Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL- forbindelsen faller ut hele tiden

Anbefalte innlegg

Har nettopp reinstallert Telenor ADSL-forbindelsen, og ble dermed kvitt noe feil. Til gjengjeld har det oppstått en ny feil, nettet kobler seg fra av seg selv med jevne mellomrom (en gang eller to i timen). Det vil si; det er ingenting i veien med selve linja, men programmet til Telenor kobler seg fra hele veien. OS'et er Windows 98.

Tror det kan ha noe med det idiotiske faktum at Telnor ADSL alltid spør om man vil stenge forbindelsen bare man lukker IE-vinduet (men linja kobler seg fra selv med mange vinduer oppe).

Noen som har vært ute for dette? Kan jeg bli nødt til å ty til tredjeparts programvare for å holde linjen i live, og er det i såfall noen slike som anbefales?

Support-duden mente løsningen var å bruke raspppoe, men fikk ikke til å installere det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld. Jeg så ikke at du allerede har prøvd å legge inn raspppoe.

Men her er en billig router.

Jeg har versjon 1 av denne routeren. Den er stabil og god, aldri noe tull.

Med router får nettverkskortet ditt IP-adresse tvert og du slipper også ergre deg over ventetiden i oppstart.

Du legger bare inn brukernavn og passord i routeren så styrer den resten. Og den logger deg automatisk på nettet ved forespørsel fra PCen. Hvorfor sitte og ergre seg over dette når det kan gjøres så enkelt? ;)

Dessuten er det utrolig praktisk i nettverk også. Plugg inn 4 pcer i routeren, vips så har alle internett og alle er koblet i lokalnett ;)

Routeren er Guds gave til verden :yes:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Har styrt på litt mer og fått lagt inn raspppoe. Takk for rutertips, men det er ikke min egen maskin så jeg tror ikke det blir aktuelt med noen utlegg.

Raspppoe ser ut til å funke greit uten å koble seg fra (virker litt tregt her nå men det er mulig jeg har fått solstikk). Har nettopp satt det opp, så jeg skal ikke si det for sikkert.

En pussig greie er imidlertid at jeg ikke får krysset av for "lagre passord" eller "koble til automatisk" - disse valgene er grået ut. Man må altså skrive inn passordet hver gang, dette kan muligens bli et irritasjonsmoment for dem som bruker maskinen.

Plutselig popper det opp en "Velkommen til Windows"-boks også, der man kan fylle ut brukernavn og passord, dette selv om jeg allerede er i Windows (velger "avbryt" når jeg får denne i oppstarten). Nå er ikke jeg så godt kjent med Windows 98, er det kanskje sånn at dette et hint om man må logge på med adminkonto for å sette innstillingene?

Finnes det noen måte (i Windows 98) å modde forbindelsen eller sette opp en manuelt, så nettet kobles til automatisk ved oppstart? Dette med å koble til bredbåndslinje manuelt virker noe gammeldags i 2004 (ja, jeg er klar over at operativsystemet ikke er det mest oppdaterte).

Lenke til kommentar

Så guds gave til verden er ikke bra nok? :!:

Neida, bare tuller...

Når du starter oppkoblingsvinduet for tilkoblingen, står det krysset av for "Husk passord"? Tror det var slik hvis jeg ikke husker feil da. Mulig at de kryssene du snakker om er grå fordi passordet mangler/ikke er lagret?

Sveinl.

Lenke til kommentar

De er grå både før og etter - kan ikke fylles ut. Merker meg også at pålogging går meget tregt. Lukker man forbindelsen mens nettleseren er oppe begynner et popup-helvete av små tilkoblingsbokser. Men så er det er vel strengt tatt aldri noen grunn til å koble av...

Får teste dette oppsettet en stund og høre hva eieren synes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...