Gå til innhold

feil deler eller bare en rævva data???

Anbefalte innlegg

Jeg har en Aopen maskin som jeg kjøpe fra multicom for ca litt over et år siden. Da ble lyden borte titt og ofte i spill. Siden nå har jeg kjøpt et Hercules kort. Jeg kjøpte deler etter hvert til den for utgangspunktet var en duron 750mhz og et 8 mg ati (dritt) kort og 128 sd ram. Er ikke sikker på hva som var det første men noe av det måtte være ramen som var en 512 sd ram brikke. Og etter hvert fikk jeg også satt inn et Geforce 2 mx 400 mb sd ram. Jeg vet ikke når det begynte men i hvertfall stoppet maskina mitt i spill og anti virus progam og litt av vert akkurat når den ville. Denne kunne henge seg opp etter både 20 og 50 minutter. Dette gjør den fortsatt og d forbanner meg.

Det er liksom ikke bare programmet som henger seg opp, men hele datan. Og da innebærer det musapila på skjermen.(!)

Flere sier at det kan være at jeg har deler som ikke passer sammen. Dette er i hvertfall hva som sitter i møkka boxxen nå:

Aopen ak 33 hovedkort

duron 750 mhz

1x 128 sd ram(133)

1x 512 sd ram(133)

asus 7100 Geforce 2 mx 400 64mb sd ram pro se

richo 7200 mp a(!)20x/10/40

også en stygg 52x cd rom da...

hercules game theater 6.1

ethernet eteller anne netverkskort

Hvis det finnes en eller annen der som kan tenke seg hva som har krasja på den maskina så send mail eller et eller annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

bob_kaare skrev (2002-04-29 19:23):

Jeg har en Aopen maskin som jeg kjøpe fra multicom for ca litt over et år siden. Da ble lyden borte titt og ofte i spill. Siden nå har jeg kjøpt et Hercules kort. Jeg kjøpte deler etter hvert til den for utgangspunktet var en duron 750mhz og et 8 mg ati (dritt) kort og 128 sd ram. Er ikke sikker på hva som var det første men noe av det måtte være ramen som var en 512 sd ram brikke. Og etter hvert fikk jeg også satt inn et Geforce 2 mx 400 mb sd ram. Jeg vet ikke når det begynte men i hvertfall stoppet maskina mitt i spill og anti virus progam og litt av vert akkurat når den ville. Denne kunne henge seg opp etter både 20 og 50 minutter. Dette gjør den fortsatt og d forbanner meg.

Det er liksom ikke bare programmet som henger seg opp, men hele datan. Og da innebærer det musapila på skjermen.(!)

Flere sier at det kan være at jeg har deler som ikke passer sammen. Dette er i hvertfall hva som sitter i møkka boxxen nå:

Aopen ak 33 hovedkort

duron 750 mhz

1x 128 sd ram(133)

1x 512 sd ram(133)

asus 7100 Geforce 2 mx 400 64mb sd ram pro se

richo 7200 mp a(!)20x/10/40

også en stygg 52x cd rom da...

hercules game theater 6.1

ethernet eteller anne netverkskort

Dersom du i løpet av denne tiden ikke har formatert C: og reinstallert Win98 som jeg antar at du kjører, vil jeg anbefale at du forsøker det... Husk backup! Det kan ligge en del driver-rester her som er vanskelige å bli kvitt uten en ny-innstallering...

Quote:

Hvis det finnes en eller annen der som kan tenke seg hva som har krasja på den maskina så send mail eller et eller annet.

Hmm, et eller annet...? Er dessverre tom for nervetabletter selv :smile:

Lenke til kommentar

Vet ikke, men en av mine maskiner takler ikke 128 og 512 sammen selv om den skal det. Det er også så mye forskjellig ram der ute at det er ikke sikkert de passer sammen.

Du kan og prøve å bytte plass på ram brikkene. Det har funket for meg før.

Lenke til kommentar

Quote:

bob_kaare skrev (2002-04-29 20:18):

jeg bruker ikke 98 se no mer.

bruker me og det meste annet.

Hva kan jeg gjøre for at det skal fungere med ramen da?

eller skal jeg bare selge den. Rammen har tross alt gått opp i pris!!!
:)

Prøv i første omgang og teste RAM'en som det blir sagt over... Først den minste brikken for å se om problemet oppstår igjen, deretter den største... Dersom problemet fortsetter uansett brikke finnes det en sjanse for at problemet ligger et annet sted... En BIOS oppdatering dersom dette ikke er gjort ville være mitt første valg...

Lenke til kommentar

Takk for tipset fra alle om det med rammen!

Nå gikk maskina fint uten problem i en og en halv time. Dette har nok ikke skjedd på lenge. Det eneste jeg gjorde var å ta ut rammen!!

Hva skal jeg gjøre med den nye rammen da? Det er dritt å ha en 512 brikke liggendes å slenge!!! Tross alt så er 128 mb lite hvis du skal få litt ytelse. I hvertfall hvis Win2k eller Xp pro skall inn igjen!!

Lenke til kommentar

Quote:

bob_kaare skrev (2002-04-29 22:35):

Takk for tipset fra alle om det med rammen!

Nå gikk maskina fint uten problem i en og en halv time. Dette har nok ikke skjedd på lenge. Det eneste jeg gjorde var å ta ut rammen!!

Hva skal jeg gjøre med den nye rammen da? Det er dritt å ha en 512 brikke liggendes å slenge!!! Tross alt så er 128 mb lite hvis du skal få litt ytelse. I hvertfall hvis Win2k eller Xp pro skall inn igjen!!

Har du prøvd 512MB'en alene? Dersom den virker, selg den lille :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 22:48, t-paul skrev:

Quote:

On 2002-04-29 19:26, letmein skrev:

Kast'n og kjøp ny.. :razz:

Ja, kjøp en Macintosh heller, så slipper du slikt tull :smile:

ugh... Kjøp i så fall en med Mac OS X. Pre X er ikke værdt det spøtt.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan huske, har alle win9x kjerner problemer når de får 512mb ram eller mer.

Det finnes patch for dette, men det er ikke alltid denne patchen virker, så jeg ville uansett ikke anbefalt noe mer enn maks 512mb ram på en maskin som kjører win9x kjerne. Problemene starter jo som sagt fra 512 og oppover.

Det du kan gjøre er å ikke la Windows styre det virtuelle minne og heller styre det selv. Sett 256 som minium og 1024 som maks. Funket greit for meg sist jeg kjørte en maskin med win9x. Har gjort dette på modern's maskin og den er 100% stabil.

Send gjerne mail om du lurer på noe mer :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...