Gå til innhold

Filer låst av Windows

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det finnes en måte å tvinge windows til å frigjøre en fil?

Jeg har kommet over et problem nå med filsystemet(bruker NTFS i XP, SP1). Enkelte ganger jeg vil gi filen et nytt navn eller slette filen så kommer windows opp med en melding om at en annen bruker eller en prosess bruker denne filen og at jeg ikke får tilgang til å gjøre det jeg vil med fila.

Selv om jeg har lukket ned alle "logiske" programmer/prosesser som kanskje har lås på denne filen så er den fremdeles låst.

Enten er filen låst av et program/prosess som ikke har noe tilknyttning til filen(ikke noe tilknyttning som jeg kan se), eller så er det noe galt.

Noen som vet om en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er sannsynligvis låst av explorer som prøver å lese igjennom filen for å finne info om den (lengde, breddexhøyde osv - sånn som du ser på nederste linje i explorer).

Hvis det er .avi-filer som det er feil på (Typisk: avbrutt nedlastning, fake-filer fra p2p og sånn) så blir den ikke frigitt av systemet.

Du kan vel til en viss grad komme rundt det ved å stille om 'view'-valgene i explorer.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Det er for det meste avi filer som jeg ikke får lovt til å slette eller gi nytt navn, men det er også tomme mapper som gir meg problemer.. Når jeg har slettet alt i en mappe og da det kommer til å slette mappa kommer windows opp med en melding om at mappen ikke kan slettes fordi filen er ibruk..(mappen er tom)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...