Trigger-Happy Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 (endret) Hei! Jeg lurer ganske enkelt på hva som er forskjellen på SVCD og VCD..? Begge er vel for å spille divx/xvid på en DVD spiller..? Men hvem skal jeg bruke ? Men hvem gir best kvalitet for å spille på en DVD-spiller? Endret 10. august 2004 av Trigger-Happy Lenke til kommentar
jokki Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Svcd er mpeg2, mens vcd er mpeg1. Kort forklart, støtter dvd spilleren din svcd så velger du svcd da det codecet gir best kvalitet. Kunne sikkert googlet frem noen tekniske spesifikasjoner, men jeg går utifra det ikke er nødvendig. Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Fra doom9.org: VCD is the oldest format of the bunch. It uses MPEG-1 compression at a fixed bitrate and offers VHS like quality, usually on 2 CDs (very short movie might fit on one CD, very long movies require 3 CDs). SVCD is a younger format and is MPEG-2 based. It allows LaserDisc like quality, usually on 3 or more CDs. SVCD allows you to use VBR encoding to distribute the bits more effectively and allows MPEG layer 1 and 2 audio. Theoretically it also allows for multichannel sound and VBR audio but this has never before been achieved due to the fact that there's virtually no player which actually would output the multichannel sound (usually all you get is 2 channel output). Both formats are essentially designed for standalone playback. VCD har, som det står ovenfor, lavere kvalitet enn SVCD. En god SVCD rip er tilnærmet like strøken som en DVD. Så vidt jeg veit har ikke VCD/SVCD noe å gjøre med DivX/Xvid - store kvalitetsforskjeller. Du skal kunne kjøre SVCD på de fleste DVD spillere uten at den må ha støtte for divx, xvid o.l. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Det er mpeg2 som brukes på dvd også så i praksis kan man si at en svcd er en 8dels dvd. Lenke til kommentar
Trigger-Happy Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Takk skal dere ha, da brenner jeg SVCD. Da kan man lage menyer i Nero også.. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Svcd minner mye om sone 1 dvd-kvalitet.... Lenke til kommentar
jokki Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 kan du utdype den der? Sonene skal ha ingen ting med kvaliteten på en dvd. en dvd er en dvd og på en dvd brukes mpeg2 som er det samme som på en svcd. Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 VCD=mpeg1 SVCD=mpeg2 Divx=mpeg4 mpeg4 er for komprimert for at de fleste spillere klarer å de-komprimere de. Lenke til kommentar
Trigger-Happy Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Jeg har prøvd å brenne en DVD-rip på ca. 700mb, men det står alltid at det er for løite plass på CD'ene når jeg skal brenne den i SVCD-format. Tar det mer plass å brenne en fil i SVCD-format..? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 VCD=mpeg1SVCD=mpeg2 Divx=mpeg4 mpeg4 er for komprimert for at de fleste spillere klarer å de-komprimere de. Øh, har da ikke noe å si med komprimeringsgraden. Mpeg4 er en annen komprimeringsmetode enn mpeg1 og mpeg2. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg har prøvd å brenne en DVD-rip på ca. 700mb, men det står alltid at det er for løite plass på CD'ene når jeg skal brenne den i SVCD-format. Tar det mer plass å brenne en fil i SVCD-format..? Oftest er problemet det motsatte at folk laster ned en svcd-fil (mpeg2 komprimert videofil) (ja jeg er så frekk og antar du har lastet ned...) på kanskje 800mb også skjønner dem ikke hvordan den skal få plass på cd'en. Ikke vet jeg hvorfor, men når man brenner som SVCD så får fila plass. Lenke til kommentar
Trigger-Happy Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 Jeg har prøvd å brenne en DVD-rip på ca. 700mb, men det står alltid at det er for løite plass på CD'ene når jeg skal brenne den i SVCD-format. Tar det mer plass å brenne en fil i SVCD-format..? Oftest er problemet det motsatte at folk laster ned en svcd-fil (mpeg2 komprimert videofil) (ja jeg er så frekk og antar du har lastet ned...) på kanskje 800mb også skjønner dem ikke hvordan den skal få plass på cd'en. Ikke vet jeg hvorfor, men når man brenner som SVCD så får fila plass. Men kan man ikke bare brenne en hvilken som heslt avi eller divx-fil i SVCD-format..? Eller har jeg misforstått noe nå.. Går det ikke ? Kan man konvertere filen først? Lenke til kommentar
Co0O Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Masse god info om disse tingene på http://www.afterdawn.com/guides/ Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Men kan man ikke bare brenne en hvilken som heslt avi eller divx-fil i SVCD-format..? Eller har jeg misforstått noe nå.. Går det ikke ? Kan man konvertere filen først? Må konverteres, les siden cosmo03X linker til. Endret 19. august 2004 av fjotten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå