Gå til innhold

Tips til nybegynner

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg på vei???

Jeg har nettopp kjøpt meg digitalt videokamera (Canon MVX25i), og tenkte jeg skulle begynne å redigere. Hva anbefales? Er det bare å "hoppe i det", og begynne med Adobe Premiere? Tar ting relativt kjapt, så å lære seg bruk av programmer bruker vanligvis gå greit!

Når man skal ha over film fra kameraet, og over til PC; må man da kopiere dette over? (Dersom man har en film på kameraet på 30 min, så tar det 30 min å overføre?)

Noen som har andre tips til en nybegynner??

Har prøvd å lese flere av innleggene som ligger her, men det blir mye uforståelig. Mye teknisk prat jeg ikke skjønner, så det er fint om dere kan skrive litt "basic" i starten!

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Og gratulerer med nytt kamera. Velkommen til forumet og forresten :)

Jeg har nesten et likedan kamera, og selv bruker jeg Pinnacle Studio 9, noe som er mer enn bra nok til hobbyfilming og slikt noe. Jeg ville ikke brukt penger på Adobe Premiere....

Ja, 30 min film, tar 30 min å føre over. Da trenger du en firewire kabel, og firewire kort på pc'n din. Du må være klar over at slike filmer tar bra med plass, 1 time film er vel omtrent 13GB på maskina. Du trenger også en forholdsvis bra pc, om det skal gå noen lunde smertefritt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ingen andre som har meninger og tips til en nybegynner??

Lurer også på om det går an å bruke min bærbare PC til denne redigeringen? Jeg har en HP ze5430, 512 MB RAM, 60 BG Harddisk, 3.06 Ghz prosessor.

Endret av robertk
Lenke til kommentar

Siden så mange har problemer med Pinnacle Studio 8 og 9 ville jeg kanskje anbefalt å prøve Ulead VideoStudio 8 i stedet. Mer avansert enn Studio 9 (sies det) og mindre "buggy". Og den kan lastes ned og testes i 30 dager før evt. kjøp.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Jeg leser flere steder om at 1 time video, tar beslag på rundt 11-13 GB. Hvordan gjør dere det når dette skal brennes ut til DVD? Blir det da komprimert?

En DVD plate har vel kun 4,7 GB lagringskapasitet?! :blush:

Håper noen kan svare på denne!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå er jeg endelig kommet godt i gang med redigeringen. Begynner å få taket på det, til mitt bruk.

Men, nå er neste sp.mål dukket opp..

Jeg har hentet filer fra kameraet mitt, inn på PCen (.avi-filer). Ser at disse er forholdsvis store. Har ca. 3,5 timer med film som jeg gjerne skulle hatt over på DVD. (Skal bestille meg DVD brenner nå snart). Som jeg fikk svar tidligere så er det plass til 4,38 GB på en DVD. Hvor mye blir .avi-filene komprimer når de blir gjort om til .mpeg2? (Det er vel det formatet de får når de skal inn på DVD?)

Håper noen kan svare meg på denne også!

Lenke til kommentar

Når man skal ha over film fra kameraet, og over til PC; må man da kopiere dette over? (Dersom man har en film på kameraet på 30 min, så tar det 30 min å overføre?)

Du overfører video fra kamera til pc vi firewire. Til dette trenger du en firewiretilkobling på pcen, og 4P – 6P firewire kabel til 80 kr.

Pinacle studio 9 er klart enklest i bruk. Du overfører film fra kamera til pcen inne i studio 9. Filmen lagres her som råfilm. 13 gig/ time film.

Dette 30 min å overføre 30 min film. Greit å gjøre dette med en gang du har kommet hjem fra din ekspidisjon, sånn at råfilmen ligger klart på pcen til den dagen du skal redigere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...