Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få bedre nedlastingshastighet.

Anbefalte innlegg

Etter mange timer med å prøve å optimalisere Bittorrent, fant jeg endelig ut av noe. Det er ganske opplagt, men man tenker ikke på det.

Dette tipset gjelder kun for ADSL og ikke for SDSL.

Jeg har en 2100 / 512 linje. Mange tenker att man da har 2100 kbit opp og 512 kbit ned... Dette stemmer ikke. Man har nemlig 2100 kbit ned ELLER 512 kbit opp. :ermm:

Det er derfor det heter Asynkron DSL. Dersom man bruker 80% av upload hastigheten, så har man bare 20% av nedlastingshastigheten igjen. Man blir oppfordret til å bruke 80% av upload hastigheten til bittorrent... Dette blir fort irriterende når man har ADSL...

Litt regning:

I mitt tilfelle har jeg 2100 / 512. Dersom jeg bruker 80 % til upload, laster jeg opp i 50 KBit i sekundet, og laster ned i 50 KByte per sekund... Å surfe samtidig er ett riktig helvette.

Etter denne åpenbaringen min, satt jeg upload limit til 10 KByte i sekundet, dvs ca 15% av upload hastigheten min. Til min store fornøyelse laster jeg nå ned i over 220 KByte i sekundet. :w00t:

Dersom jeg da setter en limit på 200 KByte i sekundet, kan jeg surfe kjapt som pokker også.

Vil selvsagt oppfordre folk til å la torrentene seede en stund etter nedlastingen er ferdig, da det ikke koster så mange kalorier.

Det jeg har fortalt nå, gjelder selvsagt alt annet også. Man har bare X hastighet opp ELLER X hastighet ned når man har ADSL.

Håper dette er nyttig informasjon for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noe galt noe sted... Det er bare sånn internett er bygget opp (men det er sikkert ikke meningen at det skal være slik). Kanskje man kan laste like mye opp og ned på en gang når internett 2 kommer (som er under utviklikng), hvis det kommer.

hmmm hva er det som er internett 2 da?

Internett er jo ikke EN ting! men mange forskjellige protokoller!

ipv6 er under implentering, men er ikke sikker på om dette fører til høyere hastigheter. Eneste vil være mindre bruk av NAT, da alle kan få en rutbar inernettadresse.

Noen større oppgradering av TCP, HTTP eller noen annen protokoll har jeg ikke hørt så mye om.

Lenke til kommentar
Jeg har en 2100 / 512 linje. Mange tenker att man da har 2100 kbit opp og 512 kbit ned... Dette stemmer ikke. Man har nemlig 2100 kbit ned ELLER 512 kbit opp. :ermm:

Det er derfor det heter Asynkron DSL. Dersom man bruker 80% av upload hastigheten, så har man bare 20% av nedlastingshastigheten igjen.

Tull og tøys!

Det heter ikke asynkron DSL, men Asymmetric DSL. Det betyr at det er ulik hastighet inn og ut, ikke noe mer.

Du kan i teorien bruke full kapasitet begge veier samtidig, men i praksis vil det ikke være mulig, uansett hvilken type nettverkskobling du har. Når du mottar informasjon på nettverket sender maskinen din svar tilbake om at det er mottatt. Dermed brukes bittelitt ut-hastighet hver gang du bruker mye inn-hastighet. Dette er en egenskap i TCP/IP, og er ikke spesielt for ADSL. Effekten av det blir tydeligere på ADSL fordi ut-hastigheten er betraktelig lavere enn inn-hastigheten, men det skjer med andre nettverkskoblinger også.

Lenke til kommentar

Det er derfor det heter Asynkron DSL. Dersom man bruker 80% av upload hastigheten, så har man bare 20% av nedlastingshastigheten igjen.

Tull og tøys!

Det heter ikke asynkron DSL, men Asymmetric DSL. Det betyr at det er ulik hastighet inn og ut, ikke noe mer.

Du kan i teorien bruke full kapasitet begge veier samtidig, men i praksis vil det ikke være mulig, uansett hvilken type nettverkskobling du har. Når du mottar informasjon på nettverket sender maskinen din svar tilbake om at det er mottatt. Dermed brukes bittelitt ut-hastighet hver gang du bruker mye inn-hastighet. Dette er en egenskap i TCP/IP, og er ikke spesielt for ADSL. Effekten av det blir tydeligere på ADSL fordi ut-hastigheten er betraktelig lavere enn inn-hastigheten, men det skjer med andre nettverkskoblinger også.

Stemmer det at det er Asymmetric DSL. og i norge så er den halv duplex. i enkelte andre land er ADSL Full duplex og da har det ingen ting å si om man laster opp og ned samtidig.

Lenke til kommentar

Stemmer det, gecko :yes:

Hvis du kjører full upload vil surfingen gå tegere rett og slett gå tregere fordi bekreftelsen din på mottatt data vil bli queued bak en hel masse data som blir sendt ut via Torrent. Har du et option som heter "use small send buffer" eller noe, kan det hjelpe.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

lol.. ?

endelig andre som har oppdaget problemet med å dytte ut alt for mye på utlinja

grunnen til at ting går tregt er at dere bruker en protocol som heter tcp denne protocolen trenger faktisk svar fra mottaker til avsender og på en adsl linje betyr det i teorien at du bruker minst 15% av ut hastigheten din til svar. og siden bit går over en linje serielt betyr det at man får høyere ping på en mer traffikert linjen (som svar linja di) og dermed vil man da oppleve høyere svar tider som igjen gir brukeren en aldri så liten anelse om at det går tregt.

for din del med en 512 linje kan du fint brukte 256 uten at det skal ha så mye å si for deg selv.

og dere med brannmur bare forward porten 6969 og 6881 (litt usikker på den siste) så vil du for klienten virke helt åpen og dermed få alle som har seeds på til å virke åpne og igjen virke grønne. og dermed vil man også få en hastighets økning.

men du som sa at det ikke hadde noe med utlinja di det stemmer VIS du bruker UTP som ikke krever svar tilbake i tillfeller man bruker dette er på streaming av video og musik fra southcast servere og unicast servere. hvem ville vel streame over ett frame \ bilde når man har fått med seg bilde etter på ? eller høre den samme lyden 3 sekunder der den egentlig skulle være

Lenke til kommentar
Stemmer det at det er Asymmetric DSL. og i norge så er den halv duplex. i enkelte andre land er ADSL Full duplex og da har det ingen ting å si om man laster opp og ned samtidig.

Nei, ADSL er full duplex uavhengig av hvilket land man er i. I Norge også.

Lenke til kommentar
og dere med brannmur bare forward porten 6969 og 6881 (litt usikker på den siste) så vil du for klienten virke helt åpen og dermed få alle som har seeds på til å virke åpne og igjen virke grønne. og dermed vil man også få en hastighets økning.

hVILKEN KLIENT BRUKER DU?

jeg bruker Burst! og der er det samme prinsippet route portene i routeren til BT marskinen så går det MYE fortere!

Lenke til kommentar

jeg bruker Burst! og der er det samme prinsippet route portene i routeren til BT marskinen så går det MYE fortere!

azurius men har hatt like vellyket forsøk på torrent storm også.

beggrunnelse til dette er at de fleste programmene man bruker til å lage bittorent informasjons filer med bennytter seg av portene 6969. i tillegg som trackeren som oftest announcer på denne porten

og du som lurte på hvordan du forwarder disse portene du har muligens en ruter eller brannmur sett denne informasjonen her til din ip addresse.

vanlig vis blir dette gjort under virtual servers

Lenke til kommentar
Det er ikke noe galt noe sted... Det er bare sånn internett er bygget opp (men det er sikkert ikke meningen at det skal være slik). Kanskje man kan laste like mye opp og ned på en gang når internett 2 kommer (som er under utviklikng), hvis det kommer.

hmmm hva er det som er internett 2 da?

Internett er jo ikke EN ting! men mange forskjellige protokoller!

ipv6 er under implentering, men er ikke sikker på om dette fører til høyere hastigheter. Eneste vil være mindre bruk av NAT, da alle kan få en rutbar inernettadresse.

Noen større oppgradering av TCP, HTTP eller noen annen protokoll har jeg ikke hørt så mye om.

Tenker på det noen forskjellige universiteter rundt forbi i verden forsker på. Men det er vel mange år til det blir en realitet, hvis det i det hele tatt blir der.

Lenke til kommentar

azurius men har hatt like vellyket forsøk på torrent storm også.

beggrunnelse til dette er at de fleste programmene man bruker til å lage bittorent informasjons filer med bennytter seg av portene 6969. i tillegg som trackeren som oftest announcer på denne porten

og du som lurte på hvordan du forwarder disse portene du har muligens en ruter eller brannmur sett denne informasjonen her til din ip addresse.

vanlig vis blir dette gjort under virtual servers

Har kommet meg inn der man velger IP adresse eller velger å få automatisk Ip adresse..

Min sto på automatisk..

Hva skal IP adressen være?? Kan man velge selv??

Har Telenor ADSL.

Lenke til kommentar

Må man dele filer selv i azureus ?

For eg instasllerte det nettopp, også hadde eg bare azurius og no greier på deling, men så tok eg det vekk, og etter det så får eg feil på hver ting eg har prøvd og laste ned.

Og når man laster ned, er man da nødt til og laste opp ?

for når eg lasta ned lastet noen ned av meg og, som stoppet når min fil var ferdig.

Endret av HeliX_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...