Gå til innhold

VCD eller SVCD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra doom9.org:

VCD is the oldest format of the bunch. It uses MPEG-1 compression at a fixed bitrate and offers VHS like quality, usually on 2 CDs (very short movie might fit on one CD, very long movies require 3 CDs). SVCD is a younger format and is MPEG-2 based. It allows LaserDisc like quality, usually on 3 or more CDs. SVCD allows you to use VBR encoding to distribute the bits more effectively and allows MPEG layer 1 and 2 audio. Theoretically it also allows for multichannel sound and VBR audio but this has never before been achieved due to the fact that there's virtually no player which actually would output the multichannel sound (usually all you get is 2 channel output). Both formats are essentially designed for standalone playback.

VCD har, som det står ovenfor, lavere kvalitet enn SVCD. En god SVCD rip er tilnærmet like strøken som en DVD.

Så vidt jeg veit har ikke VCD/SVCD noe å gjøre med DivX/Xvid - store kvalitetsforskjeller. Du skal kunne kjøre SVCD på de fleste DVD spillere uten at den må ha støtte for divx, xvid o.l.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å brenne en DVD-rip på ca. 700mb, men det står alltid at det er for løite plass på CD'ene når jeg skal brenne den i SVCD-format. Tar det mer plass å brenne en fil i SVCD-format..? :dontgetit:

Oftest er problemet det motsatte at folk laster ned en svcd-fil (mpeg2 komprimert videofil) (ja jeg er så frekk og antar du har lastet ned...) på kanskje 800mb også skjønner dem ikke hvordan den skal få plass på cd'en. Ikke vet jeg hvorfor, men når man brenner som SVCD så får fila plass.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å brenne en DVD-rip på ca. 700mb, men det står alltid at det er for løite plass på CD'ene når jeg skal brenne den i SVCD-format. Tar det mer plass å brenne en fil i SVCD-format..?  :dontgetit:

Oftest er problemet det motsatte at folk laster ned en svcd-fil (mpeg2 komprimert videofil) (ja jeg er så frekk og antar du har lastet ned...) på kanskje 800mb også skjønner dem ikke hvordan den skal få plass på cd'en. Ikke vet jeg hvorfor, men når man brenner som SVCD så får fila plass.

Men kan man ikke bare brenne en hvilken som heslt avi eller divx-fil i SVCD-format..?

Eller har jeg misforstått noe nå.. Går det ikke ? Kan man konvertere filen først? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Men kan man ikke bare brenne en hvilken som heslt avi eller divx-fil i SVCD-format..?

Eller har jeg misforstått noe nå.. Går det ikke ? Kan man konvertere filen først?  :dontgetit:

Må konverteres, les siden cosmo03X linker til.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...