Gå til innhold

Jeg skal ha linux, hvilken distro burde jeg bruke?

hylo

Anbefalte innlegg

Hei, skal legge inn Linux jeg. Men jeg trenger litt hjelp, hvilken distro burde jeg bruke? Jeg vil ha det så enkelt som mulig... Vil ikke skrive masse kommandoer osv. fordi, det kan jeg ikke :p Kan noen hjelpe meg?

Isåfall, vil Mandrake støtte disse specsa:

Amd Athlon 2600+
Abit An7
Powercolor radeon 9800 pro
Western Digital caviar 160 gb hd
Intellimouse V. 4.0 Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør velge en av disse :

Mandrake

Fedora Core 2 (Red Hat)

Xandros

Lindows (Linspire)

Suse

Dessuten bør du sette opp desktopen til å bruke KDE. Denne er mer strukturert

og er lettere å sette seg inn i enn GNOME. (Litt smak og behag dette, men men..)

Selv har jeg prøvd ut forskjellige, men likte best Mandrake pga. ryddighet og at de

tingene jeg trengte..fungerte direkte ut av boksen..(Det til tross for at jeg sitter på den bibelen av en bok om Fedora, men etter å ha rotet rundt en stund med denne for å prøve å få et tv-kort til å fungere..ga jeg opp..fyrte opp Mandrake og vips..alt fungerte)

Lykke til med valget - mye å lære uansett...og morsommere å jobbe med enn windows..

:thumbup:

Lenke til kommentar

Mandrake

Fedora Core 2 (Red Hat)

Xandros

Lindows (Linspire)

Suse

og er lettere å sette seg inn i enn GNOME. (Litt smak og behag dette, men men..)

Selv har jeg prøvd ut forskjellige, men likte best Mandrake pga. ryddighet og at de

tingene jeg trengte..fungerte direkte ut av boksen..(Det til tross for at jeg sitter på den bibelen av en bok om Fedora, men etter å ha rotet rundt en stund med denne for å prøve å få et tv-kort til å fungere..ga jeg opp..fyrte opp Mandrake og vips..alt fungerte)

Lykke til med valget - mye å lære uansett...og morsommere å jobbe med enn windows..

Jeg har bestemt meg for Mandrake, men jeg er litt bekymra for drivere og sånn... (er ikke sikker på om det vil funke med de specsa jeg har osv...)

Vil det funke med dette:

Amd Athlon 2600+

Abit An7

Intellimouse V. 4.0

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for Mandrake, men jeg er litt bekymra for drivere og sånn... (er ikke sikker på om det vil funke med de specsa jeg har osv...)

Vil det funke med dette:

Amd Athlon 2600+

Abit An7

Intellimouse V. 4.0

Noen kjappe søk med google eller på forumet her vil gi deg svar på det.. Men; Ja, hw skal være mer eller mindre støttet i Linux. Drivere til skjermkortet finner du på www.ati.com, resten finnes vel i kjerna.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Mandrake

Fedora Core 2 (Red Hat)

Xandros

Lindows (Linspire)

Suse

Vil det funke med dette:

Amd Athlon 2600+

Abit An7

Intellimouse V. 4.0

Nei maskinen din er for bra for linux.

Du vet jo at linux bare funker med gamle trege maskiner og små harddisker. Beklager.

Lenke til kommentar
Dette er smak & behag men jeg mener du bør velge fedora. Årsaken er at dette er en allaround distro som passer både til nybegynnere og til mer avanserte brukere. Både en distro du kan starte med, og holde deg til.

Hvorfor Fedora? har akkurat lasta ned 2 cd'er av Mandrake lissom... ;)

Lenke til kommentar

mandrake er hakket enklare å bruke enn fedora når du kjem rett ifrå ********** (sensurert grunnet fare for å åpne ein portal til helsikken viss navnet ytres i dette forum)

Så du trenger ikkje å skifte.

Ein liten ting. Ta eit søk på google etter "urpmi faq" det kan spare deg for masse trådposting her...

Lenke til kommentar
mandrake er hakket enklare å bruke enn fedora når du kjem rett ifrå ********** (sensurert grunnet fare for å åpne ein portal til helsikken viss navnet ytres i dette forum)

Så du trenger ikkje å skifte.

Ein liten ting. Ta eit søk på google etter "urpmi faq" det kan spare deg for masse trådposting her...

I second that. Mandrake er virkelig enkel å komme igang med.

Lenke til kommentar
Kan noen vise meg ett screenshot av hvordan ett mandrake desktop ser ut som? ;)

Ikke velg distrubsjon etter utseendet. Det finnes ikke noen kosmetiske særpreg ved noen distrubsjoner - de ser ut slik du vil de skal se ut. Det viktigste er at du velger det du føler passer til deg - ikke dilte etter massene/"proffene".

Angående drivere:

Amd Athlon 2600+ - Ikke noe problem. Men du vil kanskje kompilere din egen kjerne for å få den optimalisert for din CPU.

Abit An7 - Her regner jeg med at du vil bruke det innebygde lydkortet samt begge nettverkskortene. Drivere til Nvidia-nettverkskortet finner du på NVIDIAs website. Last den "unified" nforce-drivere. Nå vet jeg ikke om dette har endret seg, men før var det en egen katalog for nettverksdriverne. Siden du sannsynligvis bare ønsker disse må du etter utpakking kjøre make fra nvnet/-kataogen. Ellers så kompilerer du hele sulamitten :-) Kanskje finnes det drivere i kjernen også. Disse vil nok fungere like greit...

Powercolor radeon 9800 pro - Se signaturen min og følg linken. Nå har ATI akkurat kommet med en ny driver (ver 3.11). Faktisk så er denne ganske brukbar sammenliknet med alt det andre mølet de har laget. Den er også veldig lett å kompilere (= du trenger ikke å patche sourcen med masse "hjemmlagde" kodesnutter). Ytelsen er fortsatt bare omtrent halvparten av den du finner i Windows. Sorry, men linux-gamere velger rett og slett ikke ATI.

Intellimouse V. 4.0 - Jeg vet ikke hvor mange knapper denne har, men jeg tror ikke at noen av medfølgende x.org-driverne støtter over 3 knapper. Selv bruker jeg et program som heter imwheel for å få noen av

Ellers så har distrubsjonen heller lite med hvor god drierstøtten til maskinvaren er.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Hei, skal legge inn Linux jeg. Men jeg trenger litt hjelp, hvilken distro burde jeg bruke? Jeg vil ha det så enkelt som mulig... Vil ikke skrive masse kommandoer osv. fordi, det kan jeg ikke :p Kan noen hjelpe meg?

å skrive kommandoer lærer du etterhvert :)

jeg får vel som ensom evangelist reklamere for PClinuxOS som er en distro som er utviklet fra mandrake.

Det fine med denne distoen er at den fungerer fint både som Live-CD ( du kan boote på cden og få opp et fullt fungerende linux system uten å innstallere noe på harddisk ) og som en installert heltids-distro.

tanken bak er at alt skal være så enkelt og brukervennlig som mulig med full fokus på GUI. Det betyr ikke at kommandolinjen ikke eksisterer, men du klarer deg fint uten å se på den i det hele tatt.

Innstallering og oppdatering av programmer går som en lek med det ferdig innstallerte programmet synaptic som er et grafisk grensesnitt for apt-get, og alle pakkene i utvalget er skreddersydd av utviklerteamet.

noe som også er et pluss er at radeon og nvidia drivere funker out-of-the-box, altså du slipper å kompilere noe selv...

har du linjekapasitet, anbefaler jeg å laste ned og prøve selv om du ikke vil installere det. Det er en fin måte å bli kjent med linux på. PClinuxOS tar en CD, og downloaden er på ca. 6-700 MB

lykke til :)

Lenke til kommentar

Melfacion : Du er ikke ensom, jeg bruker også PcLinuxOs, og vil annbefale den til alle som er nybegynnere. Ser og ut til at de som jobber med denne vil lage en driver til Ati kort som vil bli integrert i neste utgave, eventuellt mulig å laste ned via synaptic, apt-get elns. Det vil gjør det enda enklere å anbefale denne, da du slipper å slite med de for******* driverne som Ati tilbyr. Og nVidia kort er støttet fra installasjonen/Livecd'en allerede.

Lykke til.

Mvh Meg.

Oooohh 300 innlegg. :D

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...