Gå til innhold

Jeg skal ha linux, hvilken distro burde jeg bruke?

hylo

Anbefalte innlegg

som sagt: anbefaler partition magic da dette har et enkelt brukergrensesnitt og fungerer bra. hvordan du får tak i det skal ikke jeg legge meg opp i, men du får i hvertfall kjøpt det på elkjøp her i kongsberg.

edit: trykkleif

morsom du! :p

ehm... takk?

veit ikke helt hva som var morsomt, men det kan være det samme :p

Ja, det kan det. Men nå skal jeg installe! Skal rapportere hvordan det gikk (raporterer fra linuxen ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk. etter innstaleringen henger mandrake seg... (når jeg er på vei inn i den)

Får vel prøve en annen Linux distro da... :cry:

EDIT: det funker nå, men kommer ikke inn på nettet ennå....

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
hva er feilen? (eller hva er feilsymptomene i hvertfall)

åssen oppsett har du for å komme på nett?

- ISDN?

- modem?

- adsl? (telenor / nextgentel / bluecom / annet)

Jeg har adsl fra Tele2, modem fra Ericsson (adsl modem selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
ok... litt liten erfaring med dette til å uttale meg.

hvordan kobler du deg på nett i windows? er det bare å putte i ledningen, så har du nett, eller må du "ringe opp" en forbindelse?

Det er bare å plugge i nettverkskabelen, så har jeg nett i windows.

Men har masse mp3 jeg har lyst å spille i Linux, hvordan får jeg til det? ( fra en partisjon her i windows)

Lenke til kommentar

ang. nett så skal det i såfall bare være å plugge i kabelen i linux også.

prøv å åpne en terminal og skriv "ifconfig" (mulig du må være root-bruker for dette) hvis du kan se ipadressen din er du på rett vei.

deretter kan du prøve "ping vg.no" og se om du får svar. da skal dns være i orden også.

ang. å aksessere windowsdisker skal det gå bra. mandrake har vel NTFS støtte i utgangspunktet, tror jeg. prøv å lære deg litt om "mount" kommandoen. (enten søk på internett eller skriv "man mount"... les litt om fstab også)

Lenke til kommentar
ang. nett så skal det i såfall bare være å plugge i kabelen i linux også.

prøv å åpne en terminal og skriv "ifconfig" (mulig du må være root-bruker for dette) hvis du kan se ipadressen din er du på rett vei.

deretter kan du prøve "ping vg.no" og se om du får svar. da skal dns være i orden også.

ang. å aksessere windowsdisker skal det gå bra. mandrake har vel NTFS støtte i utgangspunktet, tror jeg. prøv å lære deg litt om "mount" kommandoen. (enten søk på internett eller skriv "man mount"... les litt om fstab også)

Fikk til nettet nå. Gjett hvilket operativsystem jeg sitter på nå du!!! :D:D:cool:

Dette var faktisk ganske lett når jeg prøver meg litt fram... :cool::thumbup:

Lenke til kommentar
Men har masse mp3 jeg har lyst å spille i Linux, hvordan får jeg til det? ( fra en partisjon her i windows)

Fyr opp XMMS. Ligger vel i menyen, hvis ikke kan du bare kjøre XMMS fra terminalen.

Endret av Ausat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...