Gå til innhold

Vitsen med AA?

Jaffe

Anbefalte innlegg

Jeg vet at AA (Anti-Aliasing) skal forbedre grafikken... men hvordan? I spillet farcry har jeg AA og AF på fullt, men jeg kan ikke se noen forskjell på grafikken. Det hakker bare mer. Med AF på fullt ser jeg en liten forskjell på bakken. Teksturene blir "skarpere" lenger borte. Burde ikke AA lage litt mer forskjell? Kan noen fortelle meg hvor jeg ville se forskjellen i farcry (fks. trær, utebaner, innebaner?) er det eventuellt noen instillinger jeg må stille på i driveren (ATI Radeon 9800PRO) for å få AA? Hvis det er så liten forskjell i grafikken som det er nå, kjører jeg heller uten og går fra 22fps til 50-60!

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at AA (Anti-Aliasing) skal forbedre grafikken... men hvordan? I spillet farcry har jeg AA og AF på fullt, men jeg kan ikke se noen forskjell på grafikken. Det hakker bare mer. Med AF på fullt ser jeg en liten forskjell på bakken. Teksturene blir "skarpere" lenger borte. Burde ikke AA lage litt mer forskjell? Kan noen fortelle meg hvor jeg ville se forskjellen i farcry (fks. trær, utebaner, innebaner?) er det eventuellt noen instillinger jeg må stille på i driveren (ATI Radeon 9800PRO) for å få AA? Hvis det er så liten forskjell i grafikken som det er nå, kjører jeg heller uten og går fra 22fps til 50-60!

AA utjevner grafikken.. se på våpenet ditt eller en fjelltopp. så kan du se at de er litt "kantete" med AA så jevner disse seg ut, slik at det ser mer realistisk ut..

kansje det er noen som kan forklare bedre .. men det er kort fotalt hva AA gjør

:)

Lenke til kommentar

AA bruker fargenyanser i pixslene ved siden av streken som representerer kanten på skjermen, dette gjør at linjene ikke blir så hakkete.

jo høyyere oppløsning du har jo mindre hjelper AA, prøv og sette spillet i 800x600 og spill med og uten AA. da ser du forrskjell, hviss ikke har du enten drømme skjermen eller burde du kansje vurdere et besøk hoss opptikker.

så AA kommer bare til og bli mindre og mindre viktig i tiden fremm over. fodi oppløsningen blir høyere og høyere på skjermene. men det er fortsatt en god stund til det blir helt meningsløst.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

AA heter på godt norsk kantutjevning. Kantene på objekter blir altså mye glattere og penere.

Dette ser du tydelig på kanter mellom f.eks sort og hvitt. Uten AA vil det se ut som grove trappetrinn. Med AA vil du få grånyanser på kanten som gjør kanten "mykere".

Edit: "Trappetrinnene" er alltid i 1 pixel steg så du må kikke litt nøye etter for å se de. Særlig om skjermen din er CRT eller en liten LCD med veldig høy oppløsning (f.eks slike LCD'er som på laptop'er med 1600x1200 i reell oppløsning)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ja.tror du har gjort noe feil her,har du AA/AF på max skal du merke stor forskjell i spillene.og ati 9800pro med dette oppsette ville far cry knapt gått rundt til deg.

se i driverpanelet(innstillinger/avansert/3d)dra skyveren til opptimal kvalitet.utjevning 4x/antisotrop filtrering16x.vet ikke om 9800 pro kortet bruker mere enn 4x/16x,men du ser max innstillinger der.

ps:du får prøve deg fram hvilken innstillinger som kortet kan håntere i AA/AF i forskjellige spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...