Gå til innhold

Dual 486sx25 kan brukes til hva da?

Aetius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe :!: . Slike prosjekt kan være gøy. Har selv en Pro Pentium 200 som kjører XP pro!!!, og det med godt fart også. Har er det bare til å prøve "alt". Det gjør ikke noe om noe går galt :D (rettet trykkleif)

Endret av sm1pea07
Lenke til kommentar

Vel, den kan ikke brukes til noe fornuftig (bortsett fra retro-spill osv men hvem kaller vel det for "fornuftig" når man kan kjøre det samme på en nyere PC med en ytelsebremsende emualtor)

Forresten: Er du sikker på at det er dual 486sx og ikke bare en vanlig kombinasjon av 486sx+487 ? (487 er FPU'en eller på norsk "matteprosessoren" som siden 486-dagene har vært integrert på samme kjerne som resten av CPU'en)

Lenke til kommentar

Kan stamme fra en server, men er ikke sikker /486'en). Jeg har tatt en server og ribbet den for komponenter. Har "trykkt" dette inn i et mere moderne ATX kabinett. Mye arbeid med omkobling av kabler da. Men man lærer av sine feil. Utfordringen nå blir å bygge "reset" knapp på AT strømforsyningen. :w00t:

Lenke til kommentar
Vel, den kan ikke brukes til noe fornuftig (bortsett fra retro-spill osv men hvem kaller vel det for "fornuftig" når man kan kjøre det samme på en nyere PC med en ytelsebremsende emualtor)

Forresten: Er du sikker på at det er dual 486sx og ikke bare en vanlig kombinasjon av 486sx+487 ? (487 er FPU'en eller på norsk "matteprosessoren" som siden 486-dagene har vært integrert på samme kjerne som resten av CPU'en)

Det er mangen spill som ikkje fungerer i emulator i nyare windows versjoner, og ved dualboot med ein gammal dos/os2 så går spela alt for fort.

Og det kan stemme det at det er ein 486/487 kombinasjon. Men dei er ganske skjelden, siden det var omtrent samme pris på ein dx33 so på ein sx25 med ein 487

Lenke til kommentar
Og det kan stemme det at det er ein 486/487 kombinasjon. Men dei er ganske skjelden, siden det var omtrent samme pris på ein dx33 so på ein sx25 med ein 487

Vel, jeg skal ikke si det sikkert, siden maskinen ikke er her hvor jeg er, og dermed får jeg ikke sjekket, men det jeg med rimelig sikkerhet kan si er at

1) det står en 486sx25 i den nå

2) den andre sokkelen er tom

3) den andre sokkelen er flett lik den første.

Jeg har greid å finne en til 486sx25 CPU som jeg skal teste i den boksen så snart jeg får lagt kleptomanpølsene mine på den. Den tilhører for øyeblikket min onkel, som ikke bruker den til annet enn en bokstøtte el.lign.

Lenke til kommentar
Hvor mye RAM er det i den da?

Husker jeg ikke, men jeg har en del gamle brikker liggende, så jeg tror nok jeg skal få ordnet 32 Mb eller så, og det er jo ikke verst for en så gammel burk. Kommer av på om hovedkortet støtter det, da.

Jeg har forresten et annet 486-hk også, som har to forskjellige typer minneslotter, en for gamle (var det 33-pins?) og en for EDO 72-pins. Noen som vet om begge kan brukes samtidig?

EDIT: Det var nok 30-pins, ja.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Hvor mye RAM er det i den da?

Apropo det: Fortell meg hvilke brikker du kan bruke og hvor store brikker som støttes og adressen din (i PM) så skal du få tilsendt gratis ram. Hvis den takler nyere CPU'er (f.eks 486DX-66MHz) så kan du godt få et par slike også. (Har en god bunke med slikt i en eske)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...