Gå til innhold

Til Byggeren

Tåkelys

Anbefalte innlegg

Du syntes at det var flaut at jeg ikke hadde klokket min P4 1.8 til mer en 2.0

NÅ HAR JEG FIKSET LITT PÅ DET.

Nå har jeg klokket min 1.8 til 2340 MHz. Måtte sette rammen til 3x. Den er nå 18x130. På 18x133 begynte musa å flippe ut. Er en optisk mus. Lyset under blinket noe helt sinnsykt og maskinen ville ikke starte. Temp. ligger nå stabilt på 35 grader på prosessor. Ops. Den steg til 49 etter en 3Dmark test.

Håper du er mer fornøyd nå:-))

[ Denne Melding var redigert av: engen på 2002-04-29 21:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha...

Jeg bytta CPU (trodde jeg hadde narra noen til å bytte 1.7'n min i en NW). dessverre resatte BIOS'n min - nå kjører jeg bare [email protected] med standard volt siden jeg ikke GIDDER å stresse med å finne ut hvilken volt og fsb den taklet.

Skal vel bytte til NW om ikke så lenge og 2 eller 2.25GHz - merker ikke forskjell likevel.

Og du trodde du var slapp?

Lenke til kommentar

Virkelig morsom post :grin:

Det var godt du ikke ødela noe i forsøket på presse litt mer ut av prosessoren. (Det skal mye til, men det har du sikkert funnet ut)

I et forsøk på å komme med noen gode råd til deg, så har jeg lastet ned manualen samt lest noen reviews av kortet ditt. (Dersom du ønsker å utforske litt til, på eget ansvar selvfølgelig). Det ser ut som at det er flere som har vært opp i tilsvarende "komplikasjoner" som deg med høyere FSB.

Følgende er klippet ut fra hexus.net:

"All that was needed was to decrease the RAMBUS multiplier to 3x from 4x to keep the stick in spec at 400Mhz. 533Mhz was no go for the pair of modules used. Apart from that, actually setting for 133Mhz was easy.

However there were 2 side effects to doing so. USB stopped working and the onboard AC'97 audio was disabled so I lost mouse control and sound. Maybe a BIOS update can solve those problems or maybe it's an issue with running the ICH2 at that speed since it handles both functions. Either way, they need to be solved before we can consider recommending the board for 133Mhz operation."

Testen over er litt gammel, så det kan godt være at det er kommet en biosrevisjon som ordner USB problemene. En oppgraderinf av bios kan derfor være lurt. Den siste versjonen er vesjon 1006.

Etter å ha skummet manualen fant jeg følgende på side 58:

CPU/Front side bus frequency.........Configuration ranges for 100/33 to 227/57

Det siste tallet vitner klart og tydelig om at kortet har 1/4 PCI dividor. Denne slår sikkert inn på 133MHz. Derfor burde ikke kortet ditt ha problemer på denne hastigheten. (så fremt du har satt minnet på 3x, og ikke på 4x). Det kan godt være at du trenger en kraftigere prosessorvifte for å kjøre prosessoren over 2400MHz. Har du forresten prøvd å øke Vcore?

Dersom systemet ikke er stabilt på hastigheter over 133FSB, tror jeg du gjør lurt i å kjøre maskinen på den høyeste hastigheten du klarer med minnet på 4x. Når du kjører minnet på 3x, så er som kjent hastigheten på minnet redusert med 25%. For å få minnehastigheten opp på “normalhastighet” når det kjøres på 3x må FSB opp på 133Mhz.

Denne posten ble litt lang, men jeg følte meg nesten forpliktet til å komme med noen tips etter å ha fristet deg med å overklokke mer. Lykke til med eventuel videre overklokking.

Lenke til kommentar

Takk for svaret. Skal laste ned siste bios og prøve videre på selve hovedkortet.Der kan det stilles, slik at PCI og AGP bus ikke går så jæ**l fort.

Må innrømme at jeg fikk litt overklokkings dilla. Skal se etterhvert hva jeg klarer å få ut av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...