Gå til innhold

Hvordan dele+mounte en stasjon i et nettverk? (xp)

Anbefalte innlegg

Rimelig dårlig topic, send meg PM med et bedre forslag :-)

Burde denne heller vært postet under Hardware->Internett & Nettverk, hm... :hmm:

Kanskje mitt spørsmål ganske basic kunnskap for mange, men jeg har aldri lært meg det.

Dette vil jeg ha:

Tilgang til delte stajoner på andre maskiner (i mitt hjemmenettverk) i windows utforsker. (Slik at det ser ut som en ekstra stasjon).

Dette har jeg:

Fem PC'er som alle kjører XP PRO og som står i samme nettverk/iprange/subnettmaske.

Hvordan går jeg frem for å gjøre dette (hvis det er mulig med XP PRO)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke et must men anbefalt. Gå inn i mappealternativer og deaktiver "enkel fildeling".

2. Høyreklikk en mappe du vil dele og velg "deling og sikkerhet". Del mappen med et navn.

3. For å mounte den opp hos en annen PC har du 2 måter. Enten høyreklikker du "min datamaskin", velger "koble til nettverkstasjon" og fyller ut det som er nødvendig der. Eller via kommandoprompt: "net use (stasjon) \\servernavn\sharenavn /persistent:yes".

F.eks:

net use F: \\server01\Filmer /persistent:yes"

Lenke til kommentar
1. Ikke et must men anbefalt. Gå inn i mappealternativer og deaktiver "enkel fildeling".

2. Høyreklikk en mappe du vil dele og velg "deling og sikkerhet". Del mappen med et navn.

3. For å mounte den opp hos en annen PC har du 2 måter. Enten høyreklikker du "min datamaskin", velger "koble til nettverkstasjon" og fyller ut det som er nødvendig der. Eller via kommandoprompt: "net use (stasjon) \\servernavn\sharenavn /persistent:yes".

F.eks:

net use F: \\server01\Filmer /persistent:yes"

Tusen takk ob1!

Det funker akkurat slik som jeg ønsket! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...