste ned andre? Takker for hjelpen. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 WinXP 64, er vel ikke sluppet enda? Du MÅ ikke ha 64-bit OS uansett. Men vi du utnytte 64-bit muligheten kan du jo alltids installere Linux. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Nei vel? Trodde det var sluppet for en stund siden jeg, men så følger jeg ikke så godt med heller da... Linux er ikke aktuelt! ;-) Sorry! Da får jeg heller klare meg uten å utnytte det fullt ut... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Win 64 bit kan lastes ned som 1 års demoversjon frå microsoft sine sider. Den offsielle (og betal) versjon er blitt utsatt endå ein gong. Så om du går for linux eller windows er vel kostnaden 0.- uansett. Dog sidan win64 er beta mens linux er full kan det hende at linux er meir stabil enn win64, men dette kan eg ikkje sei sikkert sidan eg ikkje har testa Win64 eller linux 64 versjon. mvh Jan Eirik Lenke til kommentar
piit Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Windows XP 64-bit er blit utsatt til første kvartal 2005. Som sagt ligger beta-versjoner på microsoft sine sider, men jeg vil ikke anbefale deg å teste den. Var veldig ustabilt og dårlig hos meg iallfall. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Men om jeg handler f.eks. i slutten av september, så er jo ikke Q1 så langt unna å vente på WinXP 64 da... Bare et halvt år omtrent det... Bør vel klare seg med "vanlig" WinXP frem til da. Greia var bare at jeg hadde tenkt til å KJØPE operativsystem i samme slengen som jeg oppgraderte PC'en og da blir det jo litt teit hvis jeg må kjøpe nytt etter 6mnd. Men vil man strengt tatt merke noen særlig ytelses-forskjell med WinXP 64bit fremfor 32bit? Men ettersom det er Microsoft vi snakker om her, så er det vel ikke klart før Q3 2005, tidligst! Endret 11. august 2004 av pstub Lenke til kommentar
piit Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 I teorien skal jo 64-bit være dobbelt så rask som 32-bit, men i praksis vil det nok ikke være det. Men ytelsesforbedring vil du nok helt sikkert merke. Er vel litt enig med deg når du sier det sikkert kommer til å bli utsatt igjen. Typisk. Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 (endret) Men om jeg handler f.eks. i slutten av september, så er jo ikke Q1 så langt unna å vente på WinXP 64 da... Bare et halvt år omtrent det... Bør vel klare seg med "vanlig" WinXP frem til da. Greia var bare at jeg hadde tenkt til å KJØPE operativsystem i samme slengen som jeg oppgraderte PC'en og da blir det jo litt teit hvis jeg må kjøpe nytt etter 6mnd. Men vil man strengt tatt merke noen særlig ytelses-forskjell med WinXP 64bit fremfor 32bit? Men ettersom det er Microsoft vi snakker om her, så er det vel ikke klart før Q3 2005, tidligst! Jeg testa XP 64-bit edition.. med et nvidia skjermkort. Tunge spill ble mye raskere, opptil 40% raskere. "Forutsigbare oppgaver" som konvertering av video, lyd osv. ble ca 30% raskere, og overall-feeling var mye mere flyt i hverdagen. Alt dette var med 32-bit programmer. BARE operativsystemet og driverne var 64-bit. Endret 23. august 2004 av Demolish Lenke til kommentar
pstub Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Fant du drivere til alle komponentene dine i 64-bit da? Hørt rykter om at man ikke kan bruke 32-bits drivere... Har bestilt nye komponenter nå: MSI K8N Neo2 Platinum hovedkort (S939), Athlon64 3500+ og MSI NX6800 skjermkort. Hvordan er det med alle driverene til hovedkortet? Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Fant du drivere til alle komponentene dine i 64-bit da? Hørt rykter om at man ikke kan bruke 32-bits drivere... Har bestilt nye komponenter nå: MSI K8N Neo2 Platinum hovedkort (S939), Athlon64 3500+ og MSI NX6800 skjermkort. Hvordan er det med alle driverene til hovedkortet? Jepp, fant alle driverne. Testa RC2 forleden. Funket utmerket - bortsett fra at .wmv , .avi osv. ikke kunne spilles av. .mpg og .mp3 funket fint. .avi funka bare i "divx player" osv. En del "småbugs" med registrering av 32-bits codeker tipper jeg.. Dessuten; 32-bits ActiveX kontrollere funker ikke... så glem å bruk nettbank etc med mindre du bruker 32-bits nettleser (32-bit IE er med). Det værste var antivirus egentlig. Alle spill som spilte av .wmv sop oppstarts-film/intro kræsjet - som alle avspillerne (inklusive WMP) gjorde når de gjorde det samme. Ellers kan jeg si det slik: 32-bit windows: Joint Operations: Alt bortsett fra tekstur-effekter(som var på high) på medium, null antisophic filteiring, 1280x1024: hakkløst. Litt bedre innstillinger, litt hakkete. 64-bit: Alt på max, inklusive antisophic filtering, unntatt AntiAlias: Hakkløst. Samme maskinvaren. Samme skjermkortdriverne (bare i 64-bit versjon) Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Men hva skal vi med Amd 64 bit egenetlig satse på Xp64 eller 32? Hva er lurest? Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Men hva skal vi med Amd 64 bit egenetlig satse på Xp64 eller 32?Hva er lurest? Nå som XP64 er i beta-fasen, og jeg selv møtte på stort sett bare problemer når det kom til avspilling av diverse filmfomater... som da gjorde at diverse spill med diverse introvideoer ikke fungerte, vil jeg anbefale deg å bruke XP 32-bit. Deretter lar du "the nerds" sjekke ut XP64 når det kommer, og høre på deres tilbakemelding. Ytelsesmessing vil XP64-bit uansett være raskere på (i)AMD64-plattformen enn XP 32-bit. (så fremt det fins drivere for alle dine maskinvare-komponenter) Endret 3. september 2004 av Demolish Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå