olejohan Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Eg skal bygge ein data styrt dremel. Men siden eg ikkje er so flink og programere so skal eg bare styre den med knapper. Eg skal bruke store steppmotora. Men eg treng koblingsskjema til ei slik eller lignande styring. Slik eg har tenkt det so må der vere 4 knappa. Dei skal man styre dremelen med att og framm alle veiane. Det må bere slikk att man må holde dei inne mange sekund før den flutter seg ein millimeter, so han kan frese nøyaktige ting og den freser ikkje so veldig fort akkurat ein dremel! So må der vere 2 knappa. Opp og ned. Det skulle vere enkelt men den må gå sakte opp og ned for den freser ikkje so fort akkurat. Kor kan eg få tak i steppmotora? Lurer på om di fra printere eller scannere blir litt for små eller? Ole-Johan Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Dette kan bli vanskelig for deg. Skal du ha presisjon kreves det at du har GODE kunnskaper innen Mekanisk fysikk (Newtons bevegelser og Rotasjonsbevegelser), Elektronisk kunnskap (Strøm og spenninger i nettverk), Matematikk (for å regne på differensialligningene) og ikke minst Reguleringsteknikk. De trinnene til designet: 1. Det første du gjør er å sette opp en matematisk modell vha Fysikk og matte. 2. Så analyserer du denne modellen vha matte (Laplace/Fourrier). 3. Så designer du en regulator for denne modellen (Egenskapene finner du fra analysen av modellen) 4. Simuler dette designet i et program. F.eks. Matlab (Simulink) 5. Så designer du regulatoren fysisk. Dette innvollerer OP AMP, Transistorer (?), Motstander, Spoler (erstattes med kondensatorer i OP AMP kretser) og Kondensatorer. 6. Så bygger du maskinen og tester den i virkeligheten Som du ser så er dette en ganske komplisert prosess. Jeg tror at dette ville tatt mange måneder for et firma å først få ideen til prototypen kommer ut av produksjon. Til fresing av lette ting så tror jeg kanskje at slike DC motorer i heavy skrivere kan brukes. Men da må du nok ofre hastigheten for å få nok Dreiemoment-->større kraft til å dytte dremelen frem. Mye mekanikk her. Så det blir nok voldsomt dyrt å lage en slik fresemaskin Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Bygge det er ikkje noke probelm! Men må han gjere det so avansert da? Eg starter med og bruke dremel og slipe med. Men meininga med prosjektet var att det skullevere enkelt! Sketchup teikninga er snart ferdig. Ole-Johan Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Nå må du ikke ta fra olejohan alt motet her. Jeg synes det var en artig ide. Så lenge han bare skal styre den med knapper, dvs. ingen fancy automagikk så er det verdt et forsøk Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Ein i godt humør! Er ferdig med teikning. Her kan du laste ned Sketchup fila. Ole-Johan Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 Eg har leitar etter steppmotorar no. Men med ditte koblingsskjemaet, vel det då funke fint? Den skal gå SAKTE frammover med mest mulig kraft! Her er også Sketchup teikninga. Eg skal prøve og bruke so masse Aluminium som mulig. Ole-Johan Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 Beklager ditta store bilde!! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Jeg tror ikke du trenger å tenke på kretsskjemaet. Til ditt bruk kan du bare skaffe deg tre DC motorer (2 like da) fra en eldre skrivere. To av dem monterer Du på hovedakslingen til å drive den store konstruksjonen frem og tilbake ved å endre på polariteten inn til motoren. Den øvre konstruksjonen har mindre masse og mindre friksjon så den kan kanskje drives bare med en motor. Å beregne hvor mye effekt en slik motor bør ha er vanskelig siden du ikke har en skikkelig matematisk modell av konstruksjonen. Men det går an å prøve seg frem og se om motorene er kraftige nok. Du kan ofre hastigheten til å øke kraften. Jeg tror at kraften er motsatt proposjonal med vinkelhastigheten. Dvs jo saktere konstruksjonen drives fremover med samme motor jo større kraft i fremoverretning. Test dette først og se om det fungerer, så kan vi bygge ut maskinen mer One step at a time Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 Skal forsøke og finne DC motorer. So kan eg bygge ut etter kvert ja! Ole-Johan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå