Gå til innhold

dataparty i hagen, kan fuktighet skade pcen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har tenkt å ha et lite dataparty i hagen med noen venner.

Risikerer jeg at fuktighet og lignende kan ødelegge noen av komponentene i pcen eller skjermer? Eller ikke dette et prolem i det hele tatt ?

Skulle gå fint det bare det er tørt i været å pc'en ikke står ute om natta.

Lenke til kommentar
Har tenkt å ha et lite dataparty i hagen med noen venner.

Risikerer jeg at fuktighet og lignende kan ødelegge noen av komponentene i pcen eller skjermer? Eller ikke dette et prolem i det hele tatt ?

Tenkte samme tanken før i sommer, men fant ut at det var så fuktig tidlig på morgenen at jeg ikke tok sjansen.

Lenke til kommentar
Det blir jo bare fuktig på flater som er kjølige. En PC holder jo ofte en høyere temperatur enn lufta, og da bør det ikke danne seg kondens på den. I alle fall så langt jeg kan forstå det.

Det kan sikkert ikke danne seg fuktighet på selve komponentene, men det kan det på kabinettet og da kan det jo hende det drypper vann ned på de :( Det blir ikke bra :)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

kommer lcd skjermer til å takle dette?

vurderer å ta den gamle crtskjermen jeg.. :p

edit: kom til å tenke på følgende:

i andre land er luftfuktigheten mye høyere enn i norge, tror da ikke de har noe problem med dette?

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar

om det blir veldig "rått" på kvelden osv, kan du vurdere å skaffe slike varmelamper til å henge opp. Og aller helst bør du ha tak over pcene, det hjelper faktisk litt.

EDIT: f.eks et slikt telt ofte kalt "partytelt". Snasent navn :p

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

det burde gå fint med et par-3 enkle tiltak,

* Hold komponenter vekke fra bakken, oppå et bord eller noe som isolerer mellom gress/kabinett

* Kondens vil kun oppstå på flater o.l. som er kaldere en luften rundt. (vist luftfuktigheten og /\ temperatur tilater kondensering) så vist pc'ene står på hele tiden vil dei med stor sannsynlighet vere varmere en omgivelsene (ikkje ha av dører/deksler)

* Tak er en grei ting i tilfelle regn :p

Endret av Bazer_Punk
Lenke til kommentar
Det kan sikkert ikke danne seg fuktighet på selve komponentene, men det kan det på kabinettet og da kan det jo hende det drypper vann ned på de :( Det blir ikke bra :)

Man skulle da tro at også kabinettet blir varmere enn lufttemperatur dersom lufta inni kabinettet er over lufttemperatur. Vil tro at en aluminiumsplate/stålplate med 10 grader på ene siden og 20 grader på andre siden vil holde omtrent 15 grader.... (sett bort ifra vind, vifter i kabinettet osv.)

Lenke til kommentar

Er som Sozo sier...

Jeg og ett par kompiser prøvde dette for 3-4 år siden siden vi syns det var ille å sitte inne mens det var sol ute, så vi flytta PC'ene ut og rigga oss til, bare for å finne ut at vi ikke så en dritt, selvom man satt med monitoren bort fra sola...

Pluss at en PC med vanlig kjøling ikke klarer varmen som er ute om sommeren, spess i sola. :p Eneste muligheten jeg kan tenke meg du har er med ett såkalt Party telt, men da blir jo litt av meninga borte (å sole seg mens man spiller... ;) )

Lenke til kommentar
Sol og PC er en uting - blir jo sykt dårlig kontrast på skjermen.

jepp, men lage "solskjermer" av papp som også dekker sidene ( teipes fast ) - vi hadde gummi skylapper på noen som var tilpassa skjermene, men ikke dype nok til å funke bra...

Lenke til kommentar

Uavhengig av eventuelle kondensproblemer om morgenen, så er det jo fullt mulig at det kan komme en uventet regnskur. Været har du ingen kontroll over, og værmeldingen er ikke akkurat nor du bør satse utstyret ditt på. Dette er en mye større grunn til å ikke la PC'ene stå ute om natten uten tilsyn.

Uansett, så er det som de andre her påpeker, veldig dårlige forhold generellt sett for å spille utendørs. Det annbefales at du enten holder deg innendørs, eller finner på noe _annet_ ute =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...