Gå til innhold

EAX vs standard 5.1 lydkort.

Anbefalte innlegg

Hvor mye har det egentlig å si for spill om man har EAX/2/3 eller vanlig 5.1 lydkort. Må spillene støtte 5.1 på noen måte? I mange spill står det EAX compliant. Hva hvis man kun har et standard 5.1 kort fra diverse produsenter da? Utover 5.1, hva er egentlig EAX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.... nå er ikke jeg så dreven på EAX men her er hva jeg kan:

EAX er noe de fleste spill støtter. Det som skjer når du kobler det til i spillet får du mye mere realistisk "klang" når du er ute/inne/i regnvær/store rom /snå rom hvis du skjønner hva jeg mener ;)'

forskjellen på eax 1-2-3 er at creative har blitt bedre og bedre på teknikken.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure litt på hvor mye "standard" 5.1 egner seg for spill. Ihvertfall mitt lydkort sender kun høyefrekvenser bak, alt lyd som har litt kjøtt sendes kun til front høytalerene. For film blir det riktig fordi handlinger foregår alltid på skjermen og bakhøytalerene er bare ment for å lage rom. På spill blir det helt feil. Da foregår mye av handlingen utenfor skjermen fordi det er helt dynamisk. Lyden forandrer totalt karakter og det høres ikke bra ut. Mulig det er lydkortet mitt som ikke er bra. (Onboard SoundMax). Det sender så spinkel lyd til bakhøytalerene at det er flaut. Front høytalerene må jeg så å si skru av for å høre noen av de andre høytalerene. Jeg regner med det er ganske standard for når dele filtrene kutter/sender frekvenser. Hvorfor kan de ikke sende fullverdig lyd til alle kanalene ettersom hvor man ser i forhold til handlingen.

Håper det er mitt lydkort som er sorry og at dette ikke er "greia"...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

hmm har et audigy2 platinum ex(?) og bruker noen ganger hifi anlegget til surround når jeg er hos faren min og da får jeg grom lyd bak og forran, har ikke pc-surround, bruker bare hodetlf/stereo hjemme...

er nok lydkortet/innstillingene dine som gjør at du får pinglelyd

Lenke til kommentar
hmm har et audigy2 platinum ex(?) og bruker noen ganger hifi anlegget til surround når jeg er hos faren min og da får jeg grom lyd bak og forran, har ikke pc-surround, bruker bare hodetlf/stereo hjemme...

er nok lydkortet/innstillingene dine som gjør at du får pinglelyd

Ja, det er det jeg også håper. Isåfall er SoundMax langt værre enn antatt. Nærmest ubrukelig...

Lenke til kommentar

har du på 5.1 i windows kontrollpanel og ikke spillet har egene innstillinger for 5.1 (men alikevel støtter det) så skal ddet funke bare du setter 5.1 i kontrollpanel. Har spilt call of duty men hadde ikke så sansen for det. Husker ikke innstillingene.

Er nok lydkortet ditt det skorter på ja :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...