Gå til innhold

"Non-System Disk or Disk Error"

Gjest Slettet-80wCWpIM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

"Non-System Disk or Disk Error, Replace and Press Any Key to Continue"

ble nettopp oppringt av mora mi som sitter på et hotell i sverige og forbereder seg til et stort foredrag, uheldigvis så er det slik at mesteparten av det hun skal bruke befinner seg på den bærbare maskinen.

problemet oppstod etter at hun hadde sendt en mail, hun lot maskinen stå på en stund og når hun kom tilbake så hadde den hengt seg opp, da hun startet på nytt så fikk hun feilmeldingen "Non-System Disk or Disk Error, Replace and Press Any Key to Continue".

jeg søkte litt rundt for å finne svar på hva som kan ha forårsaket dette.

Non-System Disk or Disk Error results when the Basic Input/Output System (BIOS) cannot find the boot sector or the master boot record is missing or damaged; i.e. the device does not have bootable media. The BIOS searches drives in the order usually specified in the CMOS Setup. This order is often, but not always, A: (floppy drive), C: (first partition on the hard disk). The error will occur during startup if the CMOS is set so the BIOS seeks the floppy drive first and a non-bootable (or blank) floppy is in (was left in) the floppy drive. Other causes include:

1-No bootable partition on a hard disk drive

2-A defective hard disk drive

3-The CMOS drive settings (parameters) are not correct for the boot device

4-Defective floppy

5-Defective floppy drive

6-A virus

nummer 1 kan strykes ut, jeg tviler på at nummer 3 stemmer, nummer 4 og 5 kan garentert strykes, når det gjelder nummer 6 så tviler jeg på at det kan være snakk om et virus ettersom hun kun logget seg inn på det interne systemet til firmaet.

løsningsforslag ?

for å si det på denne måten, jeg mistenker at 2 og 3 kan være årsaken, nummer 2 er kanskje mest sannsynlig siden at jeg ser ikke helt hvordan nummer 3 har oppstått sånn helt uten videre uten at hun har lekt med innstillingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra beskrivelsen din, høres det ut som 1 eller 2. Det kan være disken har tatt kvelden, og det kan være at partisjonen, eller bootinformasjonen på partisjonen har tatt kvelden.

Hvis det er bootsectoren som har blitt korrupt, lar det seg vanligvis gjøre å gjennopprette den uten at man mister noe annet. Men man må ha de nødvendige verktøyene tilgjengelige (winXP cd f.eks).

Hvis det er korrpupt partisjon må partisjonen opprettes på nytt (det finnes nok verktøy for det også, men jeg tror ikke en mor som sitte på et hotellrom og ringer sin sønn etter hjelp har slike til tilgjengelig).

Erik

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

takk for tips.

hun får eventuelt høre med kollegaer i tilfelle de har winxp cd slik at hun får sjekket om det bootsector.

hvis ikke så er det uansett ikke stort å gjøre med det

Lenke til kommentar
Sikker på at hun tok ut disketten hvis hun har restarta maskinen ?  :!:

"nummer 4 og 5 kan garentert strykes" tolker jeg som at maskinen ikke har floppystasjon. ;)

Det måtte i så fall være en USB penn eller lignende som stod i, men det tror jeg gir en annen melding i retning "Operating system not found".

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Ville først prøvd å få tilbake bootsector. Feil på MFT vil også gi samme symptomer så vidt jeg vet, så det kan være en ide og sjekke dette også.

Dersom ingen av delene fungerer, er det enten en kabel som har tatt kvelden eller disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...