Gå til innhold

Kva betyr PSU?!?

Anbefalte innlegg

utifra den guden Spawn0611 linket til bør du ha noe over 300 watt hvis du har 3 vifter og èn hdd (harddisk)... men jeg anbefaler deg å kjøpe ett annet skjerm kort!! det yter omtrent som et gf fx 5200!!!

prioritet ligg i prosessor og minne.. pc'n skal brukast til innspeling av musikk.

Lydkort har eg innebygt i ein synth/modul som vert kopla til pc'n gjennom usb.

greit... men et gfx 5200 koster bare 600 ikke 1000!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men viss pc'n min ser slik ut... kan nokon av dykk gje meg nokre gode råd?

Da ville jeg heller valgt amd athlon 64 og en skikkelg ram, corsair xms eller noe.

Her har jeg satt sammen noe til ca. samme pris:

Hovedkort

CPU (prosessor)

RAM

Harddisk

Skjermkort

Jeg vet det bare er 512 Mb ram, men dette er en veldig kraftig ram som vil virke veldig bra i spill og lignende.

Og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta IDE disk, og ikke S-ATA, det er masse problemer med å instalere en SATA disk! mye lettere å velge en IDE disk, velger du maxtor får du ATA 133 også.

Jeg ville heller lagt litt mer penger i et skjermkort (sapphire 9800 pro) heller gå litt ned på prosessor (AMD Athlon 64 3200 holder i masse vis) eller harddisk(du trenger nok ikke mer enn 200gb).

Og Husk, en kraftige PSU, men la deg lure av høy tall og lave priser, velg en 400 watt til over 500 kr.

Det var noen tips fra meg.

MVH

Strike8

Lenke til kommentar
Men viss pc'n min ser slik ut... kan nokon av dykk gje meg nokre gode råd?

Da ville jeg heller valgt amd athlon 64 og en skikkelg ram, corsair xms eller noe.

Her har jeg satt sammen noe til ca. samme pris:

Hovedkort

CPU (prosessor)

RAM

Harddisk

Skjermkort

Jeg vet det bare er 512 Mb ram, men dette er en veldig kraftig ram som vil virke veldig bra i spill og lignende.

Og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta IDE disk, og ikke S-ATA, det er masse problemer med å instalere en SATA disk! mye lettere å velge en IDE disk, velger du maxtor får du ATA 133 også.

Jeg ville heller lagt litt mer penger i et skjermkort (sapphire 9800 pro) heller gå litt ned på prosessor (AMD Athlon 64 3200 holder i masse vis) eller harddisk(du trenger nok ikke mer enn 200gb).

Og Husk, en kraftige PSU, men la deg lure av høy tall og lave priser, velg en 400 watt til over 500 kr.

Det var noen tips fra meg.

MVH

Strike8

takk for tips.

Kva meir skiller ein IDE og ein S-ATA disk då, bortsett frå at S-ATA skal vera vanskelegare å installera?

Lenke til kommentar

S-ATA er noe kjappere enn P-ATA (IDE som det blir nevnt her), det er den store forskjellen. At en P-ATA disk er ATA 133 har egentlig lite å si, da de færreste P-ATA disker klarer stort over 60-70Mb/s i overføringshastighet.

Teoretisk skal ATA133 klare 133Mb/s og S-ATA 150Mb/s, men ingen av de er i nærheten uansett hvordan du vrir og vender på det i praktisk bruk.

Lenke til kommentar

Tenkte kanskje jeg skulle forklare forskjellen på P-ATA og S-ATA også.

Merk: Dette er bare teori om seriell kontra paralell overføring, ikke den faktiske virkemåten til P-ATA eller S-ATA, men det kan kanskje gjøre forskjellen mellom P-ATA og S-ATA litt tydligere for noen..

P-ATA (P'en står for parallell): Her blir alle data overført parallellt. Vi tenker oss at vi skal overføre en byte (8 biter). Ved parallell overføring så kan vi f.eks. bruke 8 ledere som sender over hver enkelt bit samtidig i hver sin leder. Dette er i teorien den kjappeste måten å overføre en byte på. En tilsvarendse rask seriell overføring måtte altså sendes 8 ganger så fort for å få den samme kapasiteten pr. sekund.

Men det skjer noe mer når vi sender strøm gjennom en leder, det blir dannet et elektromagnetisk felt rundt lederen. En kan på en måte si at en strømførende leder fungerer som en antenne som sender EM-stråling rundt seg. Denne EM-strålingen kan bli tatt opp av andre ledere i nærhetene og kan da bli forstyrret. Spesielt skjer dette ved høye strømmer eller frekvenser.

Den første ATA standarden var ATA33, der var hastigheten på overføringen såpass liten at denne EM-strålingen ikke forstyrret overføringen i nærliggende ledere. En ATA-kabel er jo som kjent 40 ledere ved siden av hverandre, og det er derfor mange muligheter til at dataoverføringen i en slik kabel kan bli forstyrret av EM-strålingen i den samme kabelen.

Når harddiskene begynnte å nærme seg den teoretiske grensen på 33Mb/s i en ATA33-kabel, så måtte en finne en måte hvor en kunne minske forstyrrelsen i kabelen. Det de da gjorde var å legge til en ekstra leder for hver av de 40 lederne. Disse ekstra lederne fungerte da som skjerming hvor de tok opp mye av EM-strålingen og ledet den til jord. Nå kunne de doble den teoretiske overføringshastigheten til 66Mb/s og kalte derfor denne for ATA66. Denne skjermingen fungerte tilfredstillende og blir brukt også på ATA100 og ATA133.

Men ved enda høyere hastigheter så var heller ikke dette bra nok, og en måtte finne på en ny løsning. Parallell overføring er i teorien raskere, men pga EM-strålingen så fungerer ikke dette sikkert nok. Så noen kloke hoder tenkte at dersom en sender data serielt fort nok, så slipper en både en fortyrrende EM-stråling som kan tas opp i parallelle dataledere og samtidig få en ytelse som overstiger ytelsen i parallell overføring.

EM-strålingen i en seriell overføring forstyrrer ikke i like stor grad da det bare er en dataleder som overfører data i en S-ATA-kabel. (Det er selvsagt flere ledere i en S-ATA-kabel, men disse sender ikke data.) En kan da sende data med så høy hastighet at det overgår den teoretiske grensen på 133Mb/s (ATA133) i en P-ATA disk.

S-ATA har i dag en teoretisk grense på 150Mb/s, men en ny S-ATA-standard som kan klare en teoretisk overføring på 300Mb/s er på trappene.

Pr. i dag er det ikke så store ytelsesforskjeller mellom en god P-ATAdisk og en S-ATA-disk. Men den forskjellen kommer til å bli større når det kommer disker som støtter den nye S-ATA300-standarden.

Urrk.. vet ikke om noen blir noe klokere av dette, jeg. Myyye tekst... :blush:

Lenke til kommentar

Bra med info om dei her. Eg skjønar at det er ein del skilnad på dei.

Men det var ein som nemte lenger oppe at S-ATA diskar var meir bal med i installeringen... Nokon som kan gå litt djupare på akkurat det?!

Kom forresten på ein liten ting til.... Fins det straumforsyningar som lagar mindre støy enn andre, eller er det mykje likt?

Vil helst ha ei maskin som lagar så lite støy som mulig.

Endret av andraun
Lenke til kommentar
Men det var ein som nemte lenger oppe at S-ATA diskar var meir bal med i installeringen... Nokon som kan gå litt djupare på akkurat det?!

Hei igjen.

Det var jeg som nevnte at SATA disker er vanskeligere å instalere enn IDE disker.

Når jeg bygde min pc for ca. 6 mnd. siden tenkte jeg som så at jeg kunne like gått kjøpe meg en sata disk, de er jo kjappere og sånt.

Men da jeg skulle starte den opp kom problemene. for det første har jeg RAID (et system som gjør at man kan ha egne harddisker for backup) på mitt hovedkort.

Og med en sata disk, TROR jeg den regner med at man skal bruke det.

Men uansett så fant ikke maskinen harddisken før jeg leite webben rundt for drivere og informasjon om denne "RAID'en"

Jeg måtte altså ha drivere for Både Raid og harddisk, men med en vanlig IDE disk trenger man ingen av delene, da er det bare å starte opp med en windows/linux cd og legge det inn med en gang.

+ at når jeg endelig fikk den opp ble det masse problemer med å partisjonere den, måtte ha et eget program for det.

PS: det var en som sa at IDE kabler er my større enn sata kabler, det stemmer det.(du har sikkert sett flatkabler)

Men man kan få kjøpt IDE kabler som er runde, vel og merke ikke like små som sata kabler men de tar vesentlig midre plass. SLIKE

Man kan få dem i mange farger hvis du ikke liker gult ;)

Lenke til kommentar

Strømforsyninger er veeeldig forskjellige på det området...

Noen bråker mye mer enn andre...

Hvis du bruker google, eller søker her på forumet(evt.hw.no) så finner du sikkert mange tester av PSU'er... Der får du svar på det du lurer på...

Edit: Ikke for å leke MOD, men hvis du vil vite noe, så er google veien å gå..:love:

Edit2: Skal du bare bruke maskinen til å spille inn musikk på???! For isåfall trenger du neppe et så dyrt system...

Lenke til kommentar
Strømforsyninger er veeeldig forskjellige på det området...

Noen bråker mye mer enn andre...

Hvis du bruker google, eller søker her på forumet(evt.hw.no) så finner du sikkert mange tester av PSU'er... Der får du svar på det du lurer på...

Edit: Ikke for å leke MOD, men hvis du vil vite noe, så er google veien å gå..:love:

Edit2: Skal du bare bruke maskinen til å spille inn musikk på???! For isåfall trenger du neppe et så dyrt system...

I hovudsak skal maskina nyttast til innspeling av musikk. Eg har teke bra i både på prosessor og minne for å vera sikker på at det ikkje blir noko problem å jobba med og spela litt større musikkfiler. Eg hadde i utgangspunktet tenkt ei maskin til 11-12 tusen, og det blir denne på. Og då legg eg lite vekt på skjerm og skjermkort.

Meinar du eg kan gå ned på prosessor og minne då? Og likevel køyre og jobbe med store musikkfiler uten problem?!

Edit: Nokon som har noko erfaring med dette kabinettet: Chieftec Dragon og veit om straumforsyninga her støyar mykje??

Endret av andraun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...