sanyar Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Jeg har en AMD Athlon 64 3000+, MSI K8N Platinum nForce3 250gb, Corsair PC3200XLPRO 2x512mb (2-2-2-5), Gainward GeForce 6800GT, og en Zalman 7000A-CU. Jeg kjørte Prime95 i 2 timer på "blend", og leste av disse temperaturene: Romtemperatur: 22 grader Systemtemperatur: 49 grader CPU-temperatur: 32 grader Jeg bemerker at jeg leste av disse temperaturene i bios, men at jeg har oppdatert biosen slik at bug'en med temperaturavlesning er fikset. Jeg har ikke lyst til å klokke så fryktelig mye; jeg tar ikke sjansen på at pcen må byttes ut før tiden. Pcen skal jeg ha i en 3-5 år (hadde den gamle i nesten 6 år). Hvordan ser disse temperaturene ut? Jeg trodde CPU-temperaturen pleide å være høyere enn systemtemperaturen... med mindre systemtemperaturen måles på northbridge/southbridge (på chipset'et er disse bridgene bygd inn i en brikke, og kjøleribbene på denne er skikkelig dårlige - kjøpte bedre kjøleribbe men skjermkortet tok for stor plass). Rammen skal visstnok klare timings opp til PC4000, men jeg tenkte å kjøre fsb'en opp til 225 slik at cpu'en opererer på 2,2ghz. På denne hastigheten klarer rammen de samme timingsene 2-2-2-5, noe som er veldig kjekt for A64 etter det jeg hører (liker lave timings pga integrert minnekontroller). Rammen kjøres da på 1/1 ift. CPU. Da må jeg bare låse agp og pci slik at disse ikke svis? Og så er det bare å sette opp fsb og teste prime95 igjen? Første gang jeg klokker; tør ikke gjøre noe galt nå, og tar ingen sjanser. Selv om jeg har lest noen klokkeguider. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 La AGP-bus stå på 66 eller 67. Start med å sette noe slappere minnetimings, så du vet at det i allefall ikke er det som stopper deg. Sett så HT-bussen opp til kanskje 210 først, og boot i Windows. Sjekk temperaturen og hastighet i CoreCenter, følger med til hovedkortet. Start Prime95 og kjør torture test. Øk så HT-bussen i CoreCenter gradvis etterhvert som testene i Prime95 passerer.hvis du plutselig får feil, setter du opp volten i Corecenter til +3.3% Så, når du kanskje har nådd 220 lar du Prime95 stå og kjøre lenge, for å sjekke stabilitet. Så kan du kanskje øke mer senere eller sette ned timingsene på minnet. Er ingen fasit, men sånn jeg gjorde det med min 3200+prosessor og samme hovedkort. Lykke til! Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Når du sier at jeg til slutt burde la Prime95 kjøre lenge... hvor lenge er det? Jeg kjørte 2 timer nå sist. Burde jeg kjøre Prime95 2 timer hver gang jeg kjører opp fsb? Lengre tid? Kortere tid? Dersom jeg kjører timingsene slappere... hvilke av 2-2-2-5 skal jeg sette opp? (2-3-2-6? 2-3-3-5? annet?) Setter pris på hjelpen! -sanyar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå