hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Abit An7 - Her regner jeg med at du vil bruke det innebygde lydkortet samt begge nettverkskortene. Drivere til Nvidia-nettverkskortet finner du på NVIDIAs website. Last den "unified" nforce-drivere. Nå vet jeg ikke om dette har endret seg, men før var det en egen katalog for nettverksdriverne. Siden du sannsynligvis bare ønsker disse må du etter utpakking kjøre make fra nvnet/-kataogen. Ellers så kompilerer du hele sulamitten :-) Kanskje finnes det drivere i kjernen også. Disse vil nok fungere like greit... Hmmm, det var ikke drivere til Mandrake 10.0 der... Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Hvordan komplimerer man? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Det greieste for deg, er nok bare å teste ut - det er ikke sikkert du trenger så mye spesielle drivere. Jeg ville nok testa PcLinuxOS i din situasjon, for da blir evt overgang til standard Mandrake veldig grei. Hvis live-CD'en til siste Mandrake er å få tak i, kan du også prøve med den, ellers kan du kjøre en vanlig installasjon av 10.0 med beskjedent ambisjonsnivå, og se hva som evt ikke går. Hvis du kompilerer drivere, pleier det ikke være nødvendig med særlig mye tilpasninger av koden til hver distro. Det bør være med instruksjoner når du laster ned kode som skal kompileres, det aller meste er basert på kommandoen make. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 *brenner iso'ne nå* Spent!!! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Hmmm, det var ikke drivere til Mandrake 10.0 der... Korreksjon: Det var vel ingen mandrake rpm'er der? Men det spiller ingen rolle; last ned tarballen og kompiler fra source. Hvordan man kompilere og installerer programmer på denne måten står beskrevet i FAQ'en, men basicen er: ./config make make install Eventuelle avvik skal stå i dokumentasjonen som fulgte med programpakken. Let etter filene INSTALL og/eller README. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Må jeg lage ny partisjon for å installe linux på? Er ikke sikker på om jeg kan ha den på samme partisjon som winxp.... Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 ja, du må ha en egen partisjon til linux (dvs. du trenger to. en til swap (minne) og en til å installere linux på) de skal være av følgende type: - linux swap (bør være dobbelt så stor som RAM i pcen) - ext3 eller reiserfs (her installeres linux. bør vel være noen få gigabyte) Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 ja, du må ha en egen partisjon til linux (dvs. du trenger to. en til swap (minne) og en til å installere linux på) de skal være av følgende type: - linux swap (bør være dobbelt så stor som RAM i pcen) - ext3 eller reiserfs (her installeres linux. bør vel være noen få gigabyte) Veit du om noen bra partisjons prog.? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 mine erfaringer viser at Partition Magic er det sikreste. med det kan du forminske, forstørre og flytte partisjoner som du vil uten å miste data. så det på elkjøp til under 500,- dersom du har ubrukt diskplass som ikke er partisjonert kan du la installeren til linux partisjonere for deg Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 - linux swap (bør være dobbelt så stor som RAM i pcen) Hvilket format skal den være i? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Det eneste som teller er at swap-partisjonen har type 82 (vanlige Linux-partisjoner har type 83). Dette oppgir du under partisjoneringen. PS: "Dobbelt så stor som antall MB ram" er en gammeldags regel. Hvis du har 1GB ram f.eks., er det helt bortkastet å ha 2GB swap. Med så mye swap vil du som oftest se at mesteparten står ubrukt, ettersom den har så mye ekte RAM å boltre seg i. Endret 11. august 2004 av slime mold Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 - linux swap (bør være dobbelt så stor som RAM i pcen) Hvilket format skal den være i? tror det bare heter "swap" eller "linux swap" i partisjonerings-software. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Det eneste som teller er at swap-partisjonen har type 82 (vanlige Linux-partisjoner har type 83). Dette oppgir du under partisjoneringen. hvor har du sett det? kan ikke huske å ha sett de definisjonene noe sted når jeg installerer... for meg står det bare ext3/reiserfs/swap og sånn Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Jeg trenger ett enkelt partisjons program!! Hjelp! Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Jeg trenger ett enkelt partisjons program!! Hjelp! Nevermind Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) som sagt: anbefaler partition magic da dette har et enkelt brukergrensesnitt og fungerer bra. hvordan du får tak i det skal ikke jeg legge meg opp i, men du får i hvertfall kjøpt det på elkjøp her i kongsberg. edit: trykkleif Endret 11. august 2004 av Melfacion Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 som sagt: anbefaler partition magic da dette har et enkelt brukergrensesnitt og fungerer bra. hvordan du får tak i det skal ikke jeg legge meg opp i, men du får i hvertfall kjøpt det på elkjøp her i kongsberg. edit: trykkleif morsom du! Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Har lagd en partisjon med ReiserFS. Da mangler jeg bare swap partisjonen.... Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 som sagt: anbefaler partition magic da dette har et enkelt brukergrensesnitt og fungerer bra. hvordan du får tak i det skal ikke jeg legge meg opp i, men du får i hvertfall kjøpt det på elkjøp her i kongsberg. edit: trykkleif morsom du! ehm... takk? veit ikke helt hva som var morsomt, men det kan være det samme Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Da var swap partisjonen ferdig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå