Gå til innhold

WD120GB døde plutselig fra meg

Gaupa

Anbefalte innlegg

I går kveld døde min WD120GB plutselig fra meg, helt uten grunn. Jeg chattet med noen på MSN, så låser maskina seg helt plutselig. Etter en reboot får jeg meldingen om at NTLDR.sys eller noe i den dur mangler.

"Jaja, får vel fyre opp Norton Ghost da", tenkte jeg. Greide å starte programmet og velge Windows-partisjonen som mål for image fila.

Siden jeg visste at dette ville ta noen minutter gikk jeg opp en liten tur, men da jeg kom tilbake sto den fortsatt på 0%.

Etter dette begynte jeg å bli alvorlig redd, og en reboot skulle vise at det virkelig var grunn til det. Nå finner ikke maskina hden i det hele tatt...

Har hatt litt problemer med disken tidligere, men dette har alltid løst seg om jeg slo av maskina, tok ut IDE-kabelen og strømkabelen noen sek, så sette de inn igjen. Prøvde dette nå, uten at noe skjedde.

Etter litt fikling fikk jeg BIOSen til å finne HDen igjen, men dette tok svært lang tid... den hang i noen sekunder. Prøvde meg med en oppstartsdiskett, men da jeg prøvde å skrive C:/D:/E:,etc fikk jeg bare "invalid etellerannet".

Deretter prøvde jeg å installere Windows XP, men jeg fikk bare beskjed om at den ikke kunne finne noen plass å lagre swap-filene på, mao ingen harddisk.

At jeg må kjøpe en ny disk er ikke så ille, det som virkelig suger er at jeg mister 120GB med data som jeg anser som svært viktig. Det må da vel være noen måte å få denne disken til å kjøre igjen? Kræsjet helt plutselig, uten grunn, høres helt fin ut... etc...

Noen som har noen tips? Er svært takknemmelig for alt som kan hjelpe!

På forhånd takk.

-Gøpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt litt problemer med disken tidligere, men dette har alltid løst seg om jeg slo av maskina, tok ut IDE-kabelen og strømkabelen noen sek, så sette de inn igjen. Prøvde dette nå, uten at noe skjedde.

Her burde du vel tatt hintet og skaffet en annen disk litt tidligere, eller i det minste tatt en backup av viktige filer :dontgetit: Men fortvil ikke, alt håp er ikke ute enda :woot:

det som virkelig suger er at jeg mister 120GB med data som jeg anser som svært viktig. Det må da vel være noen måte å få denne disken til å kjøre igjen?

Du kan sette inn en ny disk, og deretter kjøre Ghost, slik du prøvde på først. Deretter setter du inn den ødelagte disken som slave og ser om den spinner opp. Dersom du får liv i den kopierer du alt du trenger, og priser deg lykkelig over at det var så enkelt :thumbup: Om du må bruke GetDataBack eller FinalData Pro for å få ut filene gjør du dette og priser deg fortsatt lykkelig over at det var så enkelt :whistle:

Dersom disken er helt død, og filene var veldig viktige, kontakter du Ibas. Deretter setter du deg ned og forbanner Ibas sine høye priser samtidig som du tenker over at du nå hvertfall har lært å ta backup :p

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være så rart at du ikke får tilgang til harddisken din via oppstartsdisketten din. Mest sansynlig så er disken formatert med NTFS, og dette filsystemet kan ikke DOS lese uten tilleggsprogrammer.

Fant ikke XP installasjonen noen partisjoner på disken din i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Det trenger ikke være så rart at du ikke får tilgang til harddisken din via oppstartsdisketten din. Mest sansynlig så er disken formatert med NTFS, og dette filsystemet kan ikke DOS lese uten tilleggsprogrammer.

Fant ikke XP installasjonen noen partisjoner på disken din i det hele tatt?

Windows-partisjonen (1 av 4) er NTFS, mens de andre er FAT32. Disse har jeg jo fått tilgang til før, men ikke nå.

Windows rakk ikke å komme til partisjonsdelen, siden jeg helt i begynnelsen fikk beskjed om at den ikke hadde noen plass å legge swap-filene.

Lenke til kommentar

Hmm..har aldri opplevet at windows har spurt etter plass til swapfiler under den første delen av installasjonen. Kanskje det ville hjulpet hvis du partisjonerte og formaterte disken med PM eller et annet program før du startet installasjonen?

Lenke til kommentar
Hmm..har aldri opplevet at windows har spurt etter plass til swapfiler under den første delen av installasjonen. Kanskje det ville hjulpet hvis du partisjonerte og formaterte disken med PM eller et annet program før du startet installasjonen?

Windows oppretter en midlertidig partisjon på harddisken for å kopiere installasjonsfiler. Denne krever noen megabyte. Dersom det er feil på disken vil du få beskjed om at det ikke plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...