Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1250/1250 eller 2050/250 ?

Anbefalte innlegg

Hadde valgt 1250/1250 helt klart. Sitter på en 2048/256 selv, å når jeg laster opp på over 25kb/s så står jo faen meg resten av nettet stille. Jeg hadde ikke muligheten til å få sykron linje så da ble det 2Mbit fra Telenor. Laster mest fra FTP uansett, å da farter det unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at folk tror adsl er halv duplex henger vel kanskje sammen med at mange adsl modemer sender ut singnaler til resten av nettet (ditt nett hjemme) på 10Mbps Halv-Duplex. Ihvertfall gjør mitt modem det. Og da kan det jo se ut som om adsl går på halv duplex

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Hm, får man ikke gratis SYM når man er USBL-medlem???

http://privat.telenor.no/dinesider/default...mpanjeBoretslag

Kanskje det er en tanke?!? Billiger er det også!

Ellers er det jo snilt av CD å la deg prøve begge alternativer!

Jeg hadde vel også heller tatt 1250/1250 SYM ......

På små sider merkes det ikke noe forskjell, men om man har en egen server er det jo 5X raskere aksess.

Lenke til kommentar
Altså, slutt med dette Duplex-tullet. ADSL er FULL Duplex.

Nei.

Herregud. Hadde ADSL vært halv-duplex hadde innlinjen blitt kuttet helt ;) Halv duplex blir som en walkie-talkie, der det kun er en som kan snakke av gangen. Full duplex blir derimot som en telefon der to kan snakke på likt. :yes:

Umm.. Ja, og du må ha en multiprosessor-pc for å kjøre flere programmer samtidig.. ;)

Lenke til kommentar
Umm.. Ja, og du må ha en multiprosessor-pc for å kjøre flere programmer samtidig.. ;)

Erm, er det bare meg eller hørte det satirisk ut? For salif har nemlig 100% korrekt.

Du kan ikke sammenligne et multiprosessorsystem med Duplex.

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Blib, en ting du har glemt; hvis linja er full duplex, hvordan forklarer du at en vanlig ADSL-linje bare bruker et trådpar? Dette er grunnen til at om en bruker 50% av upload, medfører dette at 50% av maksimal download blir "brukt opp".

Med ett trådpar, er det umulig å sende og motta data samtidig. Hvis en maskin sender og mottar, vil maskinen ende opp med å lese summen av det begge maskinene sender. Og det går naturlig nok dårlig. Ett trådpar må da derfor være HALV DUPLEX. Hastigheten er i tillegg (som regel) asymmetrisk ( derrav A'en i ADSL), men det er ingenting i veien for å ha symmetrisk hastighet på en halv duplex-linje.

Det hele kan settes opp som en ligning :

tilgjengelig download i % = 100 % - forbrukt upload i % (dette er brutto kapasitet)

SDSL derimot bruker 2 trådpar ( = 4 ledere) og har derfor muligheten til å være FULL DUPLEX ! Hastigheten kan likevel være asymetrisk, selv om SDSL-linjer som oftest er symmetriske.

Lenke til kommentar

Erm, er det bare meg eller hørte det satirisk ut? For salif har nemlig 100% korrekt.

Du kan ikke sammenligne et multiprosessorsystem med Duplex.

Kan han vel. Vanlige single-systemer (uten HT) kan bare håndere en tråd av gangen. Halv duplex er jo også "en (vei) av gangen".

Single-CPU systemer behandler tråder akkurat på samme måte som det en halv duplex linje må håndtere trafikken. Rett og slett sette opp en prioritert kø og behandle en og en ting.

Lenke til kommentar
SDSL derimot bruker 2 trådpar ( = 4 ledere) og har derfor muligheten til å være FULL DUPLEX ! Hastigheten kan likevel være asymetrisk, selv om SDSL-linjer som oftest er symmetriske.

Vanlig SHDSL og SDSL bruker ett par, ADSL deler vel linja opp i forskjellige frekvensområder så man kan sende og motta samtidigt uten at dette forstyrrer hverandre.

Lenke til kommentar
Altså, slutt med dette Duplex-tullet. ADSL er FULL Duplex.

Nei.

:wallbash::wallbash::wallbash:

Nå skal vi spille en liten lek som heter "Hvordan fungerer Internett og TCP/IP-pakkesystemet". Vennligst lær dere denne

Det er fint du tar deg tid til å fortelle om pakkesystemet og at det er dette sammen med for liten upstreamkapasitet som er årsaken til at ADSL taper hastighet ved last.

Du har rett i at ADSL er full duplex. Men dette er bare en del av sannheten. Det er bare en liten del av datastrømmene som er full duplex, og faktisk også symmetrisk. En større part er kun downstream. Hva skal man kalle dette.. En slags kvasi full duplex/simplex DSL (KFDS-DSL)? :)

For enkelhets skyld droppet jeg noe (eller all) info om ADSL typer, bærefrekvens, splitting, kanaler, hvilke som er upstream/downstream, multiplexing. Men om noen føler for det må de for all del legge ut om dette i forumet.

Jeg foretrekker SHDSL fremfor ADSL. Ja, jeg byttet faktisk fra 2988/640 linje (fast IP) til 1288/1288 linje (dynamisk IP). SHDSL 1288/1288 gir jevnt over ca 125-130 kB/s ned/opp (fildeling). ADSL 2988/640 ga meg vanligvis opptil 330 kB/s ved kun nedlasting, ved fildeling måtte jeg begrense opplasting til 30 kB/s for å få omkring 100 kB/s ned.

Til "vanlig" bruk duger ADSL helt utmerket og kan varmt anbefales. Til mer krevende bruk vil jeg heller anbefale SHDSL. Dere som sliter med å velge, tenk etter hva dere vil bruke linja til og hvor mye dere vil betale.

Lenke til kommentar

2050/250 - bruker du 125kbit til uploading sitter du igjen med 1Mbit hastighet inn.

1250/1250 - sender du med 1250kbit så har du fortsatt 1250kbit hastighet inn.

Er det noen tvil? :-)

Hei,

Dummeste jeg har hørt lenge :thumbdown:

Ikke svar på noget du ikke har peiling på!

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Jeg har cd linje selv. Har hatt 1024/256. Den sugde, litt upload så tryna alt. Så fikk jeg 1250/256 etter at de bytta modemplattform, da kunne jeg omtrent sende maks ut uten at inn speed ble nevneverdig påvirket. Som nevnt før så kan half duplex problemet være at de fleste adsl modemer kommuniserer med internett som en 10mbit half duplex forbindelse. Var iallefall natt og dag når vi fikk bytta modemplattform. Nå kommer forbindelsen opp som en 100mbit full duplex. Så teoretisk så kan jo cd levere nettopp dette.(Vet det har blitt testa og godkjent opp til 30mbit) Så fikk jeg 1250/1250 og da begynnte det å ligne på noe. Nå har jeg 2050/2050 og trives med det. Får ca 280 kB/s ut begge veier. Ikke ille for en linje til 647kr i mnden.

Lenke til kommentar

Hei,

Sikke da noget sludder :thumbdown:

Har netop skiftet fra 2,3 Mbit SHDSL til ADSL 1024/256 uten montør på besøg! Der er fremdeles bare 2 ledninger forbundet inneni støpselen på veggen.

Jeg tror du (og en masse andre) har misforståt noget. S(H)DSL kører ikke på samme par som fastnettelefoner - det gør ADSL derimot.

Ikke svar på noget du ikke har peiling på!

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...