Empty Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Her er da min Fireweel: Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Bilde 4 Lenke til kommentar
Thomas J.L Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) d ble stilig. empty hvordan kobla du d? Endret 11. august 2004 av wolfenkill Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 En diode kan kun monteres en vei, ja. Det er jo den egentlige fuksjonen til en diode - lede strøm den ene veien og sperre andre veien. Vil det si at dioden vil blinke med vekselstrøm? Det må vel være ganske irriterende hvis man kobler det til 50 hz strømnett... Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Vil det si at dioden vil blinke med vekselstrøm? Det må vel være ganske irriterende hvis man kobler det til 50 hz strømnett... Du får prøve, og se hvor lenge den overlever 220v! Btw, syntes du det er like irriterende at TV'en "blinker" 50 ganger i sekundet? For på en måte gjør den det, men det vises ikke som annet enn flimring. *lener meg godt tilbake,mens jeg venter på at en "TV-ekspert" vil fortelle at en TV ikke blinker ved 50Hz men utfører 50 scans i sekundet* Lenke til kommentar
Empty Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 d ble stilig. empty hvordan kobla du d? Det var et led som sto å lyste helt bakerst i musa, tok bare vekk det led'se og satte på det jeg bruker nå. Det er bare å måle seg frem til et punkt som har volt nok... Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Vil det si at dioden vil blinke med vekselstrøm? Det må vel være ganske irriterende hvis man kobler det til 50 hz strømnett... Du får prøve, og se hvor lenge den overlever 220v! Btw, syntes du det er like irriterende at TV'en "blinker" 50 ganger i sekundet? For på en måte gjør den det, men det vises ikke som annet enn flimring. Jeg har selv vært med på et skoleprosjekt hvor vi koblet dioder til strømnettet med et adapter Poenget er at vi da brukte en likestrøm sak tror jeg. Husker ikke helt så jeg er ikke sikker. Poenget mitt med at strømnettet er 50 hz, er at da vil doiden kun "blinke" 25 ganger i sekundet ettersom den ikke vil virke når strømmen går "bakover". Det blir vel litt feil å sammenligne det med en TV. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 wee.. fikk en motstand av pappan til en kamerat.. liggger i post kassa nå.. kommer nok en update i kveld.. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 fikk ikke bare en. men tre!! Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 holder på.. må bare få tak i en minde stift til lodde bolten.. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Var en kompis av meg som stakk en 3.5V diode i 220V'en i stua... Dioden sprang til helvette, og han var heldig som ikke fikk en splint i øyet... Endret 12. august 2004 av King_mephisto Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 blir ikke no update i dag.. fikk ikke den lodde splinten før nå.. og seff får jeg ikke lov til å gå ut siden det er pappa sin 40års dag.. Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Poenget mitt med at strømnettet er 50 hz, er at da vil doiden kun "blinke" 25 ganger i sekundet ettersom den ikke vil virke når strømmen går "bakover". Når du sier det så. Jeg husket feil, og trodde nettet hadde 50 sinuser i sekundet, ikke 25 sinuser med 50 peaker. Til mitt forsvar er det 8 år siden jeg gikk vk1 elektronikk. Allikevel da, for å kverulere, rekker en led å slukke helt i løpet av 40ms? Hvis ikke vil det jo se ut som den lyser hele tiden? Jeg er ikke sikker på responstiden til en led, men har ikke inntrykk av at de er lynraske. Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Ett trent øye kan vel se litt flimrer siden led'en slukker kontant når spenninga over den kommer under minspenninga. Vi snakkes fremdeles om dioder som må ha en viss spenning i pn overgangen for å lede. Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Ett trent øye kan vel se litt flimrer siden led'en slukker kontant når spenninga over den kommer under minspenninga. Vi snakkes fremdeles om dioder som må ha en viss spenning i pn overgangen for å lede. Du misforstår(?). Jeg snakket om responstid. Det er ikke sikkert dioden rekker å slukke helt på den korte tiden spenning er under minimum. Det er ikke snakk om mange millisekundene. Men om du mener dioden klarer å slukke så raskt, så gidder ikke jeg å tråle google for å finne motbevis. Nok offtopic. Dette er retoriske teorier rundt noe som ikke lar seg gjøre. Ikke noe vits å diskutere. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 oki.. takk.. men kan jeg sende mail til microplex å spørre om det kan sende meg led i en konfulutt?litt billigere porto.. Eller bare bestill fra Elfa. De sender i konvolutt sist jeg bestillte iallefall. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Sven-o: Det skal sies at jeg ikke går på elektro, så jeg skal ikke uttale meg for bastant Du har nok rett i at man ikke vil merke at den "blinker på 40ms Jeg tenkte ikke på tiden som en faktor, jeg bare filosoferte litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå