Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

to adsl linjer = dobbel hastighet - mulig?

Anbefalte innlegg

Hei,

Det har seg nå slik at vi har 2 telefonlinjer inn til huset, begge disse er analoge telefonlinjer med eget abonnement/nummer

Har sett litt på muligheten ved og bestille enda en adsl linje for og oppnå dobbel hastighet.

Noen her som veit om en ruter som kan ha 2 linjer oppkoblet samtidig, og sammenkobler disse for og få dobbel hastighet?

Hvis dere kunne lagt ut noen linker til rutere her, hadde det vært fint.

Det jeg som sagt ønsker er at hvis jeg bestiller to 2048 linjer vil jeg ha 4096 i hastighet ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre, er å få full pakke for begge linjene, koble dem begge til en egen router (som du setter opp selv; BSD eller Linux?) og får den til å dele nettoppkoblingen.. Da får du 2 ip'er også.

Da kan du jo gi deg selv en ip, og resten av huset den andre.. ;)

Samt at du kan fordele trafikken (hvis linje A er så så mye belastet, legg nye oppkoblinger over på linje B... Hvis linje A er så så mye mer belastet enn linje B, så... etc.)

Lenke til kommentar

Hei,

Er dessverre ikke mulig for meg og skaffe 4mbit ADSL, da jeg må benytte adsl leverandører som leverer på telenor sitt nett.

Kan velge 4mbit sdsl, men dette synes jeg blir for dyrt.

Det jeg tenkte var og koble sammen to 2048/256 ADSL linjer.

Lenke til kommentar

Hei,

4 mbit sdsl koster kr 2499 pr mnd samt 4990 i etablering. directconnect.no var det billigste jeg fant. ADSL derimot koster meg 499 pr linje pr mnd, altså 998 pr mnd. Samt at etablering er under tusenlappen.

Så nei, slik jeg ser det blir det dyrere og velge en 4 mbit sdsl linje. Er jo også avhengig av leverandører som leverer på telenor sitt nett, da de er de eneste som er bygd ut her.

Lenke til kommentar

Det er klart andre fordeler også med å velge 2x 2mbit adsl'er fremfor en 4mbit. Du får høyere uthastighet og du kan også balansere endel last for å oppnå bedre resultater enn du ville fått med en 4mbit. Spesielt for ADSL sin del.

Har du sjekket Firstmile btw? Regner med det men måtte spørre.

Lenke til kommentar

tviler på at det finnes rutere til en pris du kan leve med til det bruket, en linuxbox derimot tror jeg du kan kjøre noe som heter bonding på og få det du ønsker...trenger ikke mer enn en gammel pentium eller så for å ha det og de er ikke akkurat bråkete heller :roll:

Lenke til kommentar
tviler på at det finnes rutere til en pris du kan leve med til det bruket, en linuxbox derimot tror jeg du kan kjøre noe som heter bonding på og få det du ønsker...trenger ikke mer enn en gammel pentium eller så for å ha det og de er ikke akkurat bråkete heller :roll:

Så en router i en katalog for en stund siden med 2 innganger.. under 2000 penger.. men hvems katalog var det???? Firmaet er dansk, og navnet begynne på dan hmmm den husken min...

Lenke til kommentar

Hei,

Ja, har sjekket med firstmile og co. De kan ikke levere, er dessverre kun Telenor som har bygd ut sentralen her.

Vil helst slippe og ha en maskin stående på hele tiden, da jeg skal ha dette utstyret på rommet mitt, og det er hot nok der inne allerede, så vil helst ikke ha utstyr som genererer varme. hehe. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det lar seg gjøre å få 100% "ekte" 4Mbit ved å koble sammen to linjer. P2P nett der du laster ned fra (eller opp til) flere kilder vil fungere greit, men f.eks FTP eller filer du laster ned via browseren vil du få maks 2Mbit (pr. fil).

Lenke til kommentar
Tror ikke det lar seg gjøre å få 100% "ekte" 4Mbit ved å koble sammen to linjer. P2P nett der du laster ned fra (eller opp til) flere kilder vil fungere greit, men f.eks FTP eller filer du laster ned via browseren vil du få maks 2Mbit (pr. fil).

Henter du ned en fil fra langtborteikabelen må fila gå via opptil flere routere. Disse store routerne på nettet sender pakkene der det går fortest der og da. Så ei fil kan ha bli sendt flere veier før de havner hos deg..

Lenke til kommentar
Henter du ned en fil fra langtborteikabelen må fila gå via opptil flere routere. Disse store routerne på nettet sender pakkene der det går fortest der og da. Så ei fil kan ha bli sendt flere veier før de havner hos deg..

Jau, men f.eks i en TCP sesjon som opprettes når du laster ned filer via browseren så har alle pakkene samme mottaker IP adresse og det vil si at alle pakkene enten blir rutet til den ene eller den andre linja. Linjene har hver sine IP adresser.

Speedometer testen på IT-avisen vil aldri vise mer enn 2mbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...