Gå til innhold

A64 3000+: temperatur og OC

sanyar

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD Athlon 64 3000+, MSI K8N Platinum nForce3 250gb, Corsair PC3200XLPRO 2x512mb (2-2-2-5), Gainward GeForce 6800GT, og en Zalman 7000A-CU.

Jeg kjørte Prime95 i 2 timer på "blend", og leste av disse temperaturene:

Romtemperatur: 22 grader

Systemtemperatur: 49 grader

CPU-temperatur: 32 grader

Jeg bemerker at jeg leste av disse temperaturene i bios, men at jeg har oppdatert biosen slik at bug'en med temperaturavlesning er fikset. Jeg har ikke lyst til å klokke så fryktelig mye; jeg tar ikke sjansen på at pcen må byttes ut før tiden. Pcen skal jeg ha i en 3-5 år (hadde den gamle i nesten 6 år).

Hvordan ser disse temperaturene ut? Jeg trodde CPU-temperaturen pleide å være høyere enn systemtemperaturen... med mindre systemtemperaturen måles på northbridge/southbridge (på chipset'et er disse bridgene bygd inn i en brikke, og kjøleribbene på denne er skikkelig dårlige - kjøpte bedre kjøleribbe men skjermkortet tok for stor plass).

Rammen skal visstnok klare timings opp til PC4000, men jeg tenkte å kjøre fsb'en opp til 225 slik at cpu'en opererer på 2,2ghz. På denne hastigheten klarer rammen de samme timingsene 2-2-2-5, noe som er veldig kjekt for A64 etter det jeg hører (liker lave timings pga integrert minnekontroller). Rammen kjøres da på 1/1 ift. CPU.

Da må jeg bare låse agp og pci slik at disse ikke svis? Og så er det bare å sette opp fsb og teste prime95 igjen?

Første gang jeg klokker; tør ikke gjøre noe galt nå, og tar ingen sjanser. Selv om jeg har lest noen klokkeguider. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La AGP-bus stå på 66 eller 67.

Start med å sette noe slappere minnetimings, så du vet at det i allefall ikke er det som stopper deg. Sett så HT-bussen opp til kanskje 210 først, og boot i Windows.

Sjekk temperaturen og hastighet i CoreCenter, følger med til hovedkortet. Start Prime95 og kjør torture test.

Øk så HT-bussen i CoreCenter gradvis etterhvert som testene i Prime95 passerer.hvis du plutselig får feil, setter du opp volten i Corecenter til +3.3%

Så, når du kanskje har nådd 220 lar du Prime95 stå og kjøre lenge, for å sjekke stabilitet. Så kan du kanskje øke mer senere eller sette ned timingsene på minnet.

Er ingen fasit, men sånn jeg gjorde det med min 3200+prosessor og samme hovedkort.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Når du sier at jeg til slutt burde la Prime95 kjøre lenge... hvor lenge er det? Jeg kjørte 2 timer nå sist. Burde jeg kjøre Prime95 2 timer hver gang jeg kjører opp fsb? Lengre tid? Kortere tid?

Dersom jeg kjører timingsene slappere... hvilke av 2-2-2-5 skal jeg sette opp? (2-3-2-6? 2-3-3-5? annet?)

Setter pris på hjelpen! :)

-sanyar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...