Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter for 100 pcer..

Anbefalte innlegg

Hey! Eg er med i et Tech-crew på eit LAN som blir arrangert ca 3 ganger i året.. Vi har holdt LANet to ganger til nå.. Og hver gang har vi brukt en server som deler internettet. Det eg lurer på er som følger; er det mulig og rett og slett bruke en ruter til å dele internett til ca 100 pcer? Fordeler? Ulemper?

I skrivende stund så kan ikke eg så mye om det å sette opp en server som skal dele internett, så det hadde vert mye enklere visst eg kunne brukt en ruter ;)

Takker for alle svar :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.3com.com/prod/en_EU_EMEA/detail...es&sku=3C857-US

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116319&view=detailed

Denne ruteren har 4 porters switch innebygd, og kan dele ut opptil 253 IP'er.

Skulle holde det? :D

kommer aldri til å gå, de der klarer max 5 stk som bruker max linje før de går til hælvete. man må nok opp i 20 000 kr klassen for en router som takler så mye trafikk som 100 stk på et dataparty lager.

det beste er å bruke en kraftig pc med linux.

jeg regner med dere har en 100 mbit linje eller noe lignede? å en vanlig router har normalt en routing hastighet på 20-50 mbit hvis en bruker den. så en vanlig router vil ikke takle å dele en sånn linje på 100 stk

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

kommer aldri til å gå, de der klarer max 5 stk som bruker max linje før de går til hælvete. man må nok opp i 20 000 kr klassen for en router som takler så mye trafikk som 100 stk på et dataparty lager.

jeg regner med dere har en 100 mbit linje eller noe lignede? å en vanlig router har normalt en routing hastighet på 20-50 mbit hvis en bruker den. så en vanlig router vil ikke takle å dele en sånn linje på 100 stk

Beklager, men det tror jeg er tull. Du må ikke glemme at nat er en forholdsvis enkel operasjon, og at mange rutere (sparkLan.rutere i alle fall) faktisk kjører linux, dog ikke på en svært kraftig prosessor.

Hvorfor ikke prøve? Dere får sikkert låne en slik ruter av en tilfeldig forbipasserende, så kan dere plugge i vei og se hva som skjer. Dere har en løsning som virker - så ha den i bakhånd mens dere tester en times tid.

Lenke til kommentar

Beklager, men det tror jeg er tull. Du må ikke glemme at nat er en forholdsvis enkel operasjon, og at mange rutere (sparkLan.rutere i alle fall) faktisk kjører linux, dog ikke på en svært kraftig prosessor.

Hvorfor ikke prøve? Dere får sikkert låne en slik ruter av en tilfeldig forbipasserende, så kan dere plugge i vei og se hva som skjer. Dere har en løsning som virker - så ha den i bakhånd mens dere tester en times tid.

prøvde selv på et lan med en linksys router på en 34 mbit linje gikk jævlig treig når det var 7 stk som brukte linja max da klarte den ikke lengre å dele ut ip'er osv

Lenke til kommentar

Det er jo bare å bruke routeren som dhcp server (dele ut iper).

isp>router>switsher

Det er vel ikke så lurt å koble flere switsher i routeren da dette vil bli en flaskehals.

Ellers kan dere jo skaffe en villig data (en brukt en til et par tuse nburde holde) og installere clarc connect (linux disort beregnet til dhcp, brannmur osv.). Da får dere vil litt bedre kontroll.

Men en merke router burde klare å gjøre jobben helt kurant!

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart brukt en vanlig pc (p3 500+) m/256MB ram eller mer og to nettkort. Med m0n0wall software, da har du enkelt styring av config via web og kan shape trafikken så ikke noen få brukere kan bruke alt. (du kan for eks prøve Magic Shaper som ligger i sisste beta versjonene)

m0n0.ch/wall er adressen til m0n0wall

--

RF

Lenke til kommentar

Vi har brukt denne lille, billige routeren på LAN med mellom 40 og 50 PCer..

Det fungerte veldig bra

EDIT: 10 Mbits linje

Endret av zorm
Lenke til kommentar

Hei !

Jeg er i samme situasjon som deg; arrangerer ofte LAN for ca 100 personer.

Vi kjører en egen gammel PC som router. Vi har en P3 733MHz, men det vil funke fint med en mindre.

2 nettverkskort og legg inn ClarkConnect som operativsystem (spesialtilpasset Linux som er SVÆRT enkel i bruk, konfigureres via web). www.clarkconnect.org

Her kan du også sette båndbreddebegrensning på brukerene, slik at ikke en av deltagerene kjører i gang DC++ og tar opp all båndbredde.

Funker fint som f...

Vi har også satt den opp til å dele ut IP-adresser, slik at denne saken er egentlig den eneste serveren som trengs.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

tja.

for det første vil en logg på en ruter gå i frø når den har minst 100 pcer som bruker linja. det er en ulempe.

men det skulle gå veldig fint med en ruter til dette

ett annet problem vil være diverse porter som er utilgjengelig siden man har ett problem med forwarding av disse folk vi da beggyne å klage.

men med en pc med smoothwall kan man holde alle porter åpne og ingen vil klage.

ett annet problem er at alle kjente programer som shareaza. edonkey dc og bit torrent vil lage mye traffik i logen som tcp syn. og vil fylle loggen til ruteren og dermed vil den "låse" seg.

min anbefaling en eldre pc med to nic ca 10 Gb disk plass til proxy og med smoothwall linux distrubisjon alt settes opp fra ett enkelt web grensesnitt

Lenke til kommentar

OIOIOI!!! Mange svar! :D Eg har en ruter liggende hjemme, jeg kan jo ta med den på neste lan da for å se om det går.

Sist gang hadde vi vel 10Mbit linje...

Angående Clarkconnect, eg har ingenting erfaring med linux, og iallefall ikke med clarkconnect. Hvil dere si at det ikke blir noe stort problem for meg å sette opp server med det programmet? :hmm:

Lenke til kommentar
Angående Clarkconnect, eg har ingenting erfaring med linux, og iallefall ikke med clarkconnect. Hvil dere si at det ikke blir noe stort problem for meg å sette opp server med det programmet? :hmm:

Nei, det gjør det ikke. Smoothwall er kanskje enda lettere i og med den er skreddersydd kun som router.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det gjør det ikke. Smoothwall er kanskje enda lettere i og med den er skreddersydd kun som router.

egentlig er det en skreddersyd brannmur.

men en av jobbene til en brannmur er å rute traffikk.,

Lenke til kommentar

Har akuratt lest igjennom tråden og må si meg enig med agvg. Skal du løse dette bør du enten gå for cisco el. tilsvarende (som koster skjorta). Eller få opp en linuxbox. Bruk de to timene det tar for å komme igang, og jeg lover deg at veien tilbake til plastikk boksene virker lengre enn veien frem til mål med linuxboksen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...