Gå til innhold

Headset til min kjære ipod mini

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilket headset jeg burde kjøpe. hva er det beste alternativet for meg om jeg er villig til å betale opp til 1200 kr for dem!? Vil helst ha svar fra noen som kan dette og selv har prøvd dem. (vil ikke ha svar der dere gir navnet på noen fete PC headset som er umulige å drive med min lille ipod hehe. Holdt på å gjøre denne tabben ved å kjøpe meg det dyre Koss headsettet (titanium et eller annet med gullfarge.) )

Glade for alle svar jeg får! (ps: hvis dere vet om noen VELDIG gode som er billigere enn 1200 kr så gjerne gi navnet på disse også! hører mange anbefaler Koss PortaPro, men det må vel finnes enda bedre hodetelefoner til mp3 spillere.)

På forhånd takk!

Vennlig hilsen meg

Moonscape

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok ikkje prøvd dei eg anbefale, men lest mange testar og brukartilbakemeldingar.

Grado SR-60 skal vere meget bra.

Sjå her, nesten innanfor budsjettet, men du får dei kanskje billegare andre plassar.

Viss du vil ha pluggar så skal Shure e2c og Etymotic ER6 vere MEGET bra og omtrent i ditt prisområde.

I lavare prisklasser skal Sennheiser PX200 vere meget bra, og Koss PortaPro viss du like mykje bass.

Sjå også på dyrare alternativ hjå Sennheiser. Veit dei har eit par alternativ i 500 serien som skal funke bra med bærbare einingar.

Les ellers på headphone.com

og SØK I FORUMET!

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å anbefale PortaPro.... ;)

Til 1.200,- får du mye fint. En personlig favoritt er Beyerdynamic DTX900. Til prisen er denne virkelig knallbra. Jeg sammenliknet den med mye annet rart, mange dyre Sennheisere og Beyere, og den kom meget god ut av dette. iPod'en skal ikke ha noen problemer med å drive denne godt. Den har også god bass som burde passe iPod'en bra.

Sennheiser HD280 Pro er også et godt valg. Denne er veldig lukket, og isolerer hele 32 dB. Det er kanskje ikke det du er ute etter, men den låter meget bra og passer godt til iPod.

Sennheiser HD555 er litt mer "classy" og passer kanskje ikke så godt til utendørs bruk? Men lyden er raffinert og skikkelig hifi. Litt mer tungdreven, men iPod'en skal greie denne også.

Til slutt Beyerdynamic DT231 som er et kupp til prisen. Jeg synes dette kanskje er en av de beste i prisklassen under 1.000,-. Den ser kanskje ikke lite fancy ut som de andre, men lyden er helt suveren. Lettdreven og lukket er den også. Verdt en veldig nøye vurdering.

Da har du jo litt å titte på. :)

Ta en titt på www.headfi.com også, uvurderlig ressurs for hodetelefonbrukere.

Endret av JensL
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene så langt!

Hittil liker jeg kanskje Beyerdynamic DTX900 og Sennheiser HD280 Pro best, men er fremdeles åpen for flere forslag!

Btw, hvordan vet man om mp3 spilleren har problemer med å drive hodetelefonene eller ikke? :)

(liker godt at hodetelefonene er lukket btw. Så jo egentlig er jeg ute etter noe slikt. men hadde ikke gjort noe om de hadde vært kanskje et par hundre kroner billigere (ikke at det spiller så altfor stor rolle, men.)

Uansett takk. Venter spent på enda fler forslag så jeg kan få bestemt meg for en.

Lenke til kommentar
Btw, hvordan vet man om mp3 spilleren har problemer med å drive hodetelefonene eller ikke?

En slags regel man kan bruke er at impedansen burde være UNDER 100-120 ohm, og følsomheten burde være OVER 98-99 dB.

F.eks. Sennheiser HD595 har en impedans på 120 ohm, så den kan virke tungdreven. Men følsomheten er på 104 dB, så det oppveier en god del. Så denne skal være grei å drive høyt nok av bærbare spillere.

Sennheiser HD650 har 300 ohm, da hjelper det ikke med en følsomhet på 103 dB, denne får du ikke tilstrekkelig volum på fra en bærbar sak, her må det hjelpes med en forsterker.

Enda fler alternativer...?

Grado kan jeg ikke anbefale hvis du ikke skal kjøpe dem direkte fra USA. De er hysterisk overpriset i alle andre land enn USA. Teit forretningsfilosofi fra Grado. De er bra, men ikke så bra.

AKG er litt vanskelig å få tak i her i Norge, og det er ofte ganske dyre og store/klumpete saker. Mange er også tungdrevne. Hvis du holder til i Oslo, kan du stikke innom den lydbutikken i Torggata, rett over gata for Sportslageret, husker ikke hva den heter. Det er IKKE Lyric Hifi, de har bare dyre Stax hodetelefoner.

Sony er desto lettere å få tak i, men mange av hodetelefonene deres er ikke gode nok når det kommer til lydkvalitet vs. pris. Spesielt DJ-modellene deres får elendig kritikk, de passer ikke til hifi ihvertfall. Sony har noen som er bra, men de er enten vanskelig å finne eller svindyre. Skal man kjøpe Sony bør man sjekke og teste GRUNDIG først.

Philips har også mye dritt, men den som heter HP890 skal være et hederlig unntak. Prisen skal være under 1.000,- og de er meget behagelig å ha på. Kan faktisk finnes på Elkjøp hvis man er litt heldig. Verdt en titt/test.

Koss er meget lett å få tak i, men her er det også mye dritt. Koss selger meget godt i Norge, fordi de er meget godt distribuert. Sånn sett har de vært veldig flinke. Noen av hodetelefonene deres er selvfølgelig helt greie, men det er mye dårlig der også, så det er greit å lese litt uavhengige tester av folk som har peiling.

Shure har noen meget gode øretelefoner. E2c ligger vel ca. 890,- og blokkerer godt ute støy. Det er ikke alle som liker å bruke slike, da de kan presse litt i øregangen. Dessverre er det litt vanskelig å få testet dette på forhånd. Også vel verdt en titt. Komplett har visst disse. Et alternativ her er Etymotic ER6. Disse er noe dyrere enn Shure, men er veldig anerkjente og respekterte i miljøet.

Føler du deg skikkelig entusiastisk, kan du bestille Audio-Technica fra Audiocubes i Japan. A-T eksporterer egentlig ikke hifi-hodetelefonene sine, og de er knallbra, så her kan du virkelig ha noe som ikke de andre har. De sender til Norge for en billig penge faktisk. De lukkede hodetelefonene fra A-T er spesielt bra.

Jeg holder nok enda noen knapper på de jeg allerede har nevnt fra Sennheiser eller Beyerdynamic, men nå har du jo litt mer info... :)

Lenke til kommentar

Åhja, lytting er knallviktig. Det er tross alt DINE ører som skal tilfredsstilles... :p

Hifi Centeret og klubben har litt i butikkene, mye Grado, så se godt på prisene. Sammenlikn gjerne Grado-prisene med www.headphone.com. Ganske guffent.

Dere har vel ikke Spaceworld i Trondheim? Jeg har sett Beyerdynamic hos dem, her i Oslo.

Lenke til kommentar

Jo vi har spaceworld i Trondheim :D men den er liten i forhold til den i oslo (mener jeg har vært innom den i oslo hvertfall)

Btw: de har jo et par AKG hodetelefoner på hi-fi centeret. Det ene settet anbefaler de sammen med ipod. Her en en test av dem der de kommer ganske bra ut ser det ut som.

du kan jo ta en titt og se hva du syns... AKG K-301 XTRA

Lenke til kommentar

Joa, AKG K301 Xtra skal ikke være så aller verst, faktisk. Bare pass på at det virkelig er Xtra-utgaven. Det finnes en som bare heter K301, og den er ikke så bra.

Jeg har ikke hørt denne selv.

Den drives lett av iPod'en.

Men...AKG har ofte hatt en ganske slank lyd, lite bass altså. De er forsåvidt ganske "korrekte" når de spilles fra en forsterker, men fra en allerede bass-svak iPod, kan det kanskje bli litt kjedelig lyd.

Her er litt feedback fra Head-fi:

http://www5.head-fi.org/forums/showthread....&highlight=k301

I norske Lyd & Bilde fikk de ganske ok kritikk, også i en test i et svensk blad. Ikke testvinner, men ikke sist heller. I Lyd & Bilde ble forresten Beyer DT231 testvinner... ;)

Lenke til kommentar

Jaja nå har jeg vært på 3 forskjellige butikker og fått testet:

Sennheiser HD280 Pro : Ganske fin lyd, men siden det er en lukket modell så blir lyden liksom litt "vakumpakket" hvis du skjønner meg hehe. Og de var ikke de som satt best på hodet, fordi de trykket meg liksom litt i toppen + at de var tunge. Allikevel er de ikke helt ute av bildet, pga den skjermede og gode lyden.

Sennheiser HD497: joda! så absolutt ikke vonde å ha på. ganske behagelige faktisk. Fin lyd var det også, men kunne kanskje tenkt meg noen som er enda litt kraftigere på bassen, og noen som skjermer lyden litt bedre.

AKG K101 : Hva kan jeg si? Joda de var ikke så ille å ha på, men hva betyr det når de er totalt ubrukelige til å spille musikk. Diskanten ga skrapelyder (selv om jeg spilte av fra en ordentlig og stor CD spiller til flere tusen) og resten av lydbildet var ikke noe særlig bedre.

AKG K301 Xtra: hmm da jeg prøvde disse var jeg begynt å bli litt irritert på ekspeditøren som jobbet på hifi centeret og ikke engang visste hva forskjellen på lukkede og åpne hodetelefoner var. Ikke noe hjelp å få av ham. Men men nok om det.

Disse satt veldig godt på hodet, lyden var vesentlig bedre enn lillebroren men allikevel var jeg ikke fornøyd. må nok si at disse også er ute av bildet! Sry AKG, men hodetelefonene var ikke gode nok for mine ører hehe.

Sony DJ hodetelefonene: Disse skjermet lyden utrolig godt, men lyden kom jo bare så vidt fram til øret omtrent ;). Neida de var liksom helt greie, men var ikke noen fin hifi lyd der nei.

Sony et eller annet til 600-700 kr: Jeg lyttet og begynte å le for meg selv. Disse var uten tvil bedre på diskant og mellomtone enn begge AKG hodetelefonene og også Sony DJ hodetelefonene. Bare synd at de ikke skjermet noe særlig lyd. (det er litt viktig for meg siden de også skal brukes på skolen.)

Fikk testet noen flere også (billigere typer) men de var ikke noe tess.

Skal høre på et par hodetelefoner til fra Sennheiser som sies å være litt bedre enn Sennheiser HD497 når de får de inn på Hifi Klubben! (skulle komme inn i neste uke håpte de) Vil gjerne også få prøvd Beyerdynamic DTX900 samt Beyerdynamic DT231, men vet ikke hvor disse selges i Trondheim. Noen som vet det? Du JensL nevnte spaceworld. Skal sjekke der.

:D Føler meg litt klokere på headset allerede

:w00t:

Endret av Moonscape
Lenke til kommentar

Dæggern! Mye bra tilbakemeldinger der. Fint at noen virkelig tar seg tid til å høre på mer enn én hodetelefon.

Så AKG'ene var såpass dårlig, ja. Tror nok de satser mest på de dyrere studio-hodetelefonene. Men, litt skuffende.

Sennheiser HD280 Pro har jeg faktisk selv, og den er litt sær. Det er vel den hodetelefonen på markedet som trenger mest innkjøring før lyden åpner seg skikkelig. Det er faktisk merkbare forskjell etter 30-50 timers bruk. Noen påstår at de ikke er fullt innkjørt før etter 500 timer, men det er nok å ta i litt.

Håper du får prøvd Beyer DT231 eller også kanskje Beyer DT250, sistnevnte er virkelig en bra lukket hodetelefon, men koster litt. Det burde være mulig å prute den ned til 1.500,-. Dønn solid bygget.

DTX900 er meget bra til prisen, men de er helt åpne, så det passer kanskje ikke så bra.

Sennheiserne de snakket om, var sikkert HD515 eller HD555. Disse to lager meget bra lyd, men er også helt åpne. HD555 er bare en hundrings dyrere, og er absolutt verdt det.

Du får ta en runde til, og si i fra åssen det går. Absolutt interessant!

Lenke til kommentar
Her har du en link til en webshop der dem bl.a. selger hodetelefoner:

www.audiocubes.com

Audiocubes er absolutt digg. Jeg har faktisk brukt dem en gang. Ting fungerte aldeles utmerket. Frakta er faktisk ikke så ille, ca. $20 for en stor hodetelefon.

De er kanskje ikke de billigste, men de er dønn seriøse.

Litt moro å ha noe som ikke så mange andre har.

Audio-Technica lager meget bra hodetelefoner som normalt ikke eksporteres ut av Japan.

Er man ute etter DYRE ting, finnes også www.audiocubes2.com

Artig å bare titte der. :p

Lenke til kommentar
Sennheiser HD280 Pro har jeg faktisk selv, og den er litt sær. Det er vel den hodetelefonen på markedet som trenger mest innkjøring før lyden åpner seg skikkelig. Det er faktisk merkbare forskjell etter 30-50 timers bruk. Noen påstår at de ikke er fullt innkjørt før etter 500 timer, men det er nok å ta i litt.

Det at det tar en 30-50 timer for å få dem skikkelig innkjørt tror jeg så absolutt, og enda disse var helt nye likte jeg lyden i dem ganske godt. Skulle likt å hørt dem etter at de var blitt godt innkjørt! De ligger faktisk fortsatt og lurer i bakhodet mitt, men må få prøvd noen fler før jeg bestemmer meg ;)

Håper du får prøvd Beyer DT231 eller også kanskje Beyer DT250

Disse har jeg veldig lyst til å prøve! Om jeg så må lete rundt i alle butikkene i hele byen for å finne dem! Hadde selvsagt også vært kult å hatt et par Audio-Technica hodetelefoner, men er litt dumt å kjøpe når jeg ikke vet hvordan de låter :p.

Du får ta en runde til, og si i fra åssen det går. Absolutt interessant!

Det blir nok en ny runde igjen innen 2 uker. Venter til de får inn de modellene de snakket om (er nok de du mente ja: HD515 eller HD555) , så skal jeg gladelig fortelle om turen :thumbup:

Endret av Moonscape
Lenke til kommentar

Hei, jeg ville anbefale disse : Audio-Technica ATH-L3000 Headphones with AT-DHA3000 Amp $5,199.00

De er helt rå!

;)

litt utenfor prisklassen din Moonscape.

1 2 3 Roven ;)

Jeg personlig synes Koss Ur- 40 headsettet var virkelig en positiv overraskelse. De er billige men ganske gode. Men jeg er ikke akkurat en lyd kjenner igjen da :p. Herlig bass på de også. Jeg synes faktisk de var bedere enn ett par svære Koss headphones som koster 2000 ,- eller noe slikt, kan hende fordi at det var på en "konverter" til mini jack(?)

Btw:

Bading i morgen, i dammen?.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, om trådstarter gjør sitt valg vil jeg gjerne vite hvordan det ble, og hva det ble. Nå er det jo ikke all verden med kvalitet på mp3er da, men man merker nok forskjell på headset for det.

Jeg har også bestilt en slik en, kommer om 4 uker eller så...

Er ennå litt usikre på de medfølgende proppene, men jeg er ikke så keen på å laffe rundt med noen enorme øreklokker som man omtrent trenger ekstra nakkesstøtte for å kunne bruke...

Lenke til kommentar

f_audiotechnica_athcm7.jpg

129 US Dollars og disse er helt fantastiske. Tror neppe du finner bedre i samme prisklasse ;)

Features

Audio-Technica's 2003 Bang and Olufsen (A8) style stick earphones constructed with fashionable brushed Aluminum alloy for ultra light weight, rigidity, and portability

15.5 mm Diameter Driver delivers deeper bass, extended treble and higher fidelity, yet remains small enough to fit inside your ear

Neodymium magnet for maximum energy in minimum size; ounce for ounce, Neodymium is far more powerful than conventional Samarium Cobalt or Aluminum magnets

High frequency response of 10 - 45,000Hz

Stylish, Neck-Chain Cord

Long cord bushings on ear buds help prevent tangles, enhance durability

Gold-plated mini-plug for exceptional corrosion resistance, superb conductivity, low noise

Specifications

Type: Dynamic

Driver Unit: 15.5mm diameter

Diaphragm: 6 ì m double dome

Magnet: Neodymium

Cord: Neck Chain, 0.6m (remote friendly)

Plug: Gold-plated, Stereo straight Mini Plug

Impedance: 16 ohms

Sensitivity: 100dB/mW

Power handling capacity: 50mW

Frequency Response: 10 - 45,000Hz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...