Gå til innhold

Here we go again - nå skal SMS gjøre oss rike...

bfisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skumleste innlegget ditt og la merke til at du er ganske så rød i kantene. Etiske problemer med å sende ut reklame til 13 åringer?

Hva du mener med "rød i kantene" forstår jeg ikke helt. Tenker du på rød, som i sosialistisk-rød? Eller?

Og, ja, jeg har etiske problemer med å utsette 13-åringer for direkte reklame i denne formen. Svjv finnes det også lover som skal beskytte mindreårige mot dette.

Bfisk stemmer Høyre

Bfisk er ikke myndig enda, så det gjør han nok ikke, og er akkurat nå litt i villreda om partier, selv om han har sansen for Høyre, i alle fall til en viss grad.

Lenke til kommentar

Etiske problemer med dette har jeg overhodet ikke. En trettenåring bør kanskje spørre mamma eller pappa om lov får han/hun melder seg på, og vil nok ikke få lov av dem.. Men uansett, du sier jo selv jatakk til å motta det hele! En trettenåring kan STORT SETT tenke.. Tror ikke denne ville bli såå påvirket at det gjorde særlig skade. Kanskje han/hun skulle kjøpe DVD-spilelr uansett, og fikk et godt tilbud?

Men selve konseptet med verving og sånt er jeg ikke helt begeistrert for. Dog vil jeg tro det er helt innenfor norsk lovgivning.

Når de sier du skal få 1 krone per melding du mottar, sier det seg selv at dette vil bli dyrt for anonsørene. 25 øre per "ledd" som det så fint heter nedover til fjerde ledd blir dermed 75 øre til. 1,75 øre pluss minst 25 øre for å sende det hele ut. 2 kroner blir det.

Hvis jeg skal selge datamaskiner, ville jeg betakke meg for å måtte betale 3 kroner (antar jo at noen skal tjene på dette...) per mottak av reklamen min, på maks 160 tegn. Da ville jeg heller sendt ut en brosjyre i posten.. Dog, man kan kanskje klare å finne en bestemt målgruppe på denne måten, men jeg tror det blir for dyrt for annonsørene. Dermed vil ikke opplegget overleve.

EDIT: Bfisk, Høyre er fine saker :)

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Det er forbudt å sende direkte reklame til en 13 åring via sms på mobiltelefonen, dette har jeg sett før, og 13 åringer kan tenke seøv JA, men når det er over 9000 folk som har meldt seg på dette tulet så ser du hvor fort de "mindre" blir lett påvirket av dette........ ordet LETT PÅVIRKET er akkurat grunnen til at dette er forbudt i norsk lov.

Lenke til kommentar
Det er forbudt å sende direkte reklame til en 13 åring via sms på mobiltelefonen, dette har jeg sett før, og 13 åringer kan tenke seøv JA, men når det er over 9000 folk som har meldt seg på dette tulet så ser du hvor fort de "mindre" blir lett påvirket av dette........ ordet LETT PÅVIRKET er akkurat grunnen til at dette er forbudt i norsk lov.

9000 stykker er ikke alle 13-åringer.

Jeg innbilte meg grensen i norsk lov gikk ved tretten år jeg.. Eller mulig at det er en juridisk vurderingssak.

Lenke til kommentar
Hmmm.... Dere kan jo prøve dere... Hvis du er HELDIG blir du en av de få som tjener på det, selv om det er lite sannsynlig.

Vi kan jo sette opp ett lett regnestykke.

De aALLER fleste driter oppi reklamen de får, den blir sikkert bare slette om de hadde fått de på mobilen før de hadde giddet å se hva det var reklame for. For det andre....reklame i form av tekst slår dårlig ann....jeg f.eks ser kun på reklame når det er BILDE involvert....men tilbake til det med at de aller fleste driter i reklamen, de tenker bare penger......det vil bli SINNSYKT dyrt for et selskap i norge å gå med på en avtale der ###### sender ut reklame for dem, med 9500 medlemmer der alle får 1kr hver, + maaange av dem tjener ENDA mere på dem de har vervet i tillegg....vel....kan si det slik.....De selskapene i norge tror jeg aldri verden går med på dette....det er rene tapsprosjektet.....skal love deg av en statistikk over "oppgang" i salg som er i form av sms reklame tror jeg kommer til å ligge på 0, og om noen selskap har da vært så dum å gå me p dette, vil de fort se at det IKKE HJELPER.

Så med korte ord....om det i det heletatt er noenting som helst å tjene på dette, så er det i bunn og grunn veldig lite......

Til alle dere "mindre" naive folk som er med elelr har lyst.....lær av hva de litt eldre sier, for vi har sett slikt før og har "erfaring"

**There is no such thing as easy money**

Lenke til kommentar
+ at jeg tror familie departemanget eller hva det nå heter kommer til å tvinge denne DUSTE greien til sine kner, for det er ulovlig å sende direkte reklame til 13 åringer på tlf i norge.

Forsåvidt riktig, men så lenge 13-åringen selv samtykker (ved å verifisere nr, samt si ja til avtalen), tror jeg S.m.a.r.t-SMS har alt på sitt rene.

Dog kan det nevnes at jeg faktisk _ER_ registrert på siden. Ikke nødvendigvis fordi jeg så absolutt kommer til å tjene penger på det, men bare for å "teste" (kan forøvrig nevne at jeg ga min verve-link til èn fjortiss dud for gøy, og har nå 215 mobilnr under meg :ermm: ). Som alle andre "tjen-penger-gratis"-konsept, får man ikke utbetalt penger før man overskriver 100 kroner på "kontoen", og innen den tid er nok selskapet konkurs :roll:

edit; haha, smartsms-navnet ble sensurert :!:

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

En venn av meg ville dra meg inn i det der, jeg nektet selvsagt og sa at det er BS, noe som det er.

Par dager senere sa han at han hadde fått en melding fra dette selskapet hvor de ba han om å sende tilbake en sms som bekreftet nummeret hans. Denne meldingen kostet ikke mindre enn 10kr elns..

Han sendte ikke noe tilbake nei..

:roll:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

prisen for å sende reklame i posten kan fint være dyrere enn det vil være å ty til en slik løsning. en liten reklame avis koster 5-10 kroner å trykke, mens et dobbelt a4 ark i farge koster minst 1,5kr per stykk. prisene blir derfor ikke stort mer, om noe mer i det hele tatt, for å sende til mobil i stedet. dessuten sendes reklame kun til de som melder seg på, og dermed har reklamen større muligheter for å slå gjennom. spesielt siden de folka som styrer greiene har lagt til muligheter for å filtrere vekk reklamen du ikke vil ha.

synes det er et godt tiltak, selv om det virker som folk er litt mer skeptisk enn jeg forstår...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...