Gå til innhold

LCD i hjemmestudio?


GTS

Anbefalte innlegg

Jeg har for øyeblikket en helt grei 19" CRT skjerm, men har et problem; Ved bruk av gitar og forsterker får jeg en kraftig summelyd fra forsterkeren. Dette er ganske beklagelig ettersom jeg mikker opp forsterkeren og kjører den inn i mitt opptaksprogram. Med engang jeg slår av skjermen forsvinner ulyden som kommer fra forsterkeren.

 

Vil en LCD skjerm løse dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, en LCD løser nok problemet. det er mikken som fanger opp strålingen fra crt'en, og problemet er avhengig av hvor nært (begge) mikkene er skjermen, men ettersom du har behov for å ha skjermen på er det jo også sannsynlig at du sitter foran denne, med gitaren på fanget, og følgelig er det selve gitarmikken som fanger opp strålingen....

 

tang.

Lenke til kommentar

Sitter foran skjermen ja.

Vet ikke om det kom godt nok frem, men summelyden er der uavhengig av om det er plassert en påslått mikrofon foran forsterkeren eller ikke. Så sant jeg sitter med gitaren foran PCen med forsterker og skjermen på er lyden der.

 

Så du tror en LCD skjerm vil løse problemet?

Lenke til kommentar

mikrofonen foran forsterkeren har ikke noe med saken å gjøre. den kan selvsagt gi deg støy pga feedback, men ikke gjennom skermen. den kan fange opp støy, men dette er noe som først blir fanget opp i den enheten som mikrofonen er koblet til, og ikke selve gitarforsterkeren.

 

det er som sagt mest sannsynlig at det er mikrofonen i selve gitaren som fanger opp strålingen fra skjermen, og som sender støyen til forsterkeren sammen med resten av lyden gitaren produserer ....

 

forsterkeren kan også selv påvirkes av strålingsfeltet til skjermen hvis den står nært nok, men dette er vanligvis ikke tilfelle

 

en LCD vil hjelpe, men du kan jo også prøve å flytte på deg slik at gitaren kommer lengre vekk fra skjermen.....

 

tang.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem selv da jeg skulle sample lyd inn på PC'en fra en elgitar. De løsningene jeg fant var å enten skru av skjermen (CRT-skjerm) når jeg skulle spille på gitaren, eller å snu gitaren unna skjermen i en bestemt vinkel (prøv deg litt frem med forskjellige vinkler, forhåpentligvis finner du en der støyen blir borte).

 

Å sette seg lengre unna skjermen vil jo også funke bra, selvsagt, men i mitt tilfelle var det mest praktisk å sitte foran PC'en mens jeg holdt på, da jeg gjorde ganske mange opptak (jeg er ikke noe videre god til å spille på elgitar). :p

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...