Gå til innhold

Here we go again - nå skal SMS gjøre oss rike...

bfisk

Anbefalte innlegg

Hurra, hurra og atter hurra for nye, innovative måter å skape penger på. Et SMS-prosjekt som skal gjør alle rike i en fei - du store min tid, dette var nytt!

Etter ørten spill (kall dem hva du vil) som har verving som marrkedsføringsteknikk, og som skal gjøre alle rike, trodde jeg vi hadde sett det meste. Nå går folk mann av huse over dette nye spillet som er Lovlig, og dermed totalt harmløst, idiotsikkert og ufarlig. Her blir alle vinnere.

Vel, vel. De fleste skjønner heldigvis at penger ikke oppstår ut av det store intet, at det må genereres en verdi dersom vi skal snakke om reelle penger, og at man gjerne bør ha et produkt som virkelig finnes.

For en tid tilbake var det noen lure sjeler som fant på at man kan ta seg betalt for å eksponere seg selv for reklame. Et telefonprosjekt med gratis tellerskritt ble lansert, men var en relativt kortlivet affære. Enkelte "get rich while you're surfing" gir deg lusne 7cent i timen (ellerno) for å ha oppe et banner. Vel, vel, det kan bli penger utav dette, folkens!

Så var det bare det, da, at jeg kjenner ingen som ble rike på dette. En og annen stakkar fikk seg en gratis telefonsamtale eller en sjekk hjem i postkassen, men duverden så lite vi så til disse tilsynelatende idiotsikre prosjektene. Hvorfor det? En mulighet er jo at melkekua -- det reklamerende firmaet -- begynte å innse at folk så på reklamen deres med det formål å ta seg betalt for å gjøre det. De gav rett og slett en god søren i produktene, så lenge de fikk hard cash. God business? Neppe.

Dessuten har jeg sett litt på konseptet til denne nye SMS-saken, og har regna litt på det.

"Alle" som mottar en melding, vil få betalt for den, en hel krone. Dessuten vil "alle" som mottar være i både 1, 2, 3 og 4 "rekke" til noen andre, som også skal få betalt for denne meldinga. Alle disse får 0,25 kroner hver. Vi er oppe i 2 kr bare i provisjon pr mottatt melding, pr. person. Iom at det går an å verve seg selv, direkte, gjør jeg et kutt på 10%, noe jeg vil tippe er reelt. Vi står foreløpig med en direkte kostnad pr. melding på 1,80 kr. I tillegg kommer alle utgifter til det praktiske - uten at jeg har noen oversikt over dette, så blir det fort noen kroner ut av dette også. Alt i alt blir det altså en relativt dyr måte å reklamere på, sammenliknet med mer tradisjonelle metoder, uansett hvordan du regner på dette.

Så var det etiske, da. Er det riktig at 13-åringer (som har lov til å melde seg inn her, visstnok) skal få lov til å bli mottagere for direkte reklame, laget for dem, hvor de er del av en nøye utvalgt målgruppe, for noen skarve kroner til lørdagsgodt? Vel, det kan skje to ting, slik jeg ser det. Enten kommer junior til å gi en god søren i meldingene, og vi har en da capo på de tidligre omtalte floppene, og da forsvinner "problemet". Alternativet er at reklamen virker, og junior blir offer for nok et reklameinntrykk. Er det riktig, det, da? Det må da være det som er meningen? Eller?

Hva markedsføringen angår, synes jeg dette likner mistenkelig på ting og tang som har vært oppe før. Spesielt iom at dette er lovlig (?) for så unge brukere, synes jeg man bør tenke over de sosiale relasjoner og nettverk som blir berørt. Skal man verve kamerater for så å tjene penger på at de blir eksponert for direkte reklame? Hvordan blir dette mellom to voksne, og hvordan blir det mellom to ungdomsskoleelever, der reklame står i en særstilling, og penger likeså? Om man kan kalle det et pyramidespill eller ikke, vel... Det er jeg neimen ikke sikker på. Det jeg er sikker på, er at det faller inn under kategorien nettverksmarkedsføring, noe jeg er prinsipielt i mot.

For de spesielt interesserte finner dere prosjektet her. Jeg presiserer at jeg ikke på noen måte er affiliert med selskapet, jeg er ikke medlem, og så lenge verden står til påske, har jeg ingen planer om å endre på det, heller.

Vad tycks?

bfisk

edit: noen leifer, + at jeg så at det ble kanskje litt ikke-søppel dette her. Var kun ment som en kort notis, men ble et langt inlegg. Kanskje P&R passer bedre, evt Annet? Moderatorer, flytt som dere lyster ;)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra lagt fram... :thumbup:

Har også hørt mye om denne sms greia i det siste, /delvis folk som har reklamert her på forumet å gjennom venner.

Jeg for min del er strerkt i mot slikt pyramide spill...(for i bunn å grunn er det et spill)

Anyways...Jeg mener først å fremst det skulle vært 18 år på slikt...

*tenke på no mer lurt å si*

Lenke til kommentar

Om du f.eks overtaler 10 venner til å få betaling for å motta sms, og disse igjen overtaler 10 av sine venner, og disse igjen overtaler 10 venner. La oss si at alle disse mottar en sms:

1   * 1.00 =   1.00 kr for meldingen du mottar

10  * 0.25 =   2.50 kr for meldingen dine venner mottar

100 * 0.25 =  25.00 kr for meldingen dine venners venner mottar

1000* 0.25 = 250.00 kr for meldingen dine venners venners venner mottar.

Sum: 278,50 kr for hver eneste melding. 

Dette for en eneste melding. Hvis disse for eksempel mottar 2 meldinger per dag, blir beløpet over 200.000 kr i løpet av ett år. Kjekke penger som du for eksempel kan bruke til å betale mobilregningen :) Tenk hva som skjer om du får med 50 stk...

yeah right, 200.000kr opp i ræva mi :ermm:

edit : samtidig så har de dratt med seg nesten 9000 medlemmer, kan ikke fatte hvor dumme og lettlurte folk er :nei:

Endret av Jonki
Lenke til kommentar

Blarg, er så tragisk at de får folk til å tro at de lett får med ti folk, som lett får med ti folk hver igjen... Noen veldig få tjener på dette, mens de aller fleste blir sittende igjen med en haug med spam. Noen som vet om det går an å melde seg ut?

Lenke til kommentar

Jeg må si at slikt som dette begynner å irritere meg ganske grundig.

Har fått sikkert 20 forespørsler om å bli med på akkurat dette idag, på mail, telefon og IM. Skjønner ikke at folk er dumme nok til å tro på sånt.

Det viser seg jo gang på gang at det er ulovlig eller at det koster mer enn det bringer inn.

Fysj og fy!

Lenke til kommentar
ifølge siden deres så gjør det det.

Ok. Blir mange som melder seg ut etterhvert tenker jeg. Men viktigere er det om annonsørene som spytter inn penger blir fornøyde eller ikke, spam jeg hadde slettet uten å se på det ville ikke hatt noen virkning på meg i hvert fall...

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

antar dette blir en ny flopp.

om dette så blir en "killer" så blir det nok lover imot dette, iallefall restriksjoner.

Tåpelig å få noe sånt på melding. Når eposten min må slettes hver sabla dag og posten får flere kilo med papir/søppel per uke, så er det sannelig nok. Reklame er tøv.

Værste er at jeg allerede har fått to forespørsmål om verving.... :mad:

Lenke til kommentar

Alle som tror det er penger å tjene er er idioter...eller alt for ung til å skjønne innholdet i dette.

Jeg har flere ganger sett venner bli dradd inn i pyramidehelvette, og kan si med LANG erfaring DU BLIR ALDRI RIK....folk kan si de hasr tjent masse penger, men det er løgn for å få DEG med så kankje de tjener noen få øre mere.

Bare tenk om1 person skulle tjene 200 000 kr i året som det preseres i annonsene deres....også la oss si vi har 100 person som skal tjene dette.... Er dere klar over summen vi snakker om her.....det er 20 000 000 kr, og det er ingen annonsæører som betaler slikt for simpel sms reklame.....

+ at jeg tror familie departemanget eller hva det nå heter kommer til å tvinge denne DUSTE greien til sine kner, for det er ulovlig å sende direkte reklame til 13 åringer på tlf i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...