Power-Z Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 hvorfor spanderer ikke trådstarteren på seg en ekstra 100lapp og velger shdsl 2048/2048? jeg ville ha sett på det som den lette veien ut. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 (endret) Blib, en ting du har glemt; hvis linja er full duplex, hvordan forklarer du at en vanlig ADSL-linje bare bruker et trådpar? Dette er grunnen til at om en bruker 50% av upload, medfører dette at 50% av maksimal download blir "brukt opp". Med ett trådpar, er det umulig å sende og motta data samtidig. Hvis en maskin sender og mottar, vil maskinen ende opp med å lese summen av det begge maskinene sender. Og det går naturlig nok dårlig. Ett trådpar må da derfor være HALV DUPLEX. Hastigheten er i tillegg (som regel) asymmetrisk ( derrav A'en i ADSL), men det er ingenting i veien for å ha symmetrisk hastighet på en halv duplex-linje. Det hele kan settes opp som en ligning : tilgjengelig download i % = 100 % - forbrukt upload i % (dette er brutto kapasitet) SDSL derimot bruker 2 trådpar ( = 4 ledere) og har derfor muligheten til å være FULL DUPLEX ! Hastigheten kan likevel være asymetrisk, selv om SDSL-linjer som oftest er symmetriske. Som agvg sier deles det opp i frekvensområder. En del til telefon, en til download og en til upload, så det er nok full duplex skal jeg si deg Edit: slik omtrent ser oppdelingen av frekvensområdene for ADSL: PS: POTS er telefon, modem og isdn Edit#2: du ufo? hvis du påstår at et trådpar ikke kan sende og motta samtidig. Hvordan forklarer du at man kan benytte telefonen uten at det forstyrrer upload/download? De bruker jo vitterlig samme trådpar Neidu, ADSL er og blir full duplex og litt oppdeling i frekvensområder, ikke forsøk å si noe annet. Endret 15. august 2004 av Atpn Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Men har ikke trådstarter internettilkobling fra Canal Digital da? Altså ikke xDSL, men internett gjennom TV-kabelen? Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Men har ikke trådstarter internettilkobling fra Canal Digital da? Altså ikke xDSL, men internett gjennom TV-kabelen? Jo, stemmer det ja. Lenke til kommentar
PeGG.oslo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 hva ble konklusjonen? jeg skal gå fra tiscali 2048/256 til et catch abonnement så snart jeg får vridd meg ut av tiscali helvete (noen som vet en måte å unngå den tre måneders oppsigelsesperioden som gjelder ved alt slikt? er ferdig med mine 12 måneders binding for lenge siden) det står mellom 3000/512 og 2048/2048 (som jeg har veldig veldig lyst på), men om jeg får 2/2 avhenger om jeg har to par linjer inn til huset, noe jeg ikke finner ut før mine tre måneder er oppe og jeg kan faktisk bestille fra catch. ER 2048/2048 sdsl full duplex eller hva?? er så mye rart som blir sagt, en venn har 2.3mbit shdsl og det er full duplex men dette er som sagt bare sdsl. vil gjerne ha en avklaring på dette da jeg må snart ta stilling til om jeg vil bruke x antall tusen kroner på å grave en extra linje eller noe inn til huset, hvis det ikke er full duplex (ie full pupp begge veier) ser jeg liten vits i å engang vurdere dette Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 men om jeg får 2/2 avhenger om jeg har to par linjer inn til huset, noe jeg ikke finner ut før mine tre måneder er oppe og jeg kan faktisk bestille fra catch. ER 2048/2048 sdsl full duplex eller hva?? Det er selvsagt fullduplex men du kommer selvsagt ikke unna måten TCP/IP fungerer på. Du kan jo velge IP-telefoni og frigjøre den eksisternde linja til SHDSL. Om det ligger et ekstra par dit eller ei bør man kunne finne i kapaks. Lenke til kommentar
PeGG.oslo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 kapaks? catch sa de ikke kunne si om det var to linjer før jeg hadde sagt opp hos tiscali og de "frigjør" linja mi og så må jeg bestille hos catch, deretter sender de en kar for å sjekke forholdene og først da får jeg vite om jeg kan få sdsl Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 kapaks? Telenor sin database over telenettet, i mange tilfeller så står det om det finnes ledige par inn til huset i denne, hvis ikke så er jo IP-telefoni en mulighet i og med du da sier opp fasttelefonen og kjører denne over SHDSL-linja i steden. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg vill helt klart gått for 1250/1250, men det er fordi upload betyr mye mer for meg en download. Det store spørsmålet er vell hvor ofte får du utnyttet 2048 kb ned? og hvor ofte får du bruk for 1250 opp? Det er STOR forskjell på å laste opp med 1250 fremfor 200, enn å laste ned med 2048 framfor 1250. Ergo: Jeg ville gått for 1250/1250. -z00l- Lenke til kommentar
z00l Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 BTW: er Canal Digital sine 1250/1250 linjer SDSL linjer ? eller er det samme DSL løsning som ADSL ? -z00l- Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 BTW: er Canal Digital sine 1250/1250 linjer SDSL linjer ? eller er det samme DSL løsning som ADSL ? Hos CD er det vel kabelTVnettet som er medium og dermed er det ikke noen form for xDSL-teknologi. Lenke til kommentar
PeGG.oslo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Aktiv Linje: Resultat av validering: SHDSL tilgjengelig, utvidet forbehold. Ny Linje: Resultat av validering: SHDSL tilgjengelig, normalt forbehold. lover jo halvveis bra? på aktiv linje står det mitt tlf nummer og et linjenummer, på ny linje står det tlf 00000000 men et annet linjenummer, burde vel bety at det ligger to linjer Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 SHDSL tilgjengelig, normalt forbehold.lover jo halvveis bra? på aktiv linje står det mitt tlf nummer og et linjenummer, på ny linje står det tlf 00000000 men et annet linjenummer, burde vel bety at det ligger to linjer Ja, det gjør det. Dog så kan det skje at infoen ikke er oppdatert i kapaks men detter er nokså skjeldent. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 ER 2048/2048 sdsl full duplex eller hva?? jepp, all xDSL teknologi er full duplex Lenke til kommentar
Blib Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hele saken koker ned til ETT ENESTE spørsmål: Hva trenger/ønsker du å laste opp til andre, og hvor ofte? Dersom du har et behov for å laste opp STORE filer til jobb eller lignende er SDSL bra, dersom du er en mer normal hjemmebruker vil 2Mbit være himmelsk! Lenke til kommentar
Tungsten Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Men har ikke trådstarter internettilkobling fra Canal Digital da? Altså ikke xDSL, men internett gjennom TV-kabelen? Søk på EuroDOCSIS så finner du systemet til CD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå